Review
A New World

New World is verre van nieuw

2010 belt en wil zijn gamedesign terug

Geschreven door Harry Hol op

Conclusie

New World is een mmo die zo uit 2010 zou kunnen komen. Het voegt nauwelijks nieuwe ideeën toe aan het genre en voelt daarmee inhoudelijk gedateerd aan. Het factiesysteem biedt interessante mogelijkheden voor oorlogen tussen spelers, maar is nog niet in balans. New World vraagt veel tijd van zijn spelers, maar geeft daar eigenlijk niets voor terug wat we niet eerder hebben gezien. Grafisch is het allemaal dik in orde, en hoewel het spel microtransacties heeft zijn die enkel van cosmetische aard. Er is geen abonnement: voor de toegangsprijs ligt de hele basisgame voor je open.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Mooie wereld, veel verschillende spelsystemen, factie-oorlogen
  • Minpunten
  • Vraagt veel tijd, niks nieuws onder de zon, balansproblemen
Er is iets vreemds met New World. Deze nieuwe mmo van Amazon Games doet op papier een heleboel goed: Het ziet er mooi uit, er zitten allerlei leuke spelsystemen en verzameldingetjes in, gevechten zijn actie-gebaseerd in plaats van op series nummerknopjes drukken en er is een factiesysteem om spelers tegen elkaar op te zetten. Maar wat het niet heeft, is een ziel.

Er was een tijd, niet zo heel lang geleden, dat de mmorpg (massively multiplayer online rpg) een enorm invloedrijk genre was. De koning van het genre was in eerste instantie Everquest, waarna Blizzards World of Warcraft de troon overnam en niet meer afstond. In die dagen probeerden heel veel studio’s het succes van World of Warcraft te herhalen. Niet door zelf een nieuwe invulling te geven aan het idee van met heel veel mensen tegelijk in een spelwereld op avontuur gaan, maar door te proberen ‘iets als WoW’ te maken in de hoop dat mensen daar ook 15 euro per maand voor wilden betalen. 

A New World

Niet fris

Als New World in die tijd was uitgekomen, had het zich niet of nauwelijks kunnen onderscheiden van al die andere kopieën van World of Warcraft. En nu, zeker tien jaar na het hoogtepunt van het succes van het genre, is het alsof de ontwikkelaars nog steeds proberen om een spel te maken ‘als World of Warcraft, maar anders’, zonder na te denken over hoe een frisse, moderne kijk op een massaal gedeelde wereld zou kunnen werken. Dit is nogal een tirade om mee te beginnen, en dat vraagt wat uitleg.

New World speelt zich af op een magisch eiland waar overlevenden van scheepsrampen ontdekken dat ze onsterfelijk zijn. Ze kunnen wel dood, maar komen dan weer tot leven. Het eiland zit vol mysteries en vijanden. De overlevenden proberen zich staande te houden door nederzettingen te bouwen alsof ze een nieuwe wereld koloniseren. Zie daar de oorsprong van de titel. 

A New World
A New World
A New World

Je begint als overlevende van een scheepsramp (met magische oorzaak) en eenmaal aangespoeld bereik je de eerste andere overlevenden. Die hebben allerlei klusjes voor je te doen, die je in eerste instantie de basisprincipes van het spel aanleren. Dit resulteert al snel in een gevoel van déjà-vu dat je de rest van je speeltijd niet meer loslaat. Dood x aantal van die, ga naar plek y, verzamel z. Je leert het craftingsysteem kennen en leert dat vechten via actie verloopt. Actie als in: je zwaait met je zwaard, raak je de tegenstander en dan heeft die schade. Ontwijk of blokkeer de aanval van de tegenstander om schade te voorkomen. Het werkt, maar voelt wat stijfjes. Het is heel makkelijk om in een gedachteloos ritme te komen van slaan, ontwijken en blokkeren om zo de talloze zombiepiraten te verslaan.

Het verkennen van de wereld levert je overigens ook ervaringspunten op en je komt zo meer computerpersonages tegen met andere klusjes. Klusjes die uiteindelijk resulteren in grotere klussen in de kerkers doorlopen, die je alleen met een aantal anderen samen kunt voltooien.

