Advance Wars: Dark Conflict | Gamer.nl

Het strategiegenre wordt voor een groot deel inleven gehouden door de PC. Bekijk het zoals je wilt, maar het overgrotemerendeel van alle games waarin je manschappen vanuit vogelperspectief moetbesturen en grondstoffen dient te verzamelen om je economie draaiende te houden,komt uit voor de thuiscomputer. Gelukkig zijn er zo nu en dan ookuitzonderingen, denk maar aan het aankomende Tom Clancy's EndWar of het reedsverschenen Command & Conquer 3: Tiberium Wars voor de Xbox 360. Ook deAdvance Wars-reeks blijft dapper op de draagbare consoles van Nintendoverschijnen, waardoor we sinds kort voor de tweede keer op de DS als commandantaan de slag mogen gaan in Advance Wars: Dark Conflict. Eigenlijkhebben alle Advance Wars-games die tot nu toe verschenen zijn zich altijd ineen comfortabele situatie bevonden. Er waren namelijk bijna geen andere titelsbinnen hetzelfde genre die het wagen om de handheldmarkt te betreden. Tochheeft deze voordeelpositie er nog nooit voor gezorgd dat Intelligent Systems,de ontwikkelaar achter Advance Wars, geen oerdegelijk tactische spelervaring wistneer te zetten. In het geval van Dark Conflict laat men die traditie gewoonverder lopen, al heeft men deze keer wat nieuwe dingen toegevoegd, terwijl eenpaar vernieuwingen uit eerdere delen afgedaan hebben. Om tebeginnen is het verhaal waarmee alle mi ies aan elkaar worden verbonden eenstuk minder kinderlijk dan we van de serie gewoon zijn. De aarde heeft net eenmeteorietenregen moeten doorstaan waardoor ongeveer negentig procent van dehele bevolking het loodje heeft gelegd. Bovendien is de lucht door het duivelsenatuurverschijnsel bezoedeld met as, wat ervoor zorgt dat zonnestralen maarmoeilijk tot aan het aardoppervlak kunnen doordringen. Kortom, de wereld isgrotendeels naar de vaantjes en de stemming waarin de overblijvende tienprocent van de vroegere bevolking verkeert is niet bepaald uitbundig. Jij maaktdeel uit van de overlevenden en samen met een hoop gloednieuwe metgezellen trekje erop uit. Als je het zo hoort klinkt het allemaal stoer, maar daar stopt hetdan ook grotendeels. De dialogen die je te lezen krijgt laten nog vaak doorschijnendat het thema dan wel meer volwa en is geworden, maar dat de schrijvers nogsteeds vastklampen aan een eerder puberale vertelstijl. Het had met anderewoorden best wat explicieter en serieuzer mogen aanvoelen, gezien de reeksglobaal gezien toch die kant lijkt op te gaan. Naast eenwat grimmigere opzet ziet Dark Conflict er ook grauwer uit. Terwijl hetvoorgaande deel, Advance Wars: Dual Strike, doorspekt was met felle, lichtekleuren heeft Intelligent Systems er deze keer voor gekozen om een donkerderkleurenpallet te hanteren. Dit merk je vooral tijdens de korte animaties dieopduiken als jij en de vijand met elkaar in aanraking komen. Op zulke momentenzien de tanks, vlieg- en vaartuigen er minder stripfiguurachtig uit dan we ondertu engewoon zijn geworden van de Advance Wars-reeks. Verwacht natuurlijk geenfotorealistische beelden, het is en blijft een spel dat moderne oorlogsvoeringlekker toegankelijk tracht weer te geven. Ondanks de uiterlijke verschuivingen verloochentDark Conflict toch nooit de bekende formule waardoor de serie groot isgeworden, namelijk een solide gameplay voorschotelen waar je maar niet genoegvan kunt krijgen.AdvanceWars heeft doorheen de jaren bewezen dat het helemaal niet nodig is om groteaanpa ingen aan de gameplay door te voeren. In het geval van Dark Conflict isde uitspraak never change a winning teamhelemaal op zijn plaats. Zo heeft men zelfs bepaalde vernieuwingen die in hetvoorgaande deel hun intrede deden weer grotendeels weggelaten, met name despeciale aanvallen die personages, de zogenaamde CO's, tijdens gevechten kondeninzetten. Elke officier heeft nog steeds zijn of haar plus- en minpunten, maarze worden niet langer zo grafisch als in het voorgaande Advance Wars-deelvoorgesteld. Ook de mogelijkheid om in een winkeltje voorwerpen te kopen methet geld dat je aan elke mi ie verdient is helemaal weggelaten zonder dat er ietsvergelijkbaars voor in de plaats is gekomen.  Tervervanging van de bombastische speciale krachten is het nu echter mogelijk omindividuele eenheden in niveau te laten stijgen. Dit doe je, net zoals dat ineen role playing game gaat, door jeeenheid zoveel mogelijk vijanden te laten verslaan. Naarmate je level stijgt,zullen de aanvallende en defensieve kwaliteiten van de desbetreffende eenheid stijgen.Het resultaat van dit systeem is dat je nog meer dan vroeger gaat proberen omzo weinig mogelijk manschappen onnodig verloren te laten gaan, wat elk potjedat je speelt nog eens extra spannend maakt. Een andere toevoeging is doorgevoerdin de vorm van enkele gloednieuwe gevechtseenheden, zoals het schipvliegtuigdat aan boord van boten gemaakt kan worden en de rijdende infanterie die lekkersnel over het speelveld kan bewegen. Als laatste zijn er nog wat nieuweterreinelementen bijgekomen, zoals plasmavelden die de weg kunnen blokkeren ofvuurhaarden die de zichtbaarheid doen toenemen.Al dezeaanpa ingen kunnen echter niet verdoezelen dat Advance Wars: Dark Conflict inde kern nog steeds hetzelfde spel is als zeven jaar geleden toen de reeks voorhet eerst het licht zag op de Gameboy Advance. Nogmaals, dit is eigenlijk geen echtminpunt, al begint de formule zo stilaan stof te verzamelen. We hopen daaromook dat het volgende deel op een wat meer doordringende manier aangepast zalworden. Wat Dark Conflict overigens extra leuk maakt is de mogelijk om het viaWiFi in online potjes tegen vrienden op te nemen. Doordat de DS standaard meteen microfoon is uitgerust is het zelfs mogelijk om met elkaar te communiceren,wat het allemaal extra geinig maakt. Tel daarbij op dat het spel voorzien isvan de Design Room waarin je naar hartelust zelf spelkaarten mag samenstellendie, als je dat wilt, gedeeld kunnen worden met mensen van over heel de wereld. Het isduidelijk dat Advance Wars: Dark Conflict maar weinig dingen echt fout doet. Degameplay blijft ten alle tijden overeind en de speelduur kan eindeloos verlengdworden door zelfgemaakte levels uit te testen of online je krachten te meten.Daarnaast ziet het ernaar uit dat de reeks stilaan volwa en aan het worden is,al maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit doordat het grotendeels draait omde gevechten. En laat dat nou net het sterkste punt van Dark Conflict zijn.Verwacht dus geen revolutie binnen de reeks, maar een degelijke voortzetting vaneen knappe spelreeks.