Het thema van Global Game Jam 2015 is: ‘What do we do now?’ Weer lekker breed en open voor interpretatie, dus het kan alle kanten op gaan dit jaar. Zeker met zo’n dertig verschillende teams. Wat hebben de deelnemers bij dit thema voor gameplay/concepten bedacht?

Vrijdag - Team 16 – Pete’s Pitiful Party
Teamleden: Lillian Souwer, Céline Veltman, Merlijn de Vries, Erik van Megen

Het is vrijdagnacht, 2:30 uur. Terwijl het grootste deel van Nederland slaapt, kloppen we bij een groepje tweedejaars HKU-studenten aan dat nog klaarwakker op hun stoelen stuitert. Overal hangen slingers, er staat een campingtent in hun werkhok en artist Céline Veltman wordt in een kastje gepropt vanwege een ‘gameplaytest’. Het mag duidelijk zijn: hier wordt aan een party-game gewerkt. “Het concept hadden we al in vijftien minuten”, bevestigt programmeur Merlijn de Vries.

Veltman is ondertussen uit haar benarde positie gekropen en legt het idee uit: “We willen geen singleplayer maken, want dan moeten we een verhaal bedenken enzovoorts. Dus het wordt een multiplayergame over een feestje, met allemaal minigames. Het feestje is uitgestorven en de vraag is dan ‘wat doen we nu’, het thema van de Game Jam.” Animator Lillian Souwer valt haar teamgenoot bij: “De spelers zijn twee jocks, van die fratboys, die alle meiden willen versieren. Een minigame is bijvoorbeeld dat ze allemaal bh’s moeten ontsluiten van meiden die op een rij staan. We bedenken er zoveel mogelijk.” Het team zegt honderd procent vertrouwen te hebben dat alles zondag goed komt.

Vrijdag – Team 27 – De Fabriek
Teamleden: Alexander Wttewaall, Fabian van Dommelen, Pieter Hoekstra, Jeroen Verloop, Thomas Verkooijen

We lopen door naar een groep oude bekenden van Gamer.nl. Pieter Hoekstra, Thomas Verkooijen en Alexander Wttewaall waren het team dat we vorig jaar van dichtbij volgden en ze hebben elkaar wederom gevonden. De vijf hebben de hele nacht diep zitten nadenken over het concept, want het kostte wat moeite om een goede invalshoek te vinden. Maar ze zijn nu redelijk zeker over hun zaak. Nieuwkomer Fabian van Dommelen (artist van Gunpoint) deelt het idee: “Het wordt een soort Lemmings-game. Drie spelers zijn Lemmings of robotjes, de vierde speler speelt De Fabriek. Die speler probeert iets voor elkaar te krijgen en de drie anderen doen alles om dit te verkloten.”

Designer Hoekstra haakt in: “De Fabriek weet niet wie van de robotjes spelers zijn en welke ervan kunstmatige intelligente. Hij kan ze doodschieten, maar hij moet zoveel mogelijk robots door de Quality Assurance heen krijgen om punten te scoren.” Het GGJ-thema komt terug in het idee van robots die zonder opdrachten van de lopende band komen en een doel zoeken. Wat ze precies kunnen moet nog uitgezocht worden. Het team gelooft dat het concept zeer haalbaar is; er kunnen zelfs nog wat mogelijkheden bij komen.

Vrijdag – Team 20 – Oemoememoe
Teamleden: Lisa Mantel, Remi van der Meulen, Richelle Koreneef, Esther Bouma

Ondertussen is het alweer 3:30 uur, maar bij Team Oemoememoe zijn ze nog niet aan slapen toe. “De naam is iets Zeeuws”, legt gamedesigner Richelle Koreneef uit met een geheimzinnig lachje: “We hebben enorm veel verzonnen. Eerst alles breed aangepakt door naar het genre en doelen te kijken. We wilden het simpel houden, random, geen verhaal, een snelle game. Toen kwamen we op een point-and-click op steroids.”

