Redactiepost

Moeilijke games: vloek of zegen?
subtitle
intro text
AAAARRGH!!! Een luide kreet van woede en frustratie ontsnapt
uit mijn keel en vult de kamer. Ik hef mijn SIXAXIS-controller boven mijn hoofd
met de bedoeling deze middels een forse lancering tegen de muur aan te smijten.
Op het laatste moment krijgt mijn gezond verstand toch de overhand en kwaad leg
ik het stuk plastic naast mij neer. Ik stap op, storm de kamer uit en stamp
briesend door mijn huis heen om vervolgens even in de tuin af te koelen. Een
paar minuten en een verfrissende White
Russian later ga ik dan toch terug naar mijn kamer. Ik kijk naar het scherm
van mijn HDTV en zie dat het “Game Over”-scherm me nog steeds spottend
aanstaart. Gevoed door een nieuw gevoel van moed, kracht en uithoudingsvermogen pak
ik de controller weer op en probeer ik dat roze kreng eindelijk een keer goed
aan mijn katana's te rijgen. De game? Ninja Gaiden Sigma voor de PlayStation 3.
In deze laatste iteratie is de game nog steeds soms onvergeeflijk moeilijk. De
game frustreert me tot geen einde, maar heel stiekem vind ik dat erg leuk,
lekker zelfs… Games die variëren van behoorlijk pittig tot frustrerend
moeilijk, waarom blijf ik ze zo leuk vinden?
Ninja Gaiden Sigma, Rainbow Six: Vegas en Odin Sphere. Deze
recente games verschillen qua inhoud enorm van elkaar, maar ze hebben wel
allemaal minimaal één ding gemeen; ze zijn flink moeilijk. Deze games speel je
niet even onderuit gezakt op je luie stoel, terwijl je onder het spelen even
een hand chips in je mond propt en dit door spoelt met een teug bier. Nee, deze
games speel je op het puntje van je stoel, je kaken op elkaar geklemd en met
zweetdruppels die kleine glinsterende parels op je voorhoofd vormen. Het spelen
van videogames blijft voor mij een bron van ontspanning, maar toch beleef ik
meer plezier aan het spelen van een pittige game die mij flink uitdaagt, dan
een spel die me behandelt alsof ik een volledige nietsnut ben met een IQ van
beneden het vriespunt. Ik wil mijn krachten meten met de vijanden in het spel,
gaan tot het gaatje en aan het einde van het gevecht een zucht van opluchting
slaken en dat zeldzame gevoel over me heen krijgen. Het gevoel van pure
voldoening.
Moeilijke games zijn geen recente uitvindingen, ze zijn van
alle tijden. Vooral tijdens het tijdperk van de Nintendo Entertainment System
waren er een hoop games die het uiterste vroegen van de speler. Niet alleen de
game zelf was vaak moeilijk, maar de meeste spellen ontbraken vaak een degelijk
save-systeem, waardoor je vaak hele levels overnieuw moest spelen. In
vergelijking met de meeste games van nu kan ik zelfs zeggen dat we op het
moment behoorlijk verwend worden met onder andere de mogelijkheid om (in de
meeste gevallen) overal je spel te kunnen saven. Het kan echter ook zo zijn dat
de game oneerlijk wordt vanwege de moeilijkheidsgraad. Nogmaals, ik vind het
leuk om uitgedaagd te worden, maar het moet niet zo zijn dat de game me in een
situatie gooit waaruit eigenlijk geen ontsnapping mogelijk is. De speler moet
uiteindelijk wel het gevoel krijgen dat hij zelf de obstakels overwonnen heeft
en de game moet naar mijn mening op een dermate manier gestructureerd zijn dat
de vaardigheden van de speler op de proef gesteld worden en dat hij zichzelf
moet trainen om beter te worden. Het gaat uiteindelijk om persoonlijke groei.
Je moet zelf sterker worden, je zult je moeten trainen in vaardigheden die je
nog niet helemaal eigen zijn om uiteindelijk je obstakels te kunnen overwinnen.
Eigenlijk net zoals in het echte leven.
Al met al kan ik concluderen dat ik het heerlijk vind om
moeilijke games te spelen, mits de game me als speler wel eerlijk behandelt.
Games zijn voor mij een vorm van escapisme, maar ook in mijn vrije tijd vind ik
het leuk om uitgedaagd te worden en te werken naar dat heerlijke gevoel van
voldoening. Hoe zit het eigenlijk met jullie? Houden jullie ook van pittige
games of wil je het lever zo simpel mogelijk? Heb je nog ervaringen over
moeilijke games die je graag wilt delen? Laat je horen!
Reacties op: Moeilijke games: vloek of zegen?
Alcides
bone-thug
Doctor X
Emmertje Bert
da's ook niet echt leuk.
JaapGoose
Ik zit momenteel nog vast in Paper Mario: 1000 Year Door (ja lach maar..). De game was zo verrekte makkelijk dat ik 'dacht' met gemak het einde te kunnen doen. Totdat ik nu dus bij de eindbaas zit… geen winkeltje meer in de buurt heb.. en echt *continu* afgeslacht wordt omdat ik *1* healing-middeltje nodig heb, meer niet, maar die niet kan krijgen zonder het hele (!) spel overnieuw te moeten doen. Want ja… de game was voor de rest zo simpel eigenlijk dat ik maar 1 savegame gebruikt heb.
Dat bedoel ik dus; op dit moment vind ik dat PM:1000YD aan het 'cheaten' is richting mij.. omdat er gewoon *niet* uit te komen is. Of ben ik gewoon niet handig bezig? Maar na 20, 25 keer proberen (met een *eindeloos* lang tussenfilmpje steeds!) zou je toch verwachten dat er een vooruitgang te zien is? Niet dus..
gemer319
Defl
anonymous
Games mogen gerust wat moeilijker zijn maar niet zoals bij sommige FPS als je het op hard zet net lijk of ze allemaal aimbot gebruiken.
Maar es lekker relaxed zonder al teveel nadenken en frustraties is ook wel eens leuk zoals bij Serious sam serie..
Erwie
Euronymous
Yi-Long
Bij games als Pro Evo 5 enzo, gebeurt dat helaas wel… omdat je dan het gevoel kunt hebben dat de CPU CHEAT… en daar kan ik niet tegen. maar een moeilijke game heb ik geen problemen mee, als ik maar het gevoel heb dat het aan mijn eigen falen ligt, en niet aan het cheaten van de CPU, of een gebrekkige gameplay…
F-Zero GX… als je vlak voor de finish nog even ingehaald of van de baan gebeukt wordt :N….
2hot los pimpos
Teecay
Brawl
Vooral bij Blade of Darkness, frustrerend, *** spel!
Die tijd weet ik nog precies.
Sloeg zo hard op keybord, dat de spacebar, die toen vast zat met zon ijzer agtig draadje, handvat de lucht in vloog, sloeg wel vaker toetse eruit.
Drukte ze gewoon weer erin, maar na 8x geslagen werd dat ding gewoon verrot
Heb nu een g15 mn 2de, en nee heb er niet op geslage, hij deed gewoon nix meer
inoj
Glawen
Hybr1d
En trouwens, als je quicksave niet leuk vindt, gebruik het dan ook gewoon elke 5 minuten of zo. Het forceerd je niet om het te gebruiken.
JaapGoose
PjotrStroganov
Ditzelfde heb ik met The Darkness. Heerlijk moeilijk.
Call of Duty 2 op veteran was misschien een uitzondering. De AI cheatte enorm, maar ik bleef ervan genieten.
Meer moeilijke games please.
Vichan
Was jij deze dude toevallig? :p