Zoals jullie wellicht wel gezien hebben, hebben we de laatste tijd veel aandacht besteed aan Xbox Live Arcade. We vinden het digitale distributieplatform van Microsoft namelijk een ware aanwinst en willen de veelal onbekende, maar soms uitstekende games, graag bij jullie onder de aandacht brengen. Onze doelstelling was: binnen een week nadat de games op Xbox Live Arcade verschenen, moest de review op de website te lezen zijn; liefst eerder. Een mooi streven, zo leek ons. Maar Microsoft was blijkbaar niet zo gediend van de aandacht rond hun eigen paradepaardje. Om de games te kunnen reviewen hebben we namelijk punten nodig van Microsoft om de games te kunnen downloaden. Het is voor ons immers geen doen om al deze games zelf aan te schaffen; dit doen we ook niet bij gewone winkelversies van spellen. Daarvan krijgen we ook reviewmateriaal opgestuurd van uitgevers. Na enkele maanden goed met Microsoft te hebben samengewerkt en telkens op tijd nieuwe punten te hebben gekregen om games te kunnen downloaden, werd de samenwerking echter ineens stopgezet.
Volgens Microsoft is het een geldkwestie dat we geen punten meer krijgen. "Het zou Microsoft te veel geld kosten om aan alle gamepers punten uit te sturen.", zo beargumenteert men. "Bovendien zijn veel Xbox Live Arcade-games third party titels die van kleine ontwikkelstudios komen.", waardoor Microsoft de games niet zomaar gratis beschikbaar kan stellen. Men wilde ons maximaal 800 punten per maand geven, eventueel meer als we naar een lange periode een groot overzichtsdocument over Xbox Live Arcade zouden maken.
We moesten onze reviews maar baseren op de gratis te downloaden demoversies. Maar helaas voor Microsoft willen wij niet zo diep zinken dat we demo’s gaan reviewen. Voor het grote overzichtsdocument wilde men wel punten beschikbaar stellen, omdat daar wel volledige versies voor nodig zouden zijn. Dat terwijl juist met de losse reviews veel meer mogelijkheid is om de games uit te diepen. De omgekeerde wereld dus! Hoewel Microsoft er niet voor uit wil komen, is dit waarschijnlijk wat er werkelijk aan de hand is: op Xbox Live Arcade verschijnen ook veel rotte appels. Ports van arcadegames die eigenlijk nooit iets hebben voorgesteld. En wanneer wij binnen enkele dagen na de release een review plaatsen met een dikke onvoldoende, dan zal dat de verkoop waarschijnlijk geen goed doen. Door ons alleen punten te verschaffen voor een overzichtsdocument dat ver na de release van de games verschijnt, is de verkooppiek al geweest en schaadt een slechte review de verkopen minder dan bij een slechte review die direct na release verschijnt. We vonden dit geen manier van werken en hebben Microsoft nogmaals verzocht ons gewoon van de gebruikelijke punten te voorzien zodat we alle games netjes onder de aandacht konden brengen. Dit wilde Microsoft echter niet. Vier keer 2100 punten per jaar (ongeveer 800 per maand dus) vond men voldoende. Met 800 punten kun je slechts één van de circa acht spellen die er per maand verschijnen reviewen. En Microsoft hoopt natuurlijk dat dat het spelletje zal zijn waar we zelf het meest naar uitkijken; het beste spel van de maand dus. Resultaat: alleen maar goede cijfers voor de paar Xbox Live Arcade-reviews die er verschijnen. De laatste maanden hebben we veel werk gestoken in het bespreken van Xbox Live Arcade-games en het behandelen van bijna de volledige back catalog van het downloadplatform. En wat krijgen we ervoor terug? Stank voor dank! In plaats van dat Microsoft de slechte reviews neemt voor wat ze zijn en ze ziet als aanleiding om de service verder te verbeteren, probeert men ons de mond te snoeren. Dat laten we niet doen en met deze column hopen we jullie in ieder geval voldoende geïnformeerd te hebben over de reden waarom de laatste paar Xbox Live Arcade-games hier nog niet besproken zijn.
Reacties op: Of we even aan de hand van demo's willen reviewen?
PapBek
SCKillaH
Maargoed aan de enekant heb je wel een punt aan de andere kant moet je niet zeuren want je krijgt die shit tenslotte gratis (Tot voor kort dan)
Wat je dus in mijn ogen het beste zou kunnen doen is Of die maandelijkse 800 punten gebruiken voor game te reviewen. Of die punten gewoon helemaal links laten liggen en dan niks reviewen en tegen MS zeggen ja als het zo moet laat dan maar dan reviewen we helemaal geen XBLA games meer.