Volgens artist Lisa Mantel is de groep erg geïnspireerd door Adventure Time en de HowToBasic YouTube-show. Daarin wordt op creatieve wijze eten vernietigd. Het team wil ook iets geks doen met voedselgevechten. Koreneef: “Je bent een Siamese tweeling en er komt een jongen langs op date. Je moet recepten tegen elkaar klaarmaken en je kan elkaar dwarszitten. De eerste die haar recept klaar heeft, is awesome.” Of het concept zondagmiddag nog overeind staat weten ze niet zeker. Ze geloven wel in het basisidee, maar waarschijnlijk komt er een andere invulling.

Vrijdag – Team 18 – Bugbox
Teamleden: Massimiliano Gallo, Alexander Kappelhoff, Rihards Valters, Stan Erbrink, Roy Schröder, Guido Boogaard, Paul Brinkkemper

Als laatste volgen we een van grootste teams in Hilversum. Het zeven man sterke Team 18 had van tevoren al afgesproken om met elkaar de Global Game Jam te doen. Buiten de Jam staan ze bekend als Firebrush Studios, wiens bordspel Ortus we al eens eerder op Gamer.nl hebben besproken. Wanneer we daar komen binnenvallen, meldt programmeur Guido Boogaard dat het al klaar is. Het hele concept? Boogaard lacht trots: “Ja, we zijn al verder. Het netwerk is klaar, de gyroscoop werkt, er is concept art, er wordt muziek gemaakt. We zijn fucking ver.”

Hij pakt er een Microsoft Surface-tablet bij (wordt ook gebruikt voor Ortus) om de eerste test te demonstreren. Bogaard: “Het is een asymmetrische physicsgame. Eén speler krijgt de Surface en draait hiermee een virtuele doos met insecten. De insecten, spelers met Xbox-controllers, moeten overeind zien te blijven en uit de doos zien te ontsnappen terwijl deze wordt gekanteld.” Volgens het team is de game over 24 uur speelbaar en daarna is het een kwestie van opschalen. Mogelijk komen er walljumps in en de mogelijkheid om aan elkaar te hangen en klimmen om zo uit de doos te komen.

Zondag – Dag des Oordeels 

 

Zondag - Team 16 – Pete’s Pitiful Party
Teamleden: Lillian Souwer, Céline Veltman, Merlijn de Vries, Erik van Megen

We keren zondagmiddag terug om de games te spelen. Wat is er nog van de oorspronkelijke ideeën overgebleven in deze korte tijd? “Niet veel meer,” bekent een vrolijke maar vermoeide Veltman. Ze hebben slechts een uur kunnen slapen. De Vries nuanceert het: “Het is redelijk hetzelfde concept. We hebben alleen het aantal minigames van tien naar twee gehaald.” Ze laten het spel zien, een 2D kamer waarin twee pixel-art-kerels rondhangen. Er start een spelletje met bierflesjes ontwijken en een waarin zoveel mogelijk piñata’s kapot gemept moeten worden.

De ontwikkeling ging niet over rozen. Veltman: “Het Player 1-personage doet het, Player 2 doet het sinds vijf minuten voor de deadline, de achtergrond verdween, sprites verdwenen, Dropbox werkte niet mee en Unity is een beetje een bitch.” Er is veel tijd in de animaties gaan zitten, wat het team kostbare uren kostte. Maar ook het party-imago heeft ze genekt. Veltman: “Volgende keer gaan we ons wat meer afsluiten van de rest van de wereld, nu was er iets te veel ADHD. Wij zaten in het centrale punt (van de HKU) met slingers, dus mensen kwamen telkens binnenvallen. En wij maar roepen: Ga nou eens weg!”