A New World

Klassenloze maatschappij

Je kiest geen ‘class’ of ‘race’ in dit spel; je ontwikkelt je personage door vaardigheden op te bouwen en wapens te leren gebruiken. Het is op zich prettig dat je je in het begin niet hoeft vast te leggen op een keuze waar je de gevolgen niet van kent, maar het haalt ook duidelijkheid weg in de kerkers, waar het vinden van een goede complementaire groep spelers en vervolgens het met elkaar samenwerken een stuk lastiger is. Het resultaat is veel chaos in de kerkers. Of dat nou een verbetering is tegenover de klassieke ‘tank healer dps’-tactiek van voorheen, is maar de vraag.

Er zijn ook geen ‘rassen’ in het spel. Je bent een mens. Je kunt je personage flink naar eigen smaak aanpassen met een uitgebreide editor, maar uiteindelijk ben je gewoon homo sapiens op een eiland met veel bossen.

Waarom?

Wat New World zo frustrerend maakt, is dat als je ervaring hebt met mmorpg’s, je waarschijnlijk dolgraag wíl houden van deze game. Het idee van een nieuwe, moderne mmo met moderne graphics en actievolle gevechten, is heel aanlokkelijk. Je wil ook zien dat het spel zich ontwikkelt. Maar als je tien uur na het begin nog steeds dezelfde dingen doet als in het begin, dan vraag je je af waarom je dit allemaal weer zou willen doen. Voor de ‘end game’? Waren we hier niet klaar mee, dat je eerst vijftig uur moet grinden voor het zogenaamde ‘echte spel’ begint? Het was tien jaar geleden al bezigheidstherapie en dat is het nu nog steeds. Als je mensen uitnodigt om honderden uren in je spel door te brengen, moet je meer bieden dan vijftig uur telkens ‘tien ratten doden’.

A New World
A New World
A New World

Daar zou het factiesysteem uitkomst moeten bieden, en dit is inderdaad een leuke vorm van player versus player waarbij je lid wordt van één van drie groeperingen die vechten om elf te veroveren gebieden. Het probleem is dat als één factie erg sterk is dankzij veel leden, het voor de andere twee moeilijk is om voet aan de grond te krijgen. Het is een soort loterij, waarbij de grootste gildes (companies in dit spel) de meeste kans hebben, wat vervolgens bepaalt wie er in bepaalde veldslagen mee mag doen. Dat betekent dat de grotere groepen meer te doen hebben, wat het voor de kleinere gildes minder leuk maakt. Het is vooral niet genoeg motivatie om het ‘pve’-gedeelte, het doen van queestes, te doorlopen om je personage te ontwikkelen en de wereld te leren kennen.

Jammer

Het is heel moeilijk om hier niet reductionistisch over te schrijven, maar New World streept nagenoeg alle hokjes van een standaard mmorpg af. Mmo-liefhebbers hebben deze game in zekere zin al duizenden uren gespeeld. Het is daardoor ook een gemiste kans. Een echte dynamische nieuwe mmo met frisse, originele ideeën en een werkelijke evolutie van oude systemen zou meer dan welkom zijn. Het is hoog tijd dat er weer een grote gedeelde hallucinatie wordt ontwikkeld waar duizenden spelers op avontuur kunnen gaan en een virtueel tweede leven kunnen beginnen. New World is dat in ieder geval niet.

New World is nu verkrijgbaar voor pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

Defensiebedrijf koopt simulatiestudio Arma-ontwikkelaar op Gotham Knights-makers werken aan een onaangekondigd spel
15

Reacties op: New World is verre van nieuw

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Zut

    • 22 november 2021 10:55
    Hoe kan je als reviewer meerdere malen de titel verkeerd hebben? Het is gewoon New World, vreemd. Puur objectief gezien ben ik het eens met het cijfer, is genoeg mis aan om het geen topper te maken. Maar ik vermaak me er wel enorm mee, vooral de wereld en combat zorgen voor een hoop plezier. Ik kan me uren verliezen in gewoon exploren en craften. Er is nog wel een hoop werk aan de winkel voor Amazon maar voor €40 en geen maandelijkse kosten is t een prima RPG om opnieuw op te blijven pakken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ARealGamer

    • 22 november 2021 10:58
    "Harry Hol is een schrijver en (game)journalist die al weer wat jaartjes meedraait in het vak. Hij schrijft voor verschillende kranten en tijdschriften."

