Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Abzu

Abzû

Vergankelijke schoonheid

Geschreven door Arthur van Vliet op

Conclusie

  • Abzû kopieert succesvol de belangrijkste elementen van Journey, maar mist de finesse om er net zo’n memorabele game van te maken.
    Score: 70 Goed
    • Prachtig, soundtrack die je los gaat terugluisteren
    • Geen geheel, vreemde opbouw
Ook zonder Journey in het achterhoofd wil Abzû maar niet legendarisch worden.

Alle ingrediënten liggen klaar. Naast de kleurrijke verzameling vissen ligt een assortiment aan waterplanten. Helderblauw water. Verfijnde animaties terwijl je door dat water beweegt. Puntgave graphics aangevuld met een soundtrack van Austin Wintory. Matt Nava, art director van Journey en Flower, aan het roer. Lovende eerste indrukken op je favoriete gamewebsite, onder andere van ondergetekende. Alles om Abzû te verheffen tot de spirituele Journey 2; niet op het droge, maar beneden NAP.

Abzu

Het duikpak wringt

En vanaf seconde één klopt de vergelijking. Weer word je zonder instructies in een prachtige omgeving gedropt en zoek je het maar lekker uit. Je zwemt wat rond en ontdekt al gauw de regels van Abzû: met één knop zwem je, X geeft een boost, je kunt aanhaken bij grote vissen om een stukje mee te zwemmen, je opent hier en daar een gat om een nieuwe vissoort los te laten, verzamelt wat schelpen en vindt, begraven onder een hoop zand, een paar drones. Elke actie voer je uit met je sonarknop (‘net als in Journey’ – varianten hierop ga je vaker terug zien komen). De drones verpulveren een barrière ergens aan de rand van het level en je mag verder. Vervolgens mediteer je wat, om de rondzwemmende fauna soort voor soort te bewonderen. Er komen wat puzzels voorbij en je draait aan twee katrollen om een deur verderop te openen.

De verwondering die je had bij Journey, heb je hier ook. Nog geen onderwatergame wist de onderwaterwereld zo te vatten, ook al bedient Abzû zich absoluut niet van een realistische benadering. De wat grove polygonen winnen van het drogere Endless Ocean. Rondzwemmen in Abzû is op zich al genoeg om je minutenlang mee te vermaken. En als Journey enige indicatie is, dan bouwt deze game ook geleidelijk toe naar een climax aan het einde van het avontuur.

Abzu

Nee dus. Voor je het weet word je een magische parallelle dimensie in gestuurd, om niet veel later een Journey-achtige side-scrolling-sectie voorgeschoteld te krijgen, ditmaal zonder het magistrale uitzicht. Abzû heeft in het eerste kwartier dan al twee maal kruit verschoten dat het beter voor later had kunnen bewaren. En daar wringt het ‘m. Abzû is Journey in veel facetten, behalve in opbouw. Bijzondere gebeurtenissen – die de game genoeg heeft – missen impact omdat ze te vroeg ingezet worden, uit het niets komen, of omdat een aanleiding ontbreekt.

Prachtig

Ontwikkelaar Giant Squid toont zich wat onzeker. Waar de kracht van Abzû ligt in verwondering en exploratie, durft de studio het niet aan om je simpelweg los te laten in zijn Water World. Abzû geeft je dingen te doen: puzzels om op te lossen, zeemijnen om te ontwijken, deuren om te openen. Dat is goed nieuws voor wie Journey te passief vond, zou je zeggen, ware het niet dat zonder een failstate deze gameplay-elementen juist afleiden van de ervaring. Je kunt niet dood, dus waarom zou je niet een paar mijnen in zwemmen om het einde van die nauwe gang te bereiken? Door een aantal conventionele gameplay-elementen meerdere malen terug te laten keren, wordt Abzû wat repetitief, waardoor de tweeënhalf uur die je met de game doorbrengt op een gegeven moment te lang voelen – alsof de speelduur kunstmatig wordt opgerekt.

Abzu
Abzu

Journey zocht af en toe ook de conventie op. Je herinnert je de tocht door een immens donkere gang nog wel, met de rondzwevende monsters. Doodgaan kon niet. Wel verloor je bij een rake aanval je verzamelde progressie: je zorgvuldig uitgesponnen shawl, en daarmee je mogelijkheid om te vliegen, werd je afgenomen. En even later, in het sneeuwlevel, werd je sonar-achtige ping gereduceerd tot een zielig zuchtje. Je zwierige personage verliest zijn/haar krachten – om vervolgens in volle glorie terug te keren met een hemels eindlevel waar alles kan.

