Age of Wonders 2 | Gamer.nl

Het gebeurt niet vaak dat er een echt goed spel van Nederlandse bodem verschijnt, maar eind 1999 was het voor ons eindelijk zover en kwam er een heuse hardcore topper van Nederlandse bodem. Age of Wonders was de naam, een spel dat het Turn Based Strategy genre op zijn kop zette met verslavende gameplay. Heroes of Might & Magic had er een concurrent bij. En zoals bij elke topgame verschijnt er binnen afzienbare tijd een sequel die alles nog even beter beloofd te doen. Waar dit bij de Heroes serie de laatste jaren vooral een kleine grafisch update en wat nieuwe spreuken betreft, heeft men bij Age of Wonders een paar fundamentele veranderingen doorgevoerd die aan de gameplay echt iets nieuws toevoegen.

Age of Wonders 2 is een Turn Based Strategiespel, wat inhoud dat je om de beurt een vastgesteld aantal zetten mag doen. Je hebt dus rustig de tijd om je zetten te overdenken en kan je zo nodig de handleiding er nog eens op naslaan. Daarnaast is het mogelijk verschillende versnaperingen te nuttigen tijdens het gamen zonder dat je je eigen basis verwoest zal terugvinden.

De tegenstander is omringd door knights en heksen, er is geen ontkomen meer aan

Na het bekijken van de intro kan je in het hoofdmenu de campaign opstarten of een lo taand scenario spelen. De campaign bevat 20 mi ies die aan elkaar verweven zijn doormiddel van een doorlopend verhaal. Scenario's zijn lo taande mi ies waarbij je zelf een ras en situatie kiest.

Na het starten van een level begin je meestal met een magieer, een hero, een stad en enkele eenheden uit één van de 12 ra en die het spel te bieden heeft. Met de start-units verken je de kaart en doe je plaatsen aan zoals steden, mijnen en magische locaties. In steden kan je drie verschillende eenheden bouwen, een aantal dat met verschillende upgrades te vergroten is. Hoewel per ras de units verschillen, zijn er basis-eenheden zoals melee fighters, boogschutters, een extra sterke melee fighter, een mounted unit en in sommige gevallen vliegende wezens. Deze eenheden zijn op te delen in party's van maximaal 8 eenheden.

Enemy at the Gates, dit keer ben ik zelf de ongewenste gast

Wanneer je tijdens het scouten van de map vijandelijke eenheden ontmoet, zoomt de kaart in en krijg je de bediening over de individuele fighters. Op deze combat-kaart doe je om de beurt een aantal zetten, totdat een magieer of leger is uitgeschakeld. Aangezien een magieer de hoofd-unit van het spel is en nooit dood mag gaan, doe je er verstandig aan om deze te plaatsen in een stad. Vanuit magische torens die in deze steden staan, kan een magieer spreuken casten over een bepaald gebied, dat door middel van het verhogen van de stads-toren te vergroten is.