Gamer24
Kesatria
Het vergeven van reviewmateriaal, punten, codes en whatever blijft een heikel punt. Ik denk dat iedere gamesitemedewerker je daar wel in kan bijvallen. Hoe vaak krijgen we wel niet te horen "sorry, al ons reviewmateriaal is er doorheen"? Terwijl je een game drie weken van tevoren aanvraagt?
Ik heb het al eens eerder gezegd. Het wordt tijd dat de grote Nederlandse gamesites de koppen bij elkaar steekt om een vuist te kunnen maken tegen de willekeur van game uitgevers/distributeurs.
Erwie
Dat laatste is waarschijnlijk het plan zoals het er nu voor staat. We gaan ons wat meer focussen op het Playstation en eventueel het Wii online gebeuren. Sony stelt de games automatisch gratis beschikbaar aan mensen met een PS3-debug, zelfs al voordat ze normaal beschikbaar zijn.
Erwie
Het gebeurt trouwens nog steeds te vaak dat uitgevers hun slechte titels achter de hand houden en alleen goede games opsturen, inderdaad onder het excuus dat er geen reviewmateriaal (meer) is. Hierdoor is het voor ons enorm lastig om nagenoeg alles wat in de winkel komt te reviewen, want uitgevers weten dondersgoed elke games in hun portfolio crap zijn en laten de consument daar maar al te graag in trappen zonder dat een reviewer ze het gras voor de schenen wegmaait.
Talicus
Is dat niet ook zo bij spellen die voor de volle prijs op een console verschijnen dan?
Goed, waarschijnlijk zijn er meer hele slechte Xbox Live Arcade spellen, maar je betaalt er minder voor. Ik neem aan dat een reviewer ook de prijs van het spel in acht neemt, en daarom makkelijker een onvoldoende geeft voor een heel slecht spel die 60 euro kost, dan een heel slecht spel dat toch maar 5 euro kost.
Reviews hebben teveel macht gekregen, doordat mensen niet meer de review lezen maar vaak pas geinteresseerd zijn in een spel als een spel een 75 of hoger krijgt. Dit is een probleem waar de hele gamemarkt mee te maken heeft, en niet alleen de Xbox Live Arcade. Aangezien er naar mijn weten ook review-discs zijn voor slechte spellen die voor de volle prijs uitkomen, kan ik me Microsofts reactie hierop nog wel voorstellen.
anonymous
Ik weet dat ik hier alleen MS pak, maar ook andere spelers kunnen er wat van. Ik pak hier alleen MS omdat het artikel hierom gaat en niet over bijvoorbeeld Sony.
Erwie
Bij gewone reviewgames worden ook wel eens slechte spellen achter gehouden. De toppers (en vooral subtoppers die wel goed zijn maar nog wat aandacht verdienen) krijg je eerder toegestuurd dan de pure crapgames. Simpelweg omdat men aan damage control doet. Maar het is wel hypocriet en dit is een zeer expliciteit voorbeeld waarmee we het even aan de kaak kunnen stellen
gameXL
Ik zou zeggen; "links laten die Live Arcade" games. Laat de mensen het spel zelf beoordelen aan de hand van de trial versie en stop jullie energie in werk met mensen die jullie wel waarderen…
Brainstorm4ever
En dan maar blijven zeiken op warez
Terecht dat jullie het moeten kopen want wij moeten dat ook.
walter
rtspm
Ik zou trouwens verwachten dat je genoeg poen over hebt na die overname door Sanoma.
walter
Erwie
Erwie
Het is ons echt niet te doen om het krijgen van gratis games ofzo, we willen gewoon zoveel mogelijk games op de markt reviewen om zo voor jullie het kaf van het koren te scheiden. Als een uitgever ons daarin belet, dan stellen we dat aan de kaak zodat jullie ook weten hoe de vork in de steel zit (en dat we dus niet bewust de slechte games achter houden ofzo).
Erwie
En dan nog, 10 euro voor een paginagroot artikel op een website is peanuts vergeleken met wat je voor eenzelfde advertentieruimte moet betalen en het is in veel gevallen wel promotie van je platform.
walter
Edit: Ik zie je dat je net je antwoord bij rtspm gegeven hebt.
Erwie
walter