Review in progress

Pokémon Scarlet en Violet zijn een dappere eerste poging tot openwereldgames

Soms nét iets minder vrij dan gehoopt

Geschreven door Jacco Peek op
Het conservatieve Game Freak durft sinds dit jaar eindelijk écht te experimenteren met de Pokémon-franchise. Al snel werd dan ook duidelijk dat Legends: Arceus een proefballon voor de aankomende Pokémon Scarlet en Violet is, met – tot nu toe – een aardig resultaat.

Tot nu toe, want naast dat we nog uitgebreid tijd willen besteden aan de post-game activiteiten van Paldea, hebben we de co-op-modus nog niet (genoeg) kunnen testen. Aangezien dat een fundamenteel en zeer gedurfd nieuw onderdeel van de franchise is, laat een definitief oordeel nog even op zich wachten. Veel spelers vragen zich immers af of samen spelen de moeite waard is.

Zeker in de context van een open wereld, die voor het eerst in de franchise daadwerkelijk volledig open is. Na een uitgebreide, ietwat langdradige tutorial op de school van Paldea worden spelers losgelaten in de wereld om alles wat zij hebben geleerd in de praktijk toe te passen. De game raadt je weliswaar aan om een bepaalde windrichting eerst te verkennen, maar in principe kun je zelf bepalen welke je kiest.

Pokemon
Pokemon
Pokemon

Vrijheid

Die vrijheid is behoorlijk verfrissend. In plaats van vaste routes aflopen tot de volgende stad – een riedeltje dat ons inmiddels de neus uitkomt – zeggen Scarlet en Violet vooral: kijk maar even wat je doet. De wereld is bezaaid met wilde pokémon, items, Raids en activiteiten die passen bij één van de drie verhaallijnen: gyms, Team Star-forten en Titan-pokémon. De games bevatten daarmee een gezonde dosis afleiding, van geinige nieuwe pokémon die je eigenlijk wel even aan je team wil toevoegen tot een uitkijktoren met bijbehorend uitzicht op het landschap. Ontdekken in Pokémon is eindelijk terug.

Her en der is de richting waarin spelers worden geduwd tamelijk lomp. Zo fungeren de legendarische pokémon Koraidon (Scarlet) en Miraidon (Violet) als het belangrijkste vervoersmiddel, en worden hun vaardigheden verder uitgebreid naarmate je vordert in het spel. Dat zorgt ervoor dat je tijdens het verkennen wel eens tegen een muur loopt omdat Koraidon nog niet in staat is om te zwemmen of klimmen. Het is dan de bedoeling dat je het volgende Team Star-fort vindt om de pokémon te ‘upgraden’. Op dergelijke momenten voelen Scarlet en Violet dus niet zo ‘vrij’ aan als wellicht de bedoeling is.

pokemon

Gestroomlijnd

Dat geldt in mindere mate ook voor de levels van wilde pokémon en trainers. Het feit dat spelers op verschillende volgordes gyms en andere activiteiten kunnen afwerken, maar level scaling ontbreekt, klinkt namelijk als een groot minpunt. En inderdaad, het komt voor dat je team een level of tien hoger is dan die van je tegenstander en gevechten een eitje zijn. Anderzijds komen verkennende spelers op plekken waar ze eigenlijk nog niet horen en gevechten ontzettend lastig zijn, inclusief grotten met zeldzame pokémon. Het is lang geleden dat we écht zaten te zweten tijdens trainergevechten, waar je nu trouwens ook voor kunt wegrennen.

Sowieso zijn Scarlet en Violet nog verder gestroomlijnd dan Legends: Arceus. Gevechten vinden plaats in de wereld en voelen daardoor lekker vlot – met als bijkomend voordeel dat nieuwsgierige pokémon even komen kijken of hun beurt afwachten om je aan te vallen. Ook dingen als je eerste pokémon in het team selecteren, nieuwe auto battles voor snelle xp en je pokémon helen werken ontzettend fijn. Het enige wat helaas ontbreekt is Legends Arceus’ vlotte vangsysteem, waarbij je moet richten om van een afstand een pokémon te vangen.

