Net als het winnende team is Allstars afkomstig uit de e-sports-stal van de Nederlandse manager Alexander Korf. Korf is een beetje de Louis van Gaal van de Call of Duty-e-sports. Hij grijpt iedere aangelegenheid aan om over zichzelf, zijn verleden in de bedrijfs- en ICT-sector of zijn ervaring met e-sports te praten. En als daar tijdens een ontmoeting of interview geen aanleiding toe is, dan creëert hij die zelf wel.
Dat maakt het aanlokkelijk en wellicht niet eens onterecht hem als zelfingenomen af te doen, maar de Fariko-manager heeft ergens wel recht van spreken. Korf is een lopende Call of Duty- encyclopedie. Op verzoek (of zonder) dramt hij moeiteloos de wapenstatistieken uit Black Ops II op. Met de winst van Fariko Impact bewijst hij daarnaast over de juiste visie en een geschikt model voor het e-sports-wereldje te beschikken. Naar eigen zeggen 'denkt hij veel over dat soort dingen na' . Wij zullen dat niet bestrijden.
Uitgeschakeld
Toch breek je met louter visie en 'n leuk model geen potten in deze business. Het is in e-sports vooral kwaliteit dat ten grondslag aan alle succes ligt. Helaas was het juist kwaliteit waaraan het 't Allstars-team ontbrak.
Op de eerste dag was dat net als op het EK nog niet zo heel erg merkbaar. Het team walste in de poule vrij gemakkelijk over het ex-Halo-team Freakhead en de pro's van Rage heen. Enkel Optic Gaming, de derde tegenstander in de poule en een van de beste teams op het toernooi, voorkwam dat de Nederlanders ongeslagen bleven. Het Amerikaanse, simpelweg betere team speelde met de Nederlanders zoals een kat speelt met garen.
Fariko Allstars werd ondanks dat verlies tweede in de poule en ging zo door naar de winnaars-bracket. Dat bleek uitstel van de executie, want zoals Korf gelijk beaamde was het verlies tegen Optic een belangrijke graadmeter. Op de tweede wedstrijddag werd het team in zowel de winnaars- als verliezerspoule uitgeschakeld. Met hun roze vestjes en gegelde haartjes dropen de spelers na een 5-6 verlies in de elfde (!) Search & Destroy-ronde teleurgesteld af tegen de Italianen van Inferno E-sports. Het toernooi zat erop.
Verschil in kwaliteit
Van deceptie was bij overigens niet echt sprake. Het verschil in kwaliteit tussen de Nederlandse en vooral de Amerikaanse pro's was schrijnend. Zelfs als het team was doorgegaan naar de volgende wedstrijd in de verliezerspoule, was de kans klein dat Allstars in aanmerking zou komen voor een van de acht geldprijzen uit de prijzenpot van één miljoen. Zeker in de Counter-Strike-esque modus Search & Destroy werd de Nederlanders alle hoeken van de tafel getoond. Vaak zag je dat de Allstars-spelers de verscheidene zones niet goed afdekten en simpelweg werden overlopen wanneer de bom bij een van de twee 'bomb sites' was geplaatst. Het team speelde te agressief.
Verder bleven prachtige individuele acties, zoals in de finale van de collega's van Fariko Impact, bij de Nederlanders uit. Zo werden die tweede dag ook vrijwel alle potjes Hardpoint en Capture The Flag verloren. Wellicht is dat niet enkel een gebrek aan kwaliteit: drie van de vier spelers kampten met flinke koorts. Zo slecht als het team soms speelde, zo slecht slaagden de spelers er bij vlagen in hun koorts te verbergen. Een van de Allstars moest zelfs zijn controller neerleggen tijdens de match tegen Optic omdat hij door het vele hoesten het spoor eventjes helemaal bijster was.
Griep of gedrag?
Het was dan ook lastig vast te stellen of het team na het verlies tegen Inferno juist erg teleurgesteld of erg ziek was. De gezichten stonden hoe dan ook op onweer. Opvallend genoeg leidde dat niet tot trashtalk of nare gebaartjes. Sterker nog, dat was de drie toernooidagen nergens het geval. Waar er na het EK in Keulen veel ophef was over de manier hoe spelers met elkaar omgingen, schudden spelertjes elkaar in L.A. netjes de handjes en liepen beide teams na de matches rustig van elkaar weg.