    Zo jammer dat een "(game)journalist" niet eens de moeite neemt om de naam van een spel in het gehele artikel juist te vermeldden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HarryHol

    • 22 november 2021 11:35
    @ARealGamer Het spijt me dat ik de naam verkeerd heb geschreven. Maar laten we niet vergeten dat ik dus een beetje MEER moeite heb gedaan, want ik schreef consequent een 'A' te veel.

    Zonder dollen: stomme fout, is nu hersteld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rutgie

    • 22 november 2021 15:29
    @ARealGamer Zo jammer dat het weer zo direct verwoord moet worden, geldt ook voor hierboven. Het doet geen pijn om iets liever voor elkaar te zijn.

    OT:
    Recensie bevestigt mijn gevoel dat de game het waarschijnlijk net niet is voor mij. Game spreekt me aan en het is positief dat er geen abonnement aan vastzit, maar ik wil binnen het MMORPG graag iets nieuws proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 22 november 2021 17:44
    @Rutgie wauw, als je mijn zinnetje al heftig vond. Succes met de rest van het internet. Volgens mij zeg ik niks geks en is het gewoon heel erg vreemd als je een review schrijft, je dus in het spel verdiept, het dan constant verkeerd schrijft. Maar het is intussen opgelost, dus prima.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rutgie

    • 22 november 2021 23:05
    @Zut Ik noem jouw reacties nergens heftig, maar dat is nu precies wat ik bedoelde te zeggen. Je had het ook iets tactvoller kunnen verwoorden, dat is alles wat ik zeg. En dat is volgens mij juist wat internetgebruikers meer nodig hebben, tact. Maar nauwelijks nog mensen die elkaar daar op wijzen, waardoor we ook niks meer kunnen incasseren. Maar goed, je hebt gelijk. Het is opgelost, ik heb mijn zegje gedaan. Fijne avond nog!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 23 november 2021 07:57
    @Rutgie exact. Het ding is dat iedereen belangrijk gevonden wil worden, daarom drukt men zich altijd zo extreem uit op het internet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Billy-Butcher

    • 22 november 2021 12:07
    Jongens, soort van team-up diss? Relax.

    Deze game komt voor mij uit het niets. Interessante review Harry. Ik ga eens gameplay checken, wie weet leuk om te spelen als ik The Witcher 3 en Skyrim eindelijk uit heb (niet dat dat kan)…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 22 november 2021 14:05
    Kan me wel vinden in deze review. De hele game heb ik zo'n gevoel van er zit hier ergens wel een goeie game in verborgen. Maar t is t allemaal NET niet. En inderdaad is er weinig echt nieuws. Maar dat hoeft niet erg te zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 22 november 2021 14:06
    Een beetje als Valheim dus. Meer hype dan body.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Abrikozenjam-1

    • 22 november 2021 17:35
    Eens met het cijfer, maar de review eindigde toen ik dacht: ik heb nu een kwart van de review gelezen. Waar is alles over de PvP (outpost rush, dueling, open world PvP), wapens, attributes, de wereld, crafting (wat zo goed is) alle problemen op dit moment met het spel. Combat in PvP is juist leuk (als het goed werkt). Het is anders dan een WoW doordat je niet hoeft te tab targeten, en het daarom wat skillvoller maakt (WoW is skillvoller, maar dit is op een andere manier). Er is ook nauwelijks een verhaal wat jammer is. Ik mis al deze onderwerpen in de review, jammer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 22 november 2021 17:54
    Dat een MMO of game niet nieuw is zegt natuurlijk niet zoveel. WoW was toendertijd ook een blend van allerlei bestaande MMO concepten, in theorie heeft Blizzard behalve een paar games na niks meer gedaan dan bestaande concepten heel goed uitwerken.

    Daarnaast vind ik dat New World wel verschillende soorten gameplay probeert samen te brengen zoals nog nooit is gedaan. Ja er zijn action based combat system MMO`s maar absoluut niet zoals in New World. Ook is het crafting systeem erg uitgediept.

    Het probleem ligt vanuit mijn perspectief bij het begin van de ontwikkeling waarbij de game was ontwikkeld voor pvp`ers met full loot optie bij dood net zoals Conan Exiles als optie heeft. Toen bij de beta men merkte dat een kleine groep pvp`ers iedereen afslachten en mensen gefrustreerd waren en stopen gooide Amazon de richting om naar geen full loot bij dood met implementatie en meer focus op pve.

