Tegenwoordig wordt om elk wissewasje een persbericht naar buiten gestuurd. Verleent een beroemde acteur zijn stem aan een aaibaar personage in de game? Check. Persbericht. Heeft men wat muziek bij elkaar geraapt zodat het niet zo stil is op de achtergrond tijdens het gamen? Check. Persbericht. En wij zijn de beroerdste niet om er vervolgens een nieuwtje over te posten. Vandaag kwam Vivendi met het persbericht naar buiten dat de intro van de game Scarface: The World is Yours in elkaar is gedraaid door Prologue Films. Dit is het bedrijf dat voor diverse Hollywood-films de introotjes maakten, zoals die van Se7en en Donnie Brasco. Op zich een reden om een persbericht te maken zou je denken, want een toffe intro kan een leuke opening zijn voor een daarna volgende vette game. Nu heb ik Scarface al een tijdje in mijn bezit en ik heb de intro die hier bedoel wordt, dan ook al gezien. En zonder dat ik wist hoe ‘bijzonder’ deze intro was, bekroop me het gevoel dat de intro niet in het spel paste. De intro wordt namelijk voorafgegaan door een interactieve proloog en gevolgd door nóg een intro, met een totaal andere sfeer, die door de ingame engine wordt gerenderd. Er moest een reden zijn geweest om op het eind nog een extra introotje in elkaar te laten draaien. De reden: er is diep in de buidel getast om beroemdheden op te trommelen die hun stem aan de game wilden verlenen. In de eerste intro, die door het dure Prologue Studios is gemaakt, zien we namelijk louter namen voorbij komen van de beroemdheden die een of meerdere zinnetjes hebben ingesproken in de game. Een waslijst van maar liefst 50! De namen zijn geschreven in cocaïnepoeder dat stijlvol wegdwarrelt. Keer vijftig. Daarnaast geeft de intro een kort en onduidelijk resumé van de gebeurtenissen in de film. Na Scarface gespeeld te hebben zou je echt geen idee hebben waar al deze stemmen gebruikt zijn, want zoveel diepgaande personages kom je in de game niet tegen, maar ze zijn er blijkbaar. Het vreemde is dat juist speciaal voor de namen van die beroemdheden zoveel geld is uitgetrokken om nog even een speciaal introotje te maken. Van alle mensen die aan de game gewerkt hebben, hebben de stemacteurs immers het minste moeite hoeven doen. Bij de tweede intro krijg je helaas nog steeds niet de namen van de hardwerkende programmeurs te zien, maar een lijst van alle verschillende artiesten die op de soundtrack van het spel te beluisteren zijn. De formule is duidelijk: alles wat persberichtwaardig is, komt in het introotje aan het begin van de game naar voren, alles wat dat niet is, komt in de aftiteling aan bod. Waar het geld aan verspild is, daar is met trots op. Met persberichten en introotjes wordt het naar voren geschoven. Waar het eigenlijk om draait en waar het geld beter naartoe had gekund, dat komt pas op het eind aan bod. En als de game zuigt, dan hebben we in ieder geval nog een introotje om van te genieten. En je kunt altijd de game nog aan laten staan en van de soundtrack genieten. That’s Money Well Spent!