Abzû mist een soortgelijk concept. Naar het einde van de game doorzwem je een van de mooist vormgegeven levels ooit in een game. Het is prachtig, het is gruwelijk, en je wordt (zonder iets te verliezen) uitgespuugd als een hoopje schroot. Even later werk je je echter weer door een paar levels die even goed eerder in de game hadden kunnen zitten. Abzû weet het ritme maar niet te vinden, waardoor zelfs het mooie einde arbitrair aanvoelt.

Abzu

Het komt hierop neer: Abzû pakt alle juiste elementen van Journey, maar weet ze niet op de juiste plek te zetten. Dat doet niets af aan de elementen op zich: de graphics, de geluiden, de werelden die je bezoekt, de boodschap die het uitdraagt, het moment dat je met een kudde walvissen door het beeld zweeft en je kleiner dan ooit voelt – maar als geheel stelt Abzû teleur. Dat is te wijten aan een slappe regie vanuit Giant Squid. Verpest dat deze game? Nee, want los van een klein gevoel van repetitie wordt de betovering nooit doorbroken. Tweeënhalf uur game waren zelden zo adembenemend mooi.

Abzû is verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Dragon Quest 10 komt ook naar NX Gerucht: Gran Turismo Sport voor 70 procent af
10

Reacties op: Abzû

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Vovelic

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    Ik vind Abzû erg mooi en leuk maar ik vind juist dat ze wat Journey zo bijzonder en geweldig maakt hebben weggelaten. Dat was naar mijn mening het online spelen met random mensen zonder echt een vorm van communicatie te hebben. Dat mis ik bij Abzû maar aan de andere kant vind ik het ook jammer dat deze getalenteerde mensen achter deze games blijkbaar maar één trucje kunnen want Abzû had net zo goed Journey 2 kunnen heten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kassieking

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    ik ben op vakantie geweest en heb dus het nodige gemist, maar waarom geven jullie geen cijfers meer bovenaan de reviews?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    Ah zeer middelmatig spel dus. Was er al bang voor. Als zelfs 2,5 uur al te lang aanvoeld laat ik deze sowieso links liggen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    spreadthehate

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @-it-

    En toch heb ik van iedere minuut genoten van deze game.
    Ik ervaar dit spel een beetje hetzelfde als een documentaire van Planet Earth.

    Prachtige muziek en mooie beelden, voor mij een no brainer en meteen gekocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Baukereg

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @spreadthehate Ik ook! Gewoon een hele unieke ervaring weer. Jouney en Flower zijn respectievelijk 7 en 4 jaar oud, dus de kritiek dat het te veel op die games lijkt kan ik niet zo veel mee. Ga lekker Fifa of F1 spelen, ieder jaar hetzelfde. Nee, dan Abzû, waar geen game van de laatste jaren mee te vergelijken is. Alleen daarom is het 'm al waard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • trekinbami

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    Ik mis een cijfer

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    The Chosen One

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @trekinbami Of het is een fout en een gedeelte is vergeten of gamer weer wilt gaan expirimenteren omdat ze te bang zijn voor kritiek op cijfers etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • eldeegee

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    Ik heb deze game ongeveer een half uur geprobeerd. Misschien ligt het aan mij maar ik vond er echt geen drol aan. Ja het ziet er leuk uit en ja de muziek is relaxt. Maar werkelijk wat is nu de uitdaging? van gat naar gat zwemmen, dodelijk saai vond ik het.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    spreadthehate

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @eldeegee

    Er is geen uitdaging het is een belevenis.
    Hetzelfde als een Dear Esther of een Everybody's gone to the rapture.

    Dit soort games zijn gewoon niet voor iedereen even leuk, dit is puur gewoon even lekker genieten van mooie muziek en omgevingen meer niet. Ik kan bijvoorbeeld totaal niet genieten van kunst, schilderijen en dat soort dingen snap echt niet wat mensen daar leuk aan vinden.

    Maar ja, ieder zo zijn ding :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GiantDick

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    Bazenspel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.