In 1999 leerde ik een Tsjechische kennen waar ik vanaf moment één verliefd op werd. Ze was zo mooi, zo fris. We sloten ons dagenlang op in het zolderkamertje, om enkel voor de meest basale levensbehoeften onze neus beneden te vertonen. In 2002 leerde ik het zusje van de Tsjechische kennen, en weer was ik verkocht. Misschien nog wel meer dan de vorige keer zelfs. Want ditmaal was ze niet alleen mooi en fris, maar had ze me ook nog zoveel te vertellen. Mijn nekharen gingen soms recht overeind staan van de verhalen. Oh, wat was ik gelukkig.

Het broertje van de eerste Tsjechische die ik leerde kennen heeft me minder weten te raken. Hij was okay, maar ik kon het minder goed met hem vinden. Ik weet ook niet precies waarom, wellicht kwam het wel door al zijn eigenaardigheden. Ja, ik denk dat dit het was. In de lijn der verwachting lag ook dat de tweede Tsjechische een broertje zou krijgen. Ik wacht hem al jaren op. Maar hij komt maar niet. Zelfs de ouders lijken spoorloos verdwenen. En zo komt een treurig verhaal vol pure liefde ten einde.. of toch niet?

Want ja, dames en heren, om terug te keren in de Nederlandse taal der volwassenen: waar de fok is Illusion Softworks mee bezig? De laatste maal dat we van de ontwikkelaar gehoord hebben is Vietcong 2, een game die niet eens door Illusion zelf maar met name door het eveneens Tsjechische Pterodon ontwikkeld is. Het project waar de ontwikkelaar nu aan zou werken is Enemy in Sight, een tactische oorlogsshooter die Operation Flashpoint moet evenaren. Het laatste bericht van deze game is dat Atari de game van de hand heeft gedaan, al is dit nooit officieel bevestigd en alleen via via bij een fansite terecht gekomen. Feit is dat we al ruim een jaar niets van de titel gehoord hebben. Werkt Illusion in de luwte door of zijn de belopen paden vervuild geraakt?

En dan kom ik nu toch op het punt wat ik wil maken, namelijk: wat is er met Illusion Sofworks gebeurd zeg! Eind jaren '90 en aan het begin van deze eeuw keken we met z'n allen reikhalzend uit naar alles wat vanuit Tsjechië onze kant op kwam. Tegenwoordig moeten we via omwegen vernemen dat een aankomende game e-ven-tu-eel niet meer bij een uitgever zit. En waar blijft Mafia 2? De game schreeuwde om een vervolg, niet zozeer in dezelfde verhaallijn, maar wel in dezelfde stijl. Met Mafia toonde Illusion zich de koning van de actiegedreven verhaalvertelling, waarom dan vervolgens weer in de militaire sfeer duiken? Hidden and Dangerous 2 was immers lang niet zo goed als het eerste deel en eigelijk ook beetje een teleurstelling na het succes van Mafia. Althans, dat is mijn mening want over het algemeen werd de game wel lovend onthaald.

Met heel m'n hart hoop ik vurig dat Illusion terug keert naar een Mafia-achtige game. Het vervolg op Hidden and Dangerous liet vier jaar op zich wachten, al zat daar wel de ontwikkeltijd van Mafia tussendoor, dus wellicht moeten we bij een ambitieus project van de ontwikkelaar weer rekening houden met zo'n lange ontwikkeltijd. Iets in me zegt echter dat Illusion helemaal niet aan een game in de lijn van Mafia werkt en dat ik over vier jaar hier hetzelfde verhaal loop te vertellen. Feit blijft dat ik donders benieuwd ben naar de volgende stap van de ontwikkelaar die mijn passie voor games zo groot gemaakt heeft (incluis Appeal's Outcast zo'n beetje de definiëring van mijn gamerschap). Ik hoop over niet al te lange tijd bij jullie terug te kunnen komen met een nieuw Tsjechisch project. Sbohem!