Edelsteen Explosie! Deze zin op de achterkant van het doosje van ActionLoop zou direct onze aandacht moeten trekken. In de korte synopsis van vier regeltjes, prijken maar liefst vijf uitroeptekens. Dat belooft het nodige spektakel, wanneer we onze ‘Stylus vastgrijpen!’ en ‘wedijveren met een vriend!’. Maar eigenlijk is ActionLoop niet zo spectaculair; het is gewoon een puzzelspelletje dat qua spektakel niet veel verder komt dan Puzzle Bobble of Tetris. ActionLoop verscheen in de VS al in de zomer van vorig jaar onder de naam Magnetica. In het spel komen gekleurde edelstenen het scherm binnen geschoven over een soort knikkerbaan, die allerlei paden over het scherm af kan leggen. Wanneer de knikkers een put aan het einde van de baan bereiken, is het spel voorbij. Als speler kun je, met de Stylus, zelf edelstenen afvuren vanuit één of meerdere punten op het scherm. Wanneer er drie of meer edelstenen van dezelfde kleur tegen elkaar aankomen, dan zullen ze verdwijnen. Het tactische aspect van ActionLoop zit hem in het feit dat twee edelstenen van dezelfde kleur elkaar aantrekken op de knikkerbaan. Schiet je bijvoorbeeld drie gele stenen weg die zich tussen twee blauwe stenen bevinden, dan zullen de twee blauwe naar elkaar toetrekken. Dit heeft als gevolg dat de hele knikkerbaan zich iets terugtrekt waardoor je weer enige seconde uitstel van executie erbij hebt gewonnen. Wanneer er echter aan beide kanten twee blauwe stenen waren geweest, dan waren ook deze ‘geëxplodeerd’ omdat er drie of meer gelijkkleurige stenen tegen elkaar aangekomen zijn. Op deze manier kun je je voorstellen dat je erg lange kettingreacties kunt maken en dat is ook een beetje de bedoeling van het spel. Het levert namelijk niet alleen veel punten op, het zorgt er ook voor dat de knikkerbaan zich een flink eind terugtrekt. Wanneer je stenen afschiet die niet direct een cluster van drie van dezelfde kleur vormen, dan zal de afgevuurde steen zich tussen de andere stenen nestelen. Hierdoor kun je dus zelf de situatie creëren waarbij de ene kleur wordt ingesloten door edelstenen van de andere kleur. Het opzetten van zoiets is echter niet zo makkelijk als het lijkt, omdat het tussenvoegen van stenen betekent dat de knikkerbaan zich in rap tempo richting het eindpunt begeeft. Ook is het door de beperkt aantal punten van waaruit je edelstenen kunt schieten, lang niet altijd mogelijk om elk punt op de knikkerbaan te bereiken. Zeker wanneer er meerdere stromen edelstenen binnen komen rollen, wordt ActionLoop behoorlijk lastig en chaotisch. ActionLoop kent een drietal spelmodes: Challenge, Quest en Checkmate. In Challenge is het de bedoeling een zo hoog mogelijke score te halen in een gigantische stroom edelstenen, waarbij om de zoveel levels een nieuwe kleur wordt toegevoegd. Dit maakt het spel een stuk moeilijker, want hoe meer kleuren, hoe kleiner de kans dat een edelsteen zich tussen twee dezelfde kleuren in bevindt. In Quest dien je een voorgeprogrammeerde, eindige stroom edelstenen te elimineren. Het echte denkwerk komt bij Checkmate om de hoek kijken. Hier heb je een rij edelstenen die je helemaal moet wegspelen, door er een aantal specifieke edelstenen op af te schieten. Je moet al deze edelstenen gebruiken, dus pas bij de laatste edelsteen mag de rij die voor je ligt verdwenen zijn. Ten slotte is er ook een multiplayermode, die overigens eveneens met slechts één cartridge van het spel te spelen is! Hierbij kun je het de andere speler lastig maken door diverse aanvallen op hem te openen, zoals een rookscherm die een deel van zijn knikkerbaan onzichtbaar maakt. In de verpakking van ActionLoop bevindt zich overigens niet alleen de spelcartridge, maar ook een Rumble Pack dat je in het GBA-slot van je Nintendo DS kunt stoppen. Deze Rumble Pack zorgt ervoor dat je DS een trilfunctie krijgt. Je zou vervolgens verwachten dat deze trilfunctie zeer relevant is voor de gameplay van ActionLoop, maar dat valt echter reuze tegen. Het is een leuke toevoeging die wat feedback geeft op je acties, maar ook niet meer dan dat. Het trillen is ook niet te vergelijken met de trilfunctie van de Playstation 2-controller bijvoorbeeld, het is eerder tikken dan trillen wat je DS doet. Toch zorgt de Rumble Pack er wel voor dat ActionLoop zijn prijs enigszins weet te rechtvaardigen. Want het grootste manco van ActionLoop is dat het spel niet heel veel om het lijf heeft. Er zijn weliswaar genoeg ‘levels’ in elke spelmode, maar het komt steeds weer op ongeveer hetzelfde neer. Vooral de handeling die je uit moet voeren is erg repetitief: louter het afschieten van edelstenen. De baan die de edelstenen afleggen en de verschillende bonussen kunnen dan nog zo gevarieerd zijn, op den duur dreigt ActionLoop vrij repetitief te worden. Het spel leent zich echter wel prima voor een spelletje tussendoor en ook al was het de laatste keer wat repetitief op het einde, de volgende keer pak je het spel graag weer tevoorschijn. Het heeft dus zeker iets van de aantrekkingskracht die bij een verslavend puzzelspelletje thuis hoort.