Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp is meer bordspel dan oorlogsgame

Goed oud geworden

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp moest eigenlijk vorig jaar al in de winkels liggen. Het spel lag zelfs al klaar - een enkele digitale koper had geluk en kon de game downloaden voordat de verkoop werd afgeblazen. Nintendo had koudwatervrees: de oorlogsthematiek van de game zou te gevoelig liggen net nu Rusland Oekraïne binnenviel.

Inmiddels zijn we een jaar verder en is de game alsnog verschenen. Niet omdat de situatie in Oekraïne wezenlijk anders is, maar vermoedelijk omdat de gevoeligheid voor Nintendo wat is verdwenen. Niet langer zijn alle ogen gericht op het oorlogsdrama. Bovendien zijn er sindsdien genoeg spellen over vergelijkbare onderwerpen verschenen zonder dat dit leidde tot controverse, dus lijkt de markt veilig voor Nintendo.

Na de game te hebben gespeeld, vragen we ook af hoe controversieel Advance Wars zou zijn geweest als de game in 2022 was uitgekomen. Ja, het is een remake van twee bekende, tactische oorlogsgames op de Game Boy Advance. En het Orange Star-leger heeft qua symboliek wat ongemakkelijke referenties naar de Sovjet-Unie. Maar tegelijkertijd voelt Re-Boot Camp tijdens het spelen niet als een realistisch oorlogsdrama.

Speelgoedstijltje

Dat komt deels door hoe ontwikkelaar WayForward deze remake heeft aangekleed. In plaats van de game zo realistisch mogelijk te doen ogen, hebben ze gekozen voor een speelgoedstijltje. Soldaten en tanks zien er uit als actiefiguren, terwijl aan de randen van levels het karton van een speelbord te bespeuren is. Het voelt daardoor alsof je op de vloer van een kinderkamer een veldslag aan het uitspelen bent. Dat gevoel wordt versterkt door de gameplay, die een nadruk legt op superkrachten van teamleiders.

Advance Wars is een soort mengelmoes van Red Alert en Fire Emblem. Ieder level bestaat uit een groot grid waarop je beurtelings troepen beweegt, met als doel om het hoofdkwartier van je vijand te veroveren. Waar je in Fire Emblem een groep helden bestuurt, verover je in Advance Wars steden en spaar je geld om nieuwe troepen te creëren.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp

StarCraft zonder vingervlugheid

Het is een simpel concept waar de game gaandeweg op voortbouwt. In vroege levels bouw je simpele troepen om steden mee te pakken, waarna je in latere levels ineens vliegtuigen of schepen moet bouwen om je troepen effectief te vervoeren. Langzamerhand verschijnt de diepgang van een 'gewone' rts, maar dan met een beurtelings systeem. Dat op zichzelf is ingenieus: het laat je een strategische oorlogsgame spelen en waarderen, zonder dat je de vingervlugheid moet aanleren van bijvoorbeeld serieuze StarCraft-spelers.

Als remake is Re-Boot Camp buitengewoon trouw aan het bronmateriaal. De verhaalcampagnes van de eerste twee games zitten hierin verwerkt en voelen zo goed als identiek aan hun voorgangers. De toevoeging van een vooruitspoelknop zorgt ervoor dat je wat sneller door de levels heen komt. Dat is vooral een verademing vanaf de tweede helft van beide games, wanneer veldslagen groter worden en het soms onwijs lang duurt tot je tegenstander alle soldaten op het scherm heeft verplaatst.

Door te spelen spaar je nu ook een extra valuta bij elkaar, waarmee je extra's kunt kopen zoals muziek en artwork. Het is een geinige bijkomstigheid die niet heel veel meerwaarde biedt, maar het zorgt er wel voor dat je iets hebt om tussen potjes door voor te sparen.

Online

De grootste vernieuwing zit hem in de multiplayer. Op de GBA kon je de games via een linkkabel met elkaar verbinden om een potje te spelen, maar bij de Switch-variant kun je het ook online tegen elkaar opnemen. Dat gaat er bij fans van het eerste uur in als zoete koek: zij moesten tot nu toe naar gekke fanversies grijpen als ze online tegen elkaar wilden spelen. Ook leuk is de mogelijkheid om lokaal op één Switch tegen elkaar te spelen, waardoor de game nog meer aanvoelt als een ouderwets bordspel.

Maar in de kern is er eigenlijk niet héél veel veranderd. Visueel heeft Advance Wars een upgrade gehad en er zijn meer manieren om te spelen, maar de manier waarop je speelt is gelijk gebleven. En die kern is gracieus oud geworden: het is in 2023 nog steeds net zo leuk om een potje te spelen als in 2002. Een prima game voor wie een tactische uitdaging op de Switch zoekt.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp is vanaf 21 april verkrijgbaar op Nintendo Switch.

Uitstekend

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp geeft twee Game Boy Advance-games bovenal een nieuwe lik verf, zodat ze er wat mooier uitzien op de Switch. Daar hebben we alle begrip voor, want de games die in de kern liggen zijn geweldig oud geworden.

Karakteristiek bordspelstijltje

veel te doen

online multiplayer