Dat puriteinse gedrag was zo opvallend dat het haast geen toeval kon zijn. Na langdurig journalistiek veldwerk op de eerste toernooidag (het aanspreken van lead designer David Vonderhaar, die opeens toevallig naast mij stond), kwam ik erachter dat alle teams vooraf een strenge briefing van de organistoren hadden gehad. Microsoft en MLG waren als de dood dat er wederom een mediarelletje rondom de opgefokte spelertjes zou ontstaan.
Verlies
Toen de Nederlanders vroeg werden uitgeschakeld, vreesde ik dat het toernooi me verder niet meer zou kunnen boeien. Tot mijn verrassing was het tegenovergestelde het geval en heb ik juist nadien de tofste en interessantste potjes op het toernooi gezien. De laatste wedstrijd, de finale, was een perfect slotstuk. Met name dankzij Fariko Parasite. Het simplisme waarmee hij zijn kills maakt doet aan menig voetbalanekdote denken.
Omdat Call of Duty zo toegankelijk is, vinden sommige gamers dat de game op e-sports-niveau niet serieus te nemen is. Is het terecht dat er een toernooi wordt georganiseerd rondom de meest toegankelijke populaire shooter van deze generatie? De vraag stellen is ‘m beantwoorden. Afgaande op de moeite die Treyarch heeft gedaan om een gebalanceerde e-sports-game af te leveren, de vele kijkers naar de livestream en de toeschouwers op het event zelf, zijn er klaarblijkelijk veel mensen die Black Ops II professioneel gespeeld willen zien worden. Louter de vraag rechtvaardigt het aanbod. Zeker als dat aanbod zo vermakelijk is als in het Hollywood Palladium.
Reacties op: Call of Duty Championships 2013 - Nederland vroeg uitgeschakeld
chemicalscum
Het ziet er alleen wel wat kinderachtig uit vergeleken met Counter-Strike, wat veel meer gericht is op competitieve gameplay.
Reson.nl
90% van de kills zijn random, totaal niet boeiend.
een rcxd en door de muren kijken kan natuurlijk ook niet in de esports.
ravw
Want net zo als met vele legercombat fps is het multy play echt egwoon een free for all en er komt niets van tactiek bij kijken.
Als het verschil ziet tussen real en dit soort multyplay potjes is het gewoon janken.
Neem nu Ghost recon dat was single play egwoon stapje voor stapje voor uit en elke fout was bijna einde game , maar zo iets zou ik dus in multy play willen terug zien
chemicalscum
Wat mij betreft is de beste tactische shooter op dit moment CS:GO en dan met name de competitive mode met matchmaking. Erg leuk en enorm tactisch, vooral met een paarz vrienden zeer verslavend.
SuperG
Je hebt diezelfde skilz nodig in cod. Want core gameplay is gelijk. Een FPS game. Er zit wat extra bij zoals score streaks. En wapen loadouts perks. Dat maakt de gameplay juist dieper want je team moet die setups ook tactisch kiezen zo ook support wapen keuzes. En score streak counter matregelen. En je kunnen aanpassen aan counter loads out.
Niet dt die hele e-sports mij boeid.
Maar toegankelijkheid kun je ook zien bij de reallife pysycke sporten. Basketbal tennis voetbal pingpong is heel toegankelijk.
Maar competitie waardig is dt een instapper niet direct meedraai met de top.
Mijn tante offline SP gamer kan online niet meekomen.
Mijn tweeling broertjes die pas bij de huidige cod begonnen zijn moeten ook eerst hun skillz ontwikkelen. En laat beginners hebben een achterstand die je niet meer kan inhalen ik ook niet meer.
Aquemini
Aquemini
Phoef
DutchamZz
poklaan
Vogeltje
Dan kijk of speel ik wel CS:GO. Of anders een potje CoD4 promod. Helaas is dat nu geen e-sport meer o.a. vanwege dit… Jammer dat mede hierdoor( en uiteraard een hoop andere redenen) de laatste LAN voor ons op i46 was.