Pokémon Scarlet Violet

Technisch ondermaats

Wat Pokémon Scarlet en Violet helaas wel met die game gemeen hebben, is dat de framerate ontzettend instabiel is. Nog meer dan in Legends Arceus ervaar je tijdens het verkennen van de wereld haperingen, wat zich vaak ook vertaalt naar een houterige besturing. Met name wanneer je een sprint inzet met je legendarische viervoeter, of wanneer het aantal wilde pokémon opeens sterk toeneemt, daalt de framerate ontzettend. Tijdens het reviewproces verscheen nog een update om ‘de algemene gameplayervaring te verbeteren’, maar dat maakte geen zichtbaar verschil.

Ook moet de game af en toe zichtbaar lang laden en ogen textures van objecten soms ouderwets, al heeft Game Freak in dat laatste duidelijk stappen vooruit gezet. In het juiste licht, met bijvoorbeeld opvallend grote groepen pokémon en een grote stad op de achtergrond zijn Scarlet en Violet prima, kleurrijke games om naar te kijken. Dat komt mede door de zonnige, op Spanje en Portugal gebaseerde regio vol flora en komische nieuwe pokémon. Helaas kunnen we nieuwe generatie inhoudelijk nog niet verder bespreken, maar ga ervan uit dat ze niet teleurstellen.

Pokemon

Aardige basis

Het grafische aspect van de games is voor de gemiddelde speler wellicht onacceptabel, en vooral erg zonde. Scarlet en Violet zijn namelijk leuke games om te spelen, en doen gedurfde dingen waar de franchise hard aan toe was. De open wereld geeft een verfrissend gevoel van vrijheid en de gameplay is prettig gestroomlijnd. Het zijn niet de openwereldgames waar elke Pokémon-fan al jaren van droomt, maar een aardige basis is het zeker.

Pokémon Scarlet en Violet verschijnen op 18 november voor Nintendo Switch. Verwacht begin volgende week de volledige review.

Pokémon Scarlet en Violet-review met Bastiaan Vroegop - Bonuslevel 137 Sam Barlows Immortality nu ook via Netflix Games speelbaar
29

Reacties op: Pokémon Scarlet en Violet zijn een dappere eerste poging tot openwereldgames

• RoyVG

• 17 november 2022 10:16
    Ik heb er toch wel zin in. Nadat Sword en Shield mij dermate teleur hadden gesteld had ik mezelf voorgenomen de volgende generatie over te slaan als deze hetzelfde zou zijn. Ik heb zelfs de remakes van Diamond en Pearl nog geprobeerd, maar die gooide alleen maar meer olie op de brandende wrak. Legends Arceus was een welkome verrassing en heb me daar meer mee vermaakt dan met SwSh en BDSP bij elkaar. Ik ga hoopvol deze nieuwe generatie van Pokemon in.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

Mmo-veteran

• 18 november 2022 07:43
    @RoyVG Oftewel je hebt gewoon alles gekocht ondanks je jezelf voornaam de volgende generatie over te slaan :P

• RoyVG

• 18 november 2022 11:43
    @Mmo-veteran Ik ben nog steeds wel fan van Pokemon, maar de main series games moesten veranderen, anders zou ik ermee stoppen, dat is wat ik bedoelde. Sword en Shield kocht ik omdat ik de nieuwe generatie wilde spelen, maar door keuzes van Game Freak had ik er veel minder plezier in dan voorheen, vandaar mijn statement. BDSP heb ik gekocht omdat ik nog nostalgie heb voor die generatie, en vorige remakes waren best goed (Heart Gold en Omega Ruby in mijn geval). Maar deze remakes vielen erg tegen. Legends Arceus was een grotendeels nieuwe concept met meer verkenning en dat wilde ik uitproberen en heb me daar goed mee vermaakt. Scarlet en Violet lijkt een combinatie van Legends Arceus qua wereld en vrijheid in hoe je dingen doet, met de traditionele battle mechanics. Ik heb er lang over nagedacht en heb vorige week pas mijn pre-order geplaatst. Maar ik snap ook wel als het een beeeeetje hypocriet overkomt :P

• avatar

Riyakuya

• 17 november 2022 10:31
    Ik heb na de teleurstelling van Shield geen Pokemon game meer aangeraakt. Misschien toch maar weer eens proberen dan.

