In april kwam het nieuws naar buiten dat de ontwikkelaar van Prey 2, Human Head Studios, het aan de stok had met ZeniMax, het moederbedrijf van uitgever Bethesda. Naar verluidt legde de studio in november 2011 zijn werkzaamheden neer en had het besprekingen met de uitgever, waarbij allerlei trucjes uit de kast werden gehaald om betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Onduidelijk in dit verhaal was/is het lot van Prey 2; verzorgt Human Head nog steeds de ontwikkeling of is het project overgeheveld naar een andere studio onder de Bethesda-paraplu?

 

Een kleine rondgang leert dat veel studio’s tot over hun oren in het werk zitten. Id Software schijnt iets met Doom te willen doen, Bethesda Softworks zit waarschijnlijk stiekem te sleutelen aan Fallout 4, Mikami’s Tango Studios sleutelt aan Project Zwei en Arkane Studios werkt als een bezetene aan Dishonored. Splash Damage, dat voor Bethesda Brink maakte, werkt ondertussen aan twee free-to-play titels en een iPhone/iPad-game. Iedereen druk dus? Nee, eigenlijk blijft er één groot vraagteken openstaan en dat is MachineGames uit Zweden.

MachineGames is in 2010 overgenomen door ZeniMax. Op de website van de ontwikkelaar valt in een persbericht uit hetzelfde jaar te lezen dat de ontwikkelaar bestaat uit de oprichters van Starbreeze (Escape From Butcher Bay) en werkt aan multiplatformtitels voor Bethesda. Daarbij maken ze gebruik van id 5-technologie. Al 2,5 jaar zijn ze druk bezig met iets dus en waarschijnlijk past een Prey 2 niet in hun schema. Maar waaraan zitten ze dan te knutselen?

De E3 en 3D

We gaan een paar maanden vooruit in de tijd, naar net voor de E3. Internetspeurneus Superannuation laat via Twitter weten dat de rechten van Wolfenstein.com van Activision terug naar ZeniMax zijn gegaan. Misschien probeerde ZeniMax dit stilletjes te doen zo in de drukte van de bekende gamebeurs, om het nieuws onder te laten sneeuwen. Een goede tactiek, want het nieuws is niet echt groot opgepikt. Nu de E3 voorbij is, is er echter een mooie gelegenheid om even over dit feit na te denken. Wolfenstein leeft blijkbaar nog.

Dat er iets aan de hand is met Wolfenstein, blijkt ook wel uit het feit dat Bethesda een maand geleden nog een speciale Wolfenstein 3D-versie uitbracht die speelbaar is in de browser. Dat ter ere van het twintigjarig bestaan van de serie. Waarom moeite in een serie steken als je er al jaren niets meer mee hebt gedaan en een concurrent in 2009 een titel uitbracht onder die naam, die niet zo bijzonder was? Omdat Zenimax zo nostalgisch is ingesteld? Zou best kunnen, maar we denken dat er toch iets anders achter zit. Waarschijnlijk is MachineGames bezig met de serie en is de browsergame een soort reminder en een manier om interesse te peilen.

 

Laat maar komen

Het zou ook goed passen bij de studio. Het ‘oude’ Starbreeze (van voor Syndicate) staat bekend om zijn kwaliteitsgames met een aparte inslag. Snoeiharde schietactie waar een interessante setting omheen gebouwd wordt en die geloofwaardig wordt neergezet. Goed, het ging bij Escape From Butcher Bay wel om een sciencefictionsetting, maar het occulte van Wolfenstein ligt niet ver van het ongewone vandaan.

Daarbij is Wolfenstein een goede kandidaat om de id 5-tech flink te testen. Rage toonde al dat het een indrukwekkende engine is, maar meer testen kan geen kwaad, ook met het oog op Doom 4, dat er ook aan komt. Wellicht kunnen de jongens van id Software nog wat dingetjes oppikken van MachineGames en zo een perfect Doom-vervolg afleveren. Het zou zomaar kunnen.

En dan is er nog een kleine persoonlijke wens. We willen een nieuwe Wolfenstein. Die ‘moderne oorlogsvoering’ en die zombies worden we een beetje zat. Doe niet te moeilijk, lekker rechttoe rechtaan schieten op nazi’s die hier en daar wat superkrachten opdoen. Het hoeft niet allemaal verklaard te worden of realistisch of logisch te zijn.

Hoe het ook zij, we wachten rustig af tot de officiële aankondiging. Bethesda wilde niet ingaan op de geruchten, maar we zijn er zeker van dat we nog eens terugkeren naar kasteel Wolfenstein.