Vroeger nog heel veel Quake en MoH:AA gespeeld. Mooie tijden.
SuperG
De meeste kill zijn door skillz wat kan lijden tot bonus killz. Een team met uitgebalanceerde cac kan die meerwaarde van scorestrek flink beperken.
Op carrier helfire gehaald de gehele vijandige team had counter maatregelen zag dus geen vijand dus helfire geen ruk aan gehad. Targetfinder vs coldblooded. Heb je runners een bouncing betty met tacticalshock. Wat weer gecounterd kan worden met emp nade.
Agr een tube of nade of rpg etc.
Mijn UAV worden heel vaak neergehaald.
Als gewone speler pas je aan de tactiek dus ook loadout van de vijand.
Dat geeft de game een veel diepere en complexe tactische gameplay waar je als team
Vraag me af of ze bepaalde bperkende regels gebruiken.
Maki
Wat aqua zegt is waar , ga jij maar even in een potje Q3 of UT99 zitten. Gemiddelde cod player logged gauw uit.
Maki
SuperG
Ten eerste speel ik niet geregeld online op PC, nooit gedaan, wel sporadisch.
Vroeger een beetje BF1942 gedaan omdat je in AA:1.2.1 tot 3.0 je ge TK voor de sniper wordt. Puur voor beetje casual snipen . Beetje BF2 gedaan net als UT spops vooral offline tegen bots. Ik ben dus geen online PC hardcore veteraan gamer.
Ook Tribes. Maar vooral ook tactical shooters meer de mil sim gedaan. Coop in lan.
Hidden&dangerous
OFP
Rainbowsix
Ghost recon.
Arma.
Vooral Slowpace milsim.
Ik speel pas laat wat intensiever online op PSN only vanaf COD MW2 en hoger.
Ook BF3.
Speel heel sporadis BF3 ook op PC online.
Maar PC is voor mij de SP platform.
FC3 crysis3 metro2033 stalkerCOP.
Gezien ik laat begonnen ben ben ik te wat traag. En heb ik een skill achterstand en lage skillz niveau wat ik ooit nog zou kunnen berijken. Ik ben een 40+ die pas laat intensiever online is gegaan. Mijn hoogtij kind dagen waren de ATARI2600 SP games.
Dan decenia gat. Dan pas PC mijn eerste game Micropose F19.
Dus toen ik voor het eerst in cod online ging en dat is ps sinds mijn ruim 15 jaar jongere zus mijn grote broer overgehaald had en zij beide mij. En veel later in de huidige cod pas de 40+ tweeling ook online. En mijn eerste ervaring. Je komt niet zo goed mee. Nu is mijn niveau na 4 cods maar een gemiddeld.
Op PC is er meer veteranen en minder casual volk.
Wel in het begin ging het in cod dus ook niet goed. Net zoals op PC met CS.source, want ik speelde toen zelden online.
Dus ik ben zeker geen esports calliber. Maar je kan niet even platform en game switchen en dan zeggen je wordt afgemaakt je hebt op je eigen game een grote voordeel dat je alles al routine is. Een esport niveau prof gamer pakt een andere platform sneller op en zal dan na enige inloop periode redelijk kunnen mee draaien in een andere game.
Nou als je ook weet dat op de cod en dan vooral console heel veel noobs en casual zijn. Dus goeie instroom van vers kannonnen voer. En de beginner maakt daar kans onder de vele mede beginners, naast de wat beter spelers. De top lui zijn dan verstopt in de massa. Soms kom je clan tegen die van hoger skill nivea is. Tja dan merk je dat dat veel niet lukt.
Dat elitair gedoe op die achterhaalde games op de PC platform is de instroom heel mager. Dus de veteranen komen daar mekaar vooral tegen. Een hechtere communy. Maar klein. Zeer beperkte instroom. Grotere barrierre door hogere skill niveau wat daar standard rond waard.
Onze noob tweeling maakt soms wel kans tegen andere noobs. Maar bij cod met de grote instroom en massa aan gamers is de skill niveau zeer gevarieerd van hoog tot heel laag.