• avatar

Mmo-veteran

• 19 november 2022 09:58
    @Riyakuya Denk niet dat het het beste moment is, games lijken een mess te zijn.

• avatar

Snoop213

• 17 november 2022 11:01
    Ook deze game laat zien dat de Switch snel een opvolger nodig heeft. Maar ik heb als een van de weinige gamers ter wereld nog nooit een Pokemon gespeeld. Het trekt mij simpelweg gewoon niet. Wel merk ik dat dit jaar persoonlijk gezien sowieso een teleurstellend Switch jaar heb gehad. Mario and Rabbids en Bayonetta 3 vielen niet zo in de smaak als hun voorgangers beide geen behoefte aan om te voltooien.Maar volgend jaar hopelijk betere games voor mij persoonlijk.. En stiekem hoop ik op een Switch 2.

• avatar

Ramirez-1

• 17 november 2022 18:57
    @Snoop213

Ben wel met je eens dat de Switch zijn leeftijd echt zichtbaar wordt en ook snel vervangen moet worden. Zal vast ook niet heel lang meer duren gezien de uitgaven die Nintendo doet wat we konden zien in het jaarverslag.

Maar je begrijpt toch wel dat Pokemon niet echt een titel is die je als leidraad moet nemen voor hoe goed het draait op de Switch. Gamefreak is namelijk een erg luie ontwikkelaar omdat Pokemon toch wel verkoopt. Het is niet voor niets de grootste entertainment franchise ooit. Dus waarom zouden ze?

Er zijn veel beter ogende games op de Switch die zonder issues draaien.

• avatar

Mmo-veteran

• 18 november 2022 07:45
    @Snoop213 Ik ben het met je eens dat de switch aan het eind loopt kwa technische aspecten maar wat deze games voor mij specifiek laten zien is dat GameFreaks niet weet waar ze mee bezig zijn qua game design, op een systeem waar Breath of the Wild en Shin Megami Tensei meer dan redelijk kunnen draaien is het geen excuus dat een game als dat zo draait en er zo uit ziet.

• avatar

Snoop213

• 18 november 2022 07:58
    @Mmo-veteran Klopt de games verkopen mega goed. Maar ik vindt gamefreak eigenlijk een hele zwakke ontwikkelaar. Maar sws wordt het tijd voor een switch 2.

• avatar

Mmo-veteran

• 18 november 2022 08:02
    @Snoop213 Ja vind ik ook. Probleem is dat de hele wereld kampt met tekorten in chips ect dus een Switch 2 nu op de markt brengen is voor Nintendo misschien niet de meest slimme move. Zie de voorraad van de PS5 en XBSX, die zijn 2 jaar na release nog steeds om te huilen. Ik had ook graag Zelda Tears of the Kingdom gespeeld op betere hardware.

• avatar

Snoop213

• 18 november 2022 08:16
    @Mmo-veteran Alleen als de games er hinder aan ondervinden kun je denk ik op een gegeven moment niet anders meer. Je zou als je een Xbox ps kunnen doen. Dat je gewoon veel cross gen titels doet. Maar dat ik de keuze heb om straks bijvoorbeeld de eventuele nieuwe dk en Metroid prime 4 op betere hardware te spelen. Maar mensen die daar minder om geven gewoon het op de Switch kunnen spelen. En misschien een aantal games wel Switch 2 only die dat echt nodig hebben.

