De afgelopen twee weken heb ik een punt gezet achter zowel Crysis als Assassin's Creed, twee van de vele topgames van dit najaar. Beide games zijn goed, zéér goed zelfs. Een andere overeenkomst is dat beide games het begin zijn van groter geheel. Cevat Yerli van het Duitse Crytek heeft aangegeven dat Crysis een trilogie is en ook Assassin's Creed krijgt nog flink wat vervolgen. Het opuh eindeh (Jiskefet hoezé) van beide games was onvermijdelijk, maar ik heb zo m'n bedenkingen bij de aankomende games. Een kort overzicht van mijn hersenspinsels.

Pas op voor spoilers als je de games nog niet uitgespeeld hebt!

Allereerst Crysis. Nadat je twee derde van de game tegen lieve (en ook behoorlijk slimme) Koreaantjes hebt mogen vechten, verandert de game plotseling in een heuse alien shooter. Net als destijds bij Far Cry het geval was. Het zijn deze buitenaardse wezens die mijn twijfels wekken. Want hoewel ze goed in het verhaal van de game pasten, vond ik ze een stuk minder interessant dan de tegenstanders van vlees en bloed, zowel visueel als gameplaytechnisch. Het vervolg lijkt nu toch enkel en alleen deze beesten te gaan bevatten, aangezien Nomad, Psycho en Helena terug gaan naar het eiland om Prophet te redden en te ondersteunen in zijn strijd tegen het gespuis. Dit wel nadat de kernbom desastreuze gevolgen heeft gehad, dus wellicht is er nog wel een groot geheim dat het eiland helemaal op z'n kop gooit.

Maar om eerlijk te zijn, heb ik niet zo heel veel zin in een volledige game in een ijssetting waarin ik op metalen beesten moet gaan schieten. Juist het zonnige, bruisende eiland vond ik zo tof in zowel Far Cry als Crysis. Ontwikkelaar Crytek heeft vast en zeker nog wat verrassingen voor ons in petto, er zijn natuurlijk wel wat toffe opties te bedenken in de ijssetting met de Crysis graphics en Nanosuit-gameplaymogelijkheden, maar toch. Toch knaagt er iets. Ik ben benieuwd naar de volgende stap van Crytek.

Dan over naar Assassin's Creed. Het einde van de game is in de Kruistochten-setting wel aardig uitgewerkt, maar komt in het futuristische tintje toch als een donderslag bij heldere hemel. Zo lijkt het althans, want net als in de aanloop naar deel één het geval was, heeft Ubisoft genoeg ruimte gelaten voor wilde fantasieverhalen. Waar gaat deel twee zich namelijk afspelen? Krijgen we, zoals op de grond van het laboratorium naar getipt wordt, een Assassin's Creed-game in het feodale Japan? Zou kunnen, al is het gezien de toespitsing op het genetische DNA van Desmond niet logisch dat hij ook een voorouder in Japan had wonen.

Een andere mogelijkheid is dat we met Desmond zelf aan de haal mogen gaan. Hij heeft inmiddels de Eagle Vision al geërfd en met de acrobatische capaciteiten van Altaïr erbij, is hij een volwaardige superheld. Een scenario is dat je met Desmond uit het laboratorium moet ontsnappen en het ergens in een moderne stad (de Empire State Building beklimmen!) op moet nemen tegen de Tempeliers die je opjagen. Dit zijn allemaal echter nogal vage verhalen en eigenlijk is het bij Assassin's Creed nog totaal niet duidelijk welke kant het verhaal opgaat en waar de volgende game precies om zal draaien.

Ubisoft werkt vast en zeker al een tijdje aan het vervolg en nadat het ontwikkelteam van de welverdiende vakantie terug is, zal de ontwikkeling denk ik rap gaan. Ik ben in ieder geval razend benieuwd naar wat de Montreal-studio voor ons in petto heeft. Filosoferen jullie mee?