    Binnen een jaar hebben ze best veel gedaan qua dungeons uitwerken en de game proberen aantrekkelijk te maken voor beide kampen. De game is echter nog steeds sterk pvp focused qua combat system, gatheren en craften. Het pve gedeelte is helaas nog niet goed genoeg waar helaas het combat systeem zich ook niet leent voor dungeons om pve spelers te pleasen. Dit kan nog wel veranderen alleen dat zou de game dan weer fundamenteel veranderen.

    Voor mij persoonlijk heb ik de volgende problemen met de game: Ik mis een carrot on a stick voor het levelen. Bij andere MMO`s krijg je bijna elke level of om de 2 een belangrijke nieuwe skill die je mogelijk kan implementeren in je build wat je gameplay weer wat veranderd. In New World staan het skill systeem los van het levelen en daarnaast vind ik de meeste skills niet echt cool of impactvol aanvoelen. De bonuses die je eens per 5 of 10 levels wel krijgt zijn bonussen die je eigenlijk naast je coole abilities zou moeten krijgen.

    Als tweede is het levelen echt een lange grind, het craften is nog veel en veel erger. Super geestdodend uren steen en bomen loggen om je skill te uppen omdat je anders in de volgende zone de materialen niet meer kan harvesten omdat je niet hoog genoeg qua skill bent. Echt een fail in mijn ogen. De meeste spelers zitten hier niet op te wachten. Tijdens het level heb je op level 25 je eerste dungeon, dit zou best op level 15 mogen en daarnaast pvp instances zoals outpost rush of iets vergelijkbaars MOET echt vanaf level 20 aanwezig zijn en niet alleen voor level 60. Er moet afwisseling en variatie zijn anders stoppen spelers omdat ze verveeld raken en blijft alleen de kleine groep diehard pvp`ers over.

    Als derde moeten er voor redelijk wat wapens coolere skills komen en moet voor pve misschien een apart skilltree worden gemaakt die gericht is op dungeons. In mijn ogen kan je best pve en pvp skills blenden maar als dat niet lukt doe je het voor mijn part allebei. Tank, Healer, DPS en crowdcontrollers met aparte action based combat skills zouden mits goed uitgwerkt supercool kunnen zijn in pve en ook pvp.

    Daarnaast zijn er nog veel kleine dingen die verbeterd kunnen worden alleen dit zijn voor mij wel grote hoofdpunten. Ik ben benieuwd wat AGS met de game verder wil doen en waar het naar toe gaat mochten ze besluiten om te blijven investeren. De grootste markt is pve alleen ze lijken er moeite mee te hebben om een game te maken die pve en pvp goed weet aan te spreken. Pvp spelers blijven echter weer veel langer hangen en zorgen voor goede streams.

    Op het moment zijn de spelers die overblijven in de game veelal pvp`ers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    KipHunter

    • 24 november 2021 13:52
    Another one bites the dust, wie is de volgende WoW-uitdager?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 25 november 2021 18:21
    Ok maar als je MMO's speelt dan ben je een type gamer die gecharmeerd is van een bepaalde gameplay loop, eentje waar grinding centraal staat. De quest naar meer, meer, meer. Die minpunten zijn geen minpunten in deze context, dat zijn minpunten voor een niet-MMO. Behalve balansproblemen misschien maar welke MMO heeft dat nou niet. Als het spel perfect in balans zou zijn dan wordt het weer zo gestroomlijnd dat er geen bal aan is. Een klein beetje anarchy is belangrijk, het wakkert goed en kwaad aan.

    Nee waar elke MMO niet onderuit komt is dat het moet concurreren met het erg rijke skill systeem van WoW. De vele spells en skills die veel strategieen mogelijk maken. En volgens mij zit New World nu juist daar wel op de goede rit. Ik zou de MMO (ik noem het met opzet geen spel, ik ben zelf geen fan) niet zomaar afschrijven alleen maar omdat het nog in de groeispurt zit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Basboss

    • 4 december 2021 21:52
    Ik snap de vergelijking met World of Warcraft niet helemaal. Een MMO met pvp als basis lijkt mij geen wow clone.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.