Dus als ik CS weer zou spelen dan zou dat een stuk beter gaan dan voordat MW1 uitkwam. Maar het niveau is daar hoger minder noobs om af te knalen want die zijn al weggejaagd door elitare volk daar. Ik zal geheid niet goed mee draaien. Maar ja tegen vele cod speler maak ik ook geen kans. Ranking 4.5mil.
Tweeling zit op 9 en 13 miljoen.
Daarnaast how ik wel van virtueel kamperen. Een andere naam daar voor is stand houden.
Daarnaast de game die ik wel wat vaker speelde is America army vanaf 1.2.1. De pace is low. Maar niet zo vaak in verhouding zoals ik de CoD games grijs online speeld.
SuperG
Daarom vind ik OFP RR coop focus beter. Balance is wat luchtiger dus kan je meer realistischer gaan. En asymetrische warfare. De tegenstander is van lager branch militia en in grote getale. En dan jij met je squad.
Ook wat AA gespeeld en ARMA.
Maar realisme is zo extreem dt het niet zo geschikt is voor esports.
Want het is geen sport maar simulatie wat slaat op training. Waar het benaderen van red zone ook al van belang is.
Tja dan zie je de laaste sniper documentaires.
Dan weet je reallife combat is erg slow. Dat adhd gedoe online met full gear kan gewoon niet.
Sniper team 3 tot 4 man 54 kg bepakking inclusief m4 en sniperrifle en pistool en ammo sniper equip en rantsoen.
Simulatie en training sessies zijn lang en dood is dood mechaniek werkt niet zo fijn voor esport tenzij de potjes kort zijn. 5 tot 10 minuten.
Ik kijk wel uit naar arma3 SP only voormij.
SuperG
SuperG
smike
SuperG
Wat moeilijker in evewichtig balans te krijgen is, door wat complexere interwerking van game mechanieken.Maar het hoefd niet perfect in belans te zijn. Als speler moet je kunnennaanpassen en ik zie in cod eigenlijk geen problemen het is subtiel.
Een esport team dat goed samen op cod is ingewerkt kiest hun perks en scorestreaks ook zorg vuldig. Ook om zo goed mogelijk dat van de tegen party te counteren.
als je van gemiddelde speler van CS afkomt. En dan in normale cod game sesies met gemiddelde volk lijken cod spelers slecht. Maar dat is omdat instroom groot is dus je komt minder de betere spelers tegen. En als top speler krijg je de score streak van semi noob die wat noobs geknalheefd. Je krijgt dan wel met die extra te maken. Daar kan je je perks op afstemmen dat je dat zelden gebeurt.
Cod kan je zien als kruising tussen basketbal en schaken.
Als team plan je vooraf mogelijke loadout set per speler en dat belangrijke sleutel taken ingevuld worden. Het is zoiets als het plannen wat vooraf ging in rainbowsix. Wat meer voorwerk. Je moet je dus wel wat verdiepen in de dynamiek tussen perks en scorestreaks en specialwapens.
Zo argeloze puur shooter esport prof CS maar cod noob ziet dit als easy kill terwijl je met perk en ANti air en rpg veel kan counteren en dit als team eerst moet uitwerken wat je de beste team loadout lijkt. En keuze om tactieken van de tegenstander te kunnen aanpassen. Dat is een FPS met RPG game mechanieken trekjes. Als COD gamer ben je die extra dementie gewent. En de vreemd gangers van die pure FPS. En de rennen net zo hard weg als noobs uit CS. Een top COD online PC gamer kn gemakkelijk mee gaan in CS na korte inloop periode. Rpg deel kan dan overboard. De core gameplay is FPS en dt kennen cod gamers ook.
Maar ga geen fun casuals of noobs meten met met fanatieke CS gamers. Want cod heeft ook een RPG deel dat volkstammen verslaafd aan unlocks en chalanged maakt en dus met rare in effiecente manier even spelen. Plus stoor speler TK trashtalkers etc. Ja het is mainstream en dat komt er dan bij.
Cod heefd ook leagu play. Geen ervaring mee maar daar weten geheid andere cod gamers meer van.