007: Nightfire | Gamer.nl

De naam is Bond, James Bond. Dit is zonder twijfel een van de bekendste uitspraken allertijden. James Bond is dan ook niet zomaar een spion, James bond is een held, een moderne legende. Met behulp van zijn kleine staf redt James Bond elke keer weer de wereld, is het niet in Rusland dan wel in een ruimteschip. En is het niet dankzij Sean Connery, dan wel via Pierce Brosnan. De laatste is ook de hoofdpersoon in EA's 007: Nightfire. Hoewel dit spel ook op andere platformen is uitgekomen kunnen we sinds lange tijd weer kennismaken met Bond op de PC. Het is namelijk al wat jaartjes geleden dat er een Bond game uitkwam op de personal computer.

Het spel probeert zich zoveel mogelijk te houden aan het Bond universum, iets wat aan het begin al blijkt bij het zien van het intro filmpje dat zo in een Bond film had kunnen pa en. Ook de overige filmpjes bevatten een heuse Bond sfeer en zijn, ondanks de lage resolutie, erg overtuigend. Bond kun je echter het beste in de bioscoop bekijken, dus starten we gauw met het spel.

Waarom krijgt James Bond altijd alle babes?Men neme een verhaal

Het verhaal in Nightfire is eenvoudig. Rafael Drake, leider van de Phoenix International Corporation, doet zich voor als wereldverbeteraar, maar blijkt een internationale schurk te zijn. Drake is bezig met de ontwikkeling van een technologie met de naam Nightfire. Het komt erop neer dat de beste man kernraketten meeneemt naar het Amerikaanse ruimtestation om zo de wereld te bedreigen. Bij elke mi ie komen we steeds meer over dit verhaal te weten, net als in een echte Bond film.

In onze eerste mi ie moeten we een belangrijk onderdeel van een satelliet terug zien te krijgen. Een peuleschil voor Pierce, die al aardig wat ervaring heeft opgedaan als het aankomt op het redden van de wereld. Gehuld in een strak parachute pak zien we in het filmpje van mi ie 1 hoe Pierce van kilometers hoogte naar beneden duikt. Daar aangekomen mag de speler eindelijk de toetsen betasten. Je start de mi ie met een paar granaten, een aantal gadgets en een pistool. Ja mensen, het gaat slecht met de economie en daarom wordt er ook bezuinigd op de apparatuur van geheim agenten die de wereld moeten redden. Stel je voor om een machinegeweer mee te geven of iets anders wat makkelijk andere mensen doodt. Enfin, ik krijg via mijn zender te horen dat er een vrachtwagen aankomt waar ik op mee kan liften.

Stoney Tony

Als een echte Bond spring ik van de toren op de vrachtwagen. Het gaat echter fout, want de wachters hebben mij gezien. Gelukkig heb ik mijn propje chieter bij me en een heus vuurgevecht vindt plaats. "Pang Pang" jij bent dood zeg ik, nee zegt de tegenstander, jij bent dood. Hij komt dichterbij om het mij duidelijk te maken dat ik dood hoor te zijn. Nee zeg ik, ik schoot eerder. "Pang Pang" en dan besluit mijn tegenstander toch maar dood neer te vallen. Gelukkig miste hij mij op 3 meter met zijn machinegeweer, dus ik had toch gelijk. De volgende tegenstander is minder gemakkelijk, ook hij staat op zo'n 3 meter van me vandaan en ik besluit een magazijn op hem leeg te schieten. "Pang Pang", val dan dood zeg ik. Maar hij beweegt niet. Dan nog maar een magazijn en uiteindelijk is het raak. Kan gebeuren denk ik, het is tenslotte een mi ie in de sneeuw en als je lang buiten in de kou bent kunnen je hersenen bevriezen. Ik pak dankbaar de machinegeweren van de wachters op en hobbel achter de vrachtwagen aan. Deze stopt op een pleintje waar nog meer wachters staan.

Aangezien ik toch wel gewond ben besluit ik naar een klein schuurtje te lopen om daar genezing te vinden. De vrachtwagen denkt echter hetzelfde en rijdt achteruit. Zodoende kom ik tu en de muur en de vrachtwagen klem te zitten. Springen helpt niet, bukken helpt niet. Dan maar opnieuw laden. Dit keer schiet ik de eerste soldaat op het pleintje neer, loop daarna naar het schuurtje om later de andere soldaten op het plein neer te schieten. Zij hebben namelijk niet in de gaten gehad dat hun maat vier meter bij hun vandaan is doodgeschoten tijdens een heftig vuurgevecht. Ik weet niet wat voor oordoppen deze lui gebruiken, maar het zou verboden moeten worden.

Eigenlijk zou deze AI verboden moeten worden, want het is een belediging van de speler. De AI reageert niet of nauwelijks op wat er gebeurt in de omgeving, vaak blijft hij zelfs stilstaan als je op hem afloopt en zo zijn er nog een aantal voorbeelden van waarschijnlijk de slechtste AI ooit gemaakt in een game. Op moeilijkheidsgraad normal heb je nauwelijks tot geen tegenstand. Nu is een spel zonder tegenstanders niet leuk, maar met deze poppetjes als vulling is het echt huilen. Daar komt bij dat Bond vaak infiltratie technieken gebruikt in de film, maar in Nightfire verandert hij in een ware Rambo, al schietend haal ik eerder mijn doel dan als ik kruipend door de grafisch gedateerde levels loop.