Review
Adr1ft

Adr1ft

Floating simulator

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

Conclusie

  • Adr1ft weet een geweldige eerste indruk achter te laten, maar doet uiteindelijk te weinig met de gameplay-elementen die worden geïntroduceerd. Dat is niet erg voor een ‘walking simulator’, ware het niet dat ook het verhaal wat karig is.
    Score: 65 Oké
    • Visueel prachtig, leren zweven is een leuke uitdaging
    • Karig verhaal, bepaalde onderdelen worden amper benut

De term 'walking simulator' is een geuzennaam geworden. Hij werd in eerste instantie gebruikt om het gebrek aan traditionele gameplay in titels als Dear Esther en Gone Home te beschrijven, omdat je in deze spellen eigenlijk alleen maar rondloopt. De naam is echter blijven hangen, en het begint een steeds volwaardiger genre te worden.

Adr1ft is ook zo'n walking simulator, al is de term bij deze game niet helemaal op zijn plaats. Je zult tijdens de ongeveer drie uur die de game duurt namelijk geen enkele stap zetten. Na een ongeluk word je wakker tussen de wrakstukken van een ruimtestation, zonder dat direct duidelijk is wat er is gebeurd. Omdat er geen zwaartekracht is, moet je met de stuwmotoren van je astronautenpak door de ruimte vliegen.

Adr1ft

De manier waarop je beweegt is eerst even wennen. Je moet nadenken over iedere beweging die je maakt, omdat er altijd momentum wordt veroorzaakt. Stuw je een klein beetje naar voren, dan blijf je die kant op bewegen totdat je een andere kant op schiet. Een beetje voor- en achteruit vliegen gaat nog wel, maar het wordt een stuk lastiger zodra je bochten moet maken. En dat moet je. 

Adem in, adem uit

In het begin geeft Adr1ft de indruk net wat traditioneler te zijn dan andere walking simulators. Je moet bijvoorbeeld op je zuurstof letten, die ook als stuwkracht voor je pak wordt gebruikt. Het zorgt ervoor dat je een levensbalk in de game hebt. Je zuurstof gaat ook nog eens extra snel leeg als je buiten de wrakstukken van het schip vliegt, waardoor je gericht te werk moet gaan.

Dit zuurstofsysteem zorgt bijna nooit voor een beklemmend gevoel. Het stikt van de flesjes lucht aan boord van het station, waardoor je wel heel hard je best moet doen om minder dan 75 procent in je pak te hebben. Jammer, want hierdoor voelt het verzamelen van de flesjes niet als een inherent onderdeel van de gameplay. Het is vooral een suf klusje dat je tijdens je tocht over het schip routineus uitvoert. 

Adr1ft
Adr1ft
Adr1ft

Hetzelfde geldt voor de obstakels die je tegenkomt. Naarmate je verder komt moet je stroomkabels en bewegende objecten zien te ontwijken. Een prima manier om de moeilijkheidsgraad gaandeweg op te krikken, maar moeilijk wordt het nergens. Is driekwart van een ingang met stroom geblokkeerd? Dan ga je door het ene open hoekje. Geen kunst aan, vooral niet omdat je tegen die tijd genoeg hebt gespeeld om goed te kunnen vliegen.

Het zuurstofsysteem zorgt bijna nooit voor een beklemmend gevoel

Je tocht over het ruimtestation is gerichter dan we van genregenoten gewend zijn. Er zijn vier locaties aan boord van het wrak, die je allemaal moet bezoeken om onderdelen te herstellen en je pak te upgraden. In eerste instantie een leuke manier om het spel op te delen, waardoor je ook goed weet hoe ver je nou eigenlijk in de game bent.

Adr1ft geeft sterk het idee dat de ontwikkelaar niet tevreden was met het constante rondzweven en dat er daarom wat traditionelere game-elementen zijn toegevoegd. Het zorgt helaas eerder voor afleiding dan variatie, want als gewone rondzweefgame is Adr1ft veel interessanter. Ieder onderdeel van het schip ziet er anders uit en het merendeel is prachtig om te aanschouwen. De omgevingen geven je een fantastisch idee van hoe het zou zijn om door de ruimte te zweven. 

Adr1ft

Minimaal verhaal

Adr1ft probeert met behulp van audiologs en e-mails een verhaal te vertellen. Verspreid over het schip zijn bestanden van je overleden crewgenoten, die vertellen over onderlinge relaties en wat er op het station gebeurde. Op deze manier wil de ontwikkelaar hinten naar wat precies het voorafgaande ongeluk heeft veroorzaakt.

Helaas zijn er zo weinig audiotapes te vinden dat het verhaal matig uit de verf komt. Personages komen tweedimensionaal over en wat er aan boord gebeurde was gewoonweg niet zo interessant. Jammer, want de setting van het spel leent zich perfect voor bijvoorbeeld een ruimtethriller.

Het tegenvallende verhaal maakt Adr1ft een wat vreemd spel. Wij hadden het in onze drie uur ontzettend naar onze zin, maar dit was alleen te danken aan de visuele pracht van de game. Toen het eenmaal voorbij was bleef er echter niks van Adr1ft kleven. Gone Home en Firewatch waren ook slechts een paar uurtjes lang, maar de thema's en het verhaal daarvan bleven nog weken hangen. 

