Het is nu ruim twee weken geleden dat GTA IV uitkwam  en nog steeds is iedereen in de ban van deze geweldige game. Ik heb hem helaas  al een poosje uitgespeeld en het enige dat Niko nu nog doet is nutteloos rondrijden in de stad, schietend op voetgangers  met zijn submachine gun. Hoewel, echt nutteloos is het niet. Mijn Niko schiet namelijk alleen op de lelijke mensen, allemaal onder het mom van  niet-natuurlijke selectie. Afijn, ondanks dat ik me hier prima mee vermaak, mis ik iets in GTA IV: uitgebreid coöperatief samenspel.  Ik speel al mijn spellen, zover mogelijk, in coöp uit. Jammer genoeg waren er in het verleden  maar een handje vol spellen die deze mogelijkheid bood. Dit is in 2008 gelukkig niet langer het geval, de coöp-games winnen namelijk in rap tempo terrein.  Het perfecte voorbeeld van een goed uitgewerkte coöperatieve  game is Gears of War. Voor mij is Gears of War de beste Xbox 360-exclusive. Het kent een brute 'feel', zit vol met actierijke momenten en ondanks  de hoge snelheid kent het veel tactiek. Deel één heb ik niets voor niets drie keer (coöperatief) uitgespeeld.  Coöperatief is het lastig een tactiek toe te passen, maar hierdoor is de bevrediging wel groter als een plan goed uitpakt. Wanneer je door hebt hoe de ander speelt en je jouw speeltempo daar op hebt aangepast, krijg je even het gevoel samen onsterfelijk te zijn. Doe je dit niet, dan  zullen jij en je compagnon een snelle dood tegemoet gaan. Iedereen die Rainbow Six Vegas 2 heeft gespeeld weet hoe ergerlijk een  'So You Wanna Be A Rambo'-partner kan zijn. Hoewel er nog weinig bekend is over de coöp van Gears of War 2, zal het zonder twijfel weer een geweldige coöp-ervaring worden.

Coöp is een toevoeging die de normale singleplayer-ervaring verandert. De belevenis die je met zijn tweeën hebt verschilt nu eenmaal fors van je 'eigen' singleplayer-belevenis. Zo kan jouw partner dingen opvallen die voor jou anders onopgemerkt zouden blijven, zoals bepaalde easter eggs. Ook kun je met zijn tweeën dingen doen die in je eentje niet mogelijk zouden zijn. Bijvoorbeeld het beklimmen van bepaalde objecten of het halen van een missie die maar niet wil lukken. Coöp voegt dus nieuwe mogelijkheden toe, zorgt voor een betere herspeelbaarheid en lijdt vaak tot hilarische taferelen. Neem nu GTA IV. Gisteravond hebben ik, Frans en nog twee andere partners in crime de drie coöp missies tot een 'goed' einde weten te brengen, maar niet alles ging even vlekkeloos. Bij één missie was het de bedoeling iemand naar een bepaald punt te escorteren, met het complete politiekorps op onze hielen. Mijn aanvankelijk waterdichte plan - het schieten op alles wat beweegt en het overrijden van alles wat ons pad kruist -  liep uit op totale chaos en we hebben ons helemaal kapot gelachen om de situatie die ontstond toen ik achter het stuur zat en Frans op de oneindige vloot van politiewagens en legerhelikopters schoot. In onze tweede poging kwam Frans op het idee een helikopter te gebruiken. Het resultaat was dat we bijna drie keer zo snel waren. Ook werd duidelijk dat ik nodig moest oefenen in het landen met een helikopter, dat duurde namelijk twee keer langer dan de vlucht zelf.

Ik ben benieuwd hoe coöp zich in de toekomst zal gaan ontwikkelen. Zal coöp ooit de singleplayer vervangen? Waarschijnlijk niet., Daarvoor is het te ingewikkeld en wordt er te veel van de consument geëist. Wel denk ik dat coöp een belangrijkere rol gaat spelen in games. Steeds meer mensen zijn aangesloten op het wereldwijde web,  een tweede speler  vinden wordt dus steeds makkelijker. Bovendien ben je in veel games nooit verplicht te doen wat je partner doet. Mocht je de onwetende rambo zat zijn, dan schiet je hem gewoon door zijn achterhoofd of scheld je hem uit en verbreek je de connectie. Allemaal onder het mom van niet-natuurlijke selectie!