Review

ActionLoop
subtitle
ActionLoop is een leuk puzzelspelletje van de DS die echter niet genoeg om het lijf heeft om door te stoten naar het lijstje toppers als Meteos en Tetris DS. Toch zorgt de toevoeging van een Rumble Pack, die hopelijk ook in meer DS-games ondersteund gaat worden, er wel voor dat ActionLoop waar voor het geld biedt.
- Pluspunten
- Beproefd concept verder verbeterd. Toevoeging van Rumble Pack. Gigantisch veel puzzels
- Minpunten
- Repetitieve handelingen. Rumble niet essentieel voor de gameplay
intro text
Edelsteen Explosie!
Deze zin op de achterkant van het doosje van ActionLoop zou direct onze
aandacht moeten trekken. In de korte synopsis van vier regeltjes, prijken maar
liefst vijf uitroeptekens. Dat belooft het nodige spektakel, wanneer we onze
‘Stylus vastgrijpen!’ en ‘wedijveren met een vriend!’. Maar eigenlijk is
ActionLoop niet zo spectaculair; het is gewoon een puzzelspelletje dat qua
spektakel niet veel verder komt dan Puzzle Bobble of Tetris.
ActionLoop verscheen in de VS al in de zomer van vorig jaar
onder de naam Magnetica. In het spel komen gekleurde edelstenen het scherm
binnen geschoven over een soort knikkerbaan, die allerlei paden over het scherm
af kan leggen. Wanneer de knikkers een put aan het einde van de baan bereiken,
is het spel voorbij. Als speler kun je, met de Stylus, zelf edelstenen afvuren
vanuit één of meerdere punten op het scherm. Wanneer er drie of meer edelstenen
van dezelfde kleur tegen elkaar aankomen, dan zullen ze verdwijnen.
Het tactische aspect van ActionLoop zit hem in het feit dat
twee edelstenen van dezelfde kleur elkaar aantrekken op de knikkerbaan. Schiet
je bijvoorbeeld drie gele stenen weg die zich tussen twee blauwe stenen
bevinden, dan zullen de twee blauwe naar elkaar toetrekken. Dit heeft als
gevolg dat de hele knikkerbaan zich iets terugtrekt waardoor je weer enige
seconde uitstel van executie erbij hebt gewonnen. Wanneer er echter aan beide
kanten twee blauwe stenen waren geweest, dan waren ook deze ‘geëxplodeerd’
omdat er drie of meer gelijkkleurige stenen tegen elkaar aangekomen zijn. Op
deze manier kun je je voorstellen dat je erg lange kettingreacties kunt maken
en dat is ook een beetje de bedoeling van het spel. Het levert namelijk niet
alleen veel punten op, het zorgt er ook voor dat de knikkerbaan zich een flink
eind terugtrekt.
Wanneer je stenen afschiet die niet direct een cluster van
drie van dezelfde kleur vormen, dan zal de afgevuurde steen zich tussen de
andere stenen nestelen. Hierdoor kun je dus zelf de situatie creëren waarbij de
ene kleur wordt ingesloten door edelstenen van de andere kleur. Het opzetten
van zoiets is echter niet zo makkelijk als het lijkt, omdat het tussenvoegen
van stenen betekent dat de knikkerbaan zich in rap tempo richting het eindpunt
begeeft. Ook is het door de beperkt aantal punten van waaruit je edelstenen
kunt schieten, lang niet altijd mogelijk om elk punt op de knikkerbaan te
bereiken. Zeker wanneer er meerdere stromen edelstenen binnen komen rollen,
wordt ActionLoop behoorlijk lastig en chaotisch.
ActionLoop kent een drietal spelmodes: Challenge, Quest en
Checkmate. In Challenge is het de bedoeling een zo hoog mogelijke score te
halen in een gigantische stroom edelstenen, waarbij om de zoveel levels een
nieuwe kleur wordt toegevoegd. Dit maakt het spel een stuk moeilijker, want hoe
meer kleuren, hoe kleiner de kans dat een edelsteen zich tussen twee dezelfde
kleuren in bevindt. In Quest dien je een voorgeprogrammeerde, eindige stroom
edelstenen te elimineren. Het echte denkwerk komt bij Checkmate om de hoek kijken.
Hier heb je een rij edelstenen die je helemaal moet wegspelen, door er een
aantal specifieke edelstenen op af te schieten. Je moet al deze edelstenen
gebruiken, dus pas bij de laatste edelsteen mag de rij die voor je ligt
verdwenen zijn. Ten slotte is er ook een multiplayermode, die overigens
eveneens met slechts één cartridge van het spel te spelen is! Hierbij kun je
het de andere speler lastig maken door diverse aanvallen op hem te openen,
zoals een rookscherm die een deel van zijn knikkerbaan onzichtbaar maakt.
In de verpakking van ActionLoop bevindt zich overigens niet
alleen de spelcartridge, maar ook een Rumble Pack dat je in het GBA-slot van je
Nintendo DS kunt stoppen. Deze Rumble Pack zorgt ervoor dat je DS een
trilfunctie krijgt. Je zou vervolgens verwachten dat deze trilfunctie zeer
relevant is voor de gameplay van ActionLoop, maar dat valt echter reuze tegen. Het
is een leuke toevoeging die wat feedback geeft op je acties, maar ook niet meer
dan dat. Het trillen is ook niet te vergelijken met de trilfunctie van de
Playstation 2-controller bijvoorbeeld, het is eerder tikken dan trillen wat je
DS doet. Toch zorgt de Rumble Pack er wel voor dat ActionLoop zijn prijs
enigszins weet te rechtvaardigen.
Want het grootste manco van ActionLoop is dat het spel niet
heel veel om het lijf heeft. Er zijn weliswaar genoeg ‘levels’ in elke
spelmode, maar het komt steeds weer op ongeveer hetzelfde neer. Vooral de
handeling die je uit moet voeren is erg repetitief: louter het afschieten van
edelstenen. De baan die de edelstenen afleggen en de verschillende bonussen
kunnen dan nog zo gevarieerd zijn, op den duur dreigt ActionLoop vrij
repetitief te worden. Het spel leent zich echter wel prima voor een spelletje
tussendoor en ook al was het de laatste keer wat repetitief op het einde, de
volgende keer pak je het spel graag weer tevoorschijn. Het heeft dus zeker iets
van de aantrekkingskracht die bij een verslavend puzzelspelletje thuis hoort.
Reacties op: ActionLoop
Artisjok
Pollo
vincitore
Maar tegen Meteos kan die sowieso nooit op, wat een geweldige game is dat zeg.
Erwie
=HellFire=
CrusherNL
LUPUS
Ik blijf lekker Tetris en Zoo Keeper spelen, want Zuma was slechts veel beperkter leuk.
LUPUS
Alphagaia
Erwie
vincitore
Snel wrijven heeft weinig zin, aangezien je steeds maar 1 blokje pakt. Dus als je die techniek écht wil gebriuken, moet je snel wrijven en snel van en op het scherm zetten.. en dan gaat je touch screen alleen maar naar de klote.
Pollo
Ben je Limburger ofzo? "Zo'n dingen" is ook fout (letterlijk "zo een dingen" terwijl "een" enkelvoud is en "dingen" meervoud)
Alphagaia
Wise_Man
ik zat al te zoeken naar de eerste reactie die dat ook opviel…
Emmertje Bert
=HellFire=
Flowz0r
Steek je hand naar voren, leg er een chill pil in, mond open, hand naar mond toe halen, slikken en chillen jij.
Neo-spelling-nazi… >.<
Flowz0r