Zondag – Team 27 – De Fabriek 
Teamleden: Alexander Wttewaall, Fabian van Dommelen, Pieter Hoekstra, Jeroen Verloop, Thomas Verkooijen

We lopen door naar Team 27 dat klaarwakker op de gang hun game staat te demonstreren. Waar eerst nog wat onzekerheid doorklonk over het concept, staat men nu lachend achterelkaar de game te spelen. Programmeur Jeroen Verloop legt uit wat er is gebeurd: “Het is best veel hetzelfde concept, alleen niet meer dat je als speler zit te kutten. Het is meer een spionagerace geworden.”

Het spel ziet er uit als een 2D-platformer. Een horde robotjes loopt en springt weifelend richting een uitgang, terwijl een bewapende robot vanaf het plafond het legioen in de gaten houdt. Door héél goed op te letten, probeert deze speler het verschil te spotten tussen de kunstmatige intelligentie en de spelers voor deze ontsnappen. Het blijkt verdomd moeilijk tegen slimme spelers die de A.I. goed kunnen imiteren. De ontwikkeling liep redelijk, al hadden de programmeurs veel problemen. Verloop: “Github en Unity werken niet samen, waardoor we veel over hebben moeten doen van de codering.” Het resultaat mag er desondanks zijn.

Zondag – Team 20 – Oemoememoe
Teamleden: Lisa Mantel, Remi van der Meulen, Richelle Koreneef, Esther Bouma

Nog meer problemen ondervonden ze bij het team van Oemoememoe. Ze lijken wakker, maar volgens Koreneef is dat maar tijdelijk: “Nu we klaar zijn, giert de adrenaline.” De point-and-click-game is noodgedwongen een point-and-drag geworden. Programmeur Esther Bouma legt de situatie uit: “De besturing was vooral het probleem. We wilden met twee muizen werken en hadden daar een programma voor, maar die registreerde maar één muisklik tegelijk.”

Koreneef gaat verder: “Twee muizen werkten niet, dus we hebben rondgebeld. Kinect werd het ook niet, PS4 niet, maar uiteindelijk gaf iemand ons een Xbox-controller.” Daar hebben ze nog snel een spel omheen weten te bouwen waarin twee handen proberen de juiste ingrediënten in hun soepje te gooien, terwijl ze elkaar wegduwen. Bouma vindt het jammer dat het misliep, maar Koreneef houdt de moed er in: “We hebben er superveel van geleerd, veel verbeterpunten en het was heel gezellig.”

Zondag – Team 18 – Bugbox
Teamleden: Massimiliano Gallo, Alexander Kappelhoff, Rihards Valters, Stan Erbrink, Roy Schröder, Guido Boogaard, Paul Brinkkemper

Van het laatste team hadden we ondertussen bijna een releaseparty verwacht, zo voorspoedig ging het vrijdagnacht. Dat valt wel mee volgens programmeur Boogaard: “We leven allemaal nog en hebben genoeg geslapen. Het ging zó goed… maar toen gingen een paar technische dingetjes mis.” De tablet werkte niet mee door het trage lokale internet, er waren wat problemen met de code en de level randomizer liep in de soep tijdens de presentatie.

Maar uiteindelijk staat de game klaar en is er een flink publiek rond de bank voor Bugbox (zoals de game uiteindelijk is gaan heten) te vinden. Het is een erg lastig spel geworden. Tenminste, voor de drie spelers die uit de doos moeten ontsnappen. Naast het gekantel van de Surface, zijn er vallende objecten toegevoegd waardoor alleen al overeind blijven staan en niet geraakt worden een uitdaging is. Boogaard: “Eigenlijk hetzelfde als we conceptueel gedacht hadden dus, alleen met wat aanvullingen. Het is een heel leuk spel geworden.” Als we het gelach vanaf de bank aanhoren, is het publiek het er ieder geval mee eens.

Wil je zelf de games uitproberen? Hier zijn er twee te downloaden: 
http://globalgamejam.org/2015/games/petes-pitiful-party
http://globalgamejam.org/2015/games/bugs-box