• avatar

Riyakuya

• 19 november 2022 11:43
    @Mmo-veteran ik denk niet dat dat heel veel zal uitmaken. Vermoedelijk zal Nintendo gebruik gaan maken van een van de Tegra x1 opvolgers waarvan er vast wel al een aantal geproduceerd zijn. Ik verwacht persoonlijk dan ook geen superkracht van een nieuw Switch model. Het zou me zelfs verbazen als het in de buurt van de Steamdeck komt wat betreft raw power. Nu maakt me dat verder ook weinig uit. Ik vermaak me vaak meer met Nintendo's eigen games en indie games dan met de meeste third party AAA games.

• avatar

Mmo-veteran

• 19 november 2022 12:45
    @Riyakuya het zal geen super
    Krachtige console worden maar meer kracht is nooit verkeerd, de switch loopt idd wel tegen zijn einde aan.

• avatar

coola

• 17 november 2022 11:14
    Zin in. Het is Pokemon ik neem die frame drops voor lief

• avatar

AgeQned

• 17 november 2022 11:29
    Heb er wel zin in iig. Voor mij persoonlijk is dit echt een geweldig Switch jaar geweest. Met Sifu, Wreckfest, Bayonetta 3, nieuwe Marii Rabbids en nog de nodige dosis RPG’s zoals Xenoblade, Tactics Ogre Reborn, Triangle Strategy en noem ze maar op. En dan ook nog genoten van Kirby.

• avatar

Snoop213

• 17 november 2022 15:01
    @AgeQned Ik vond Mario and Rabbids veel leuker ik vond de compactere wereld echt leuker. En zo vond ik game minder langdradig. Ik ben ook gestopt bij wereld 4 met Sparks of hope gestopt omdat ik de tussenstukken echt te lang vond.. Bayonetta 3 vindt ik ook het vorige deel leuker dan dit deel dus ook de behoefte niet om door te gaan maar dat ligt meer aan het feit dat mijn smaak een beetje veranderd is.. En Kirby vond ik jammer dat ze op een gegeven moment dat ze stopte met de nieuwe mouthfull transformaties plus ik vindt Kirby altijd al minder dan DK en Mario. En voor de Diddy Dlc ook even Strikers gekocht maar die had te weinig offline content helaas. Maar goed misschien is er volgend jaar meer voor mij. Maar mooi om te lezen dat jij wel volop geniet. Ik heb sws maar een algemene top 7 dus voor mij was het toch geen topjaar qua games.

• avatar

AgeQned

• 17 november 2022 17:26
    @Snoop213 ja dat kan ieder zijn smaak en voorkeuren. Maar ben wel bang dit dit het wel wat is je merkt echt aan alles dat de Switch qua hardware eigenlijk niet meer mee kan. Dus hoop wel dat ze volgend jaar een nieuwe console iig aankondigen.

• avatar

Fr3nzy

• 17 november 2022 13:41
    Deze zin leest gek:
    Het feit dat spelers op verschillende volgordes gyms en andere activiteiten kunnen afwerken, maar level scaling ontbreekt, klinkt namelijk als een groot minpunt.

Daarbij vind ik het juist een pluspunt wanneer er geen level scaling is, dan merk je pas hoeveel sterker je in verloop van tijd geworden bent.

• Iconic

• 17 november 2022 13:58
    Ik zie Pokemon als een jaarlijk feestje maar de games zijn niet te vergelijken met kwalitatieve knallers zoals Zelda, 3D Mario, Smash, etc.! Ik kijk er wel echt naar uit hoor, maar ik weet wel wat ik er van kan/moet verwachten!

Van mij mogen ze een aantal jaarlijkse Pokemon game releases overslaan als dat betekent dat we na een paar jaar Pokemon games op het niveau van bv. BotW krijgen. Helemaal geen probleem hoor!

• avatar

Mmo-veteran

• 18 november 2022 07:48
    @Iconic Pokemon is een cashcow die jaarlijks een grote hoeveelheid geld opleverd, als ze doen wat jij zegt dan zullen ze nooit zoveel verkopen dan wat ze in 5 jaar zouden kunnen doen met een jaarlijks deel.