ActionLoop | Gamer.nl

Edelsteen Explosie!Deze zin op de achterkant van het doosje van ActionLoop zou direct onzeaandacht moeten trekken. In de korte synopsis van vier regeltjes, prijken maarliefst vijf uitroeptekens. Dat belooft het nodige spektakel, wanneer we onze‘Stylus vastgrijpen!’ en ‘wedijveren met een vriend!’. Maar eigenlijk isActionLoop niet zo spectaculair; het is gewoon een puzzelspelletje dat quaspektakel niet veel verder komt dan Puzzle Bobble of Tetris. ActionLoop verscheen in de VS al in de zomer van vorig jaaronder de naam Magnetica. In het spel komen gekleurde edelstenen het schermbinnen geschoven over een soort knikkerbaan, die allerlei paden over het schermaf kan leggen. Wanneer de knikkers een put aan het einde van de baan bereiken,is het spel voorbij. Als speler kun je, met de Stylus, zelf edelstenen afvurenvanuit één of meerdere punten op het scherm. Wanneer er drie of meer edelstenenvan dezelfde kleur tegen elkaar aankomen, dan zullen ze verdwijnen. Het tactische aspect van ActionLoop zit hem in het feit dattwee edelstenen van dezelfde kleur elkaar aantrekken op de knikkerbaan. Schietje bijvoorbeeld drie gele stenen weg die zich tu en twee blauwe stenenbevinden, dan zullen de twee blauwe naar elkaar toetrekken. Dit heeft alsgevolg dat de hele knikkerbaan zich iets terugtrekt waardoor je weer enigeseconde uitstel van executie erbij hebt gewonnen. Wanneer er echter aan beidekanten twee blauwe stenen waren geweest, dan waren ook deze ‘geëxplodeerd’omdat er drie of meer gelijkkleurige stenen tegen elkaar aangekomen zijn. Opdeze manier kun je je voorstellen dat je erg lange kettingreacties kunt makenen dat is ook een beetje de bedoeling van het spel. Het levert namelijk nietalleen veel punten op, het zorgt er ook voor dat de knikkerbaan zich een flinkeind terugtrekt. Wanneer je stenen afschiet die niet direct een cluster vandrie van dezelfde kleur vormen, dan zal de afgevuurde steen zich tu en deandere stenen nestelen. Hierdoor kun je dus zelf de situatie creëren waarbij deene kleur wordt ingesloten door edelstenen van de andere kleur. Het opzettenvan zoiets is echter niet zo makkelijk als het lijkt, omdat het tu envoegenvan stenen betekent dat de knikkerbaan zich in rap tempo richting het eindpuntbegeeft. Ook is het door de beperkt aantal punten van waaruit je edelstenenkunt schieten, lang niet altijd mogelijk om elk punt op de knikkerbaan tebereiken. Zeker wanneer er meerdere stromen edelstenen binnen komen rollen,wordt ActionLoop behoorlijk lastig en chaotisch. ActionLoop kent een drietal spelmodes: Challenge, Quest enCheckmate. In Challenge is het de bedoeling een zo hoog mogelijke score tehalen in een gigantische stroom edelstenen, waarbij om de zoveel levels eennieuwe kleur wordt toegevoegd. Dit maakt het spel een stuk moeilijker, want hoemeer kleuren, hoe kleiner de kans dat een edelsteen zich tu en twee dezelfdekleuren in bevindt. In Quest dien je een voorgeprogrammeerde, eindige stroomedelstenen te elimineren. Het echte denkwerk komt bij Checkmate om de hoek kijken.Hier heb je een rij edelstenen die je helemaal moet wegspelen, door er eenaantal specifieke edelstenen op af te schieten. Je moet al deze edelstenengebruiken, dus pas bij de laatste edelsteen mag de rij die voor je ligtverdwenen zijn. Ten slotte is er ook een multiplayermode, die overigenseveneens met slechts één cartridge van het spel te spelen is! Hierbij kun jehet de andere speler lastig maken door diverse aanvallen op hem te openen,zoals een rookscherm die een deel van zijn knikkerbaan onzichtbaar maakt.In de verpakking van ActionLoop bevindt zich overigens nietalleen de spelcartridge, maar ook een Rumble Pack dat je in het GBA-slot van jeNintendo DS kunt stoppen. Deze Rumble Pack zorgt ervoor dat je DS eentrilfunctie krijgt. Je zou vervolgens verwachten dat deze trilfunctie zeerrelevant is voor de gameplay van ActionLoop, maar dat valt echter reuze tegen. Hetis een leuke toevoeging die wat feedback geeft op je acties, maar ook niet meerdan dat. Het trillen is ook niet te vergelijken met de trilfunctie van dePlaystation 2-controller bijvoorbeeld, het is eerder tikken dan trillen wat jeDS doet. Toch zorgt de Rumble Pack er wel voor dat ActionLoop zijn prijsenigszins weet te rechtvaardigen. Want het grootste manco van ActionLoop is dat het spel nietheel veel om het lijf heeft. Er zijn weliswaar genoeg ‘levels’ in elkespelmode, maar het komt steeds weer op ongeveer hetzelfde neer. Vooral dehandeling die je uit moet voeren is erg repetitief: louter het afschieten vanedelstenen. De baan die de edelstenen afleggen en de verschillende bonu enkunnen dan nog zo gevarieerd zijn, op den duur dreigt ActionLoop vrijrepetitief te worden. Het spel leent zich echter wel prima voor een spelletjetu endoor en ook al was het de laatste keer wat repetitief op het einde, devolgende keer pak je het spel graag weer tevoorschijn. Het heeft dus zeker ietsvan de aantrekkingskracht die bij een verslavend puzzelspelletje thuis hoort.