Adr1ft

Virtual reality

De focus op visuele pracht is begrijpelijk. Adr1ft is gemaakt voor virtual reality. Letterlijk: Adr1ft is speciaal ontwikkeld voor vr-bril Oculus Rift, en zal later ook voor de HTC Vive uitkomen. Met headset op is de game-ervaring helemaal van buitenaardse pracht. Het beklemmende ruimtepak, het onbeholpen bewegen en de oneindige grootsheid van het universum werken louterend voor wie zijn of haar eerste virtuele ruimtewandeling maakt. De stelling mag dan ook gerust worden omgedraaid: virtual reality is gemaakt voor Adr1ft.

Ben je puur op zoek naar die belevenis, dan lost Adr1ft zijn beloftes in. Wie daar een fantastische game bij verwacht moet zijn adem nog even inhouden tot een volgende gameontwikkelaar zich waagt aan Gravity: The Game.

Adr1ft is nu beschikbaar voor pc. Later verschijnt de game ook voor PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Dirt Rally racet vandaag naar Xbox One en PlayStation 4 The Last of Us-film bevindt zich in ‘ontwikkelhel’
15

Reacties op: Adr1ft

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Agent4125

    • 5 april 2016 11:10
    Is een apart cijfer voor de VR-ervaring hier niet op zijn plaats? Die valt dan hoger uit dat een 6,5, of niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 5 april 2016 12:16
    @Agent4125

    Helemaal mee eens!
    Zonder de Rift is het spel bij lange na niet zo goed en dan is dit cijfer terecht.
    Eenmaal de Oculus op je kop en de belevenis is totaal anders.

    Ik geef hem zeker een 8 met Oculus, gisteren het spel helemaal uitgespeeld met Oculus :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 5 april 2016 12:16
    @Agent4125 Ja, wellicht wel, maar door de vertraging van de Rift en latere verzending van de Vive kunnen we de game nog niet in VR testen. Wellicht voer voor een achtergrondstuk zodra ik hem binnen krijg!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • innerchild

    • 5 april 2016 17:39
    @BasVroegop Waarom test je het dan ?? Dit spel is gemaakt en ik qoute " Adr1ft is gemaakt voor virtual reality. Letterlijk: Adr1ft is speciaal ontwikkeld voor vr-bril Oculus Rift, en zal later ook voor de HTC Vive uitkomen. "

    Vervolgens zeg je en ik quote " maar door de vertraging van de Rift en latere verzending van de Vive kunnen we de game nog niet in VR testen "

    In de review staat en ik quote " Met headset op is de game-ervaring helemaal van buitenaardse pracht. "

    Hoe weet je dat dan ? Je geeft aan dat je de game nog niet heb kunnen testen met een VR bril en in de review staat dat de headset een buitenaardse pracht weergeeft..

    Apart weer….Trek je conclusie…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 8 april 2016 11:20
    @innerchild Omdat de game, ondanks zijn insteek, ook zonder VR wordt aangeboden. En gezien de hoeveelheid verkochte brillen, zullen de meesten hem op een 'gewoon' scherm spelen. Dan weegt dat het zwaarst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 5 april 2016 14:11
    De game moet ook leuk zijn zonder vr, want het is geen vr-exclusive. Wellicht bespreken we de game nog opnieuw met vr via een achtergrondstuk inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent4125

    • 5 april 2016 14:26
    @MichelMusters Ok, lijkt me goede toevoeging. Zou deze zonder VR zeker niet kopen (want matig), maar als als ie met VR een stuk beter is, is het wel aardig om dat ergens nog een keer terug te laten komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • maartencartman

    • 5 april 2016 22:02
    @MichelMusters Niet mee eens, hij is als eerst op de PC uitgebracht omdat deze versie gefocust is op de Oculus Rift. Het is een VR launch game. Jullie hadden eerst de game als een VR game moeten reviewen, daarna kon je de console versies beoordelen op basis van een ''normale'' game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • innerchild

    • 5 april 2016 22:20
    @maartencartman Precies.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • maartencartman

    • 6 april 2016 22:23
    @innerchild Ja, maar een fout toegeven zal hier niet snel gebeuren. Dan is het weer redactie vs bezoekers. Het zal gamer.nl sieren een fout toe te geven.
    Deze review slaat kant nog wal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 8 april 2016 11:19
    @maartencartman Denk ik persoonlijk niet. De game staat ook gewoon op Steam, tussen alle games zonder VR. En op het moment zijn er zeer weinig van dit soort brillen in het wild. Dan lijkt het mij beter om het spel te beoordelen op de manier waarop de meeste mensen hem zullen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 5 april 2016 14:26
    Geen vr-exclusive inderdaad, maar zeer zeker met VR in gedachten gemaakt.

    Overigens helemaal met het cijfer eens als je hem zonder Oculus speelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 5 april 2016 17:46
    Ik ben een play-through aan het volgen met Rift. Wat ik er vooral van meekrijg is dat de oriëntatie tijdens het puzzelen een grote uitdaging is.

    Die 3 uur aan gameplay is met VR denk ik wel uit te rekken naar 5. En met een bril ligt het cijfer dan ook 1/1.5 punt hoger.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 5 april 2016 22:21
    VR of niet, het spel moet in eerste plaats toch leuk en interessant zijn om te spelen. Dat kun je ook zonder VR bril testen neem ik aan. (ik heb hem dus niet gespeeld)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • maartencartman

    • 10 april 2016 15:23
    En de hele redactie begint met het verdedigen van de reviewer. Zo voorspelbaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.