Microsoft = k*nkerh*ren!, is wat de laatste dagen in mijn hoofd rondspookte. Ben ik een onverbeterlijke Sony fanboy die sinds de launch van de Xbox een onredelijke haat heeft tegenover Microsoft? Nee, absoluut niet. Ik heb sinds dat we een Xbox en Xbox 360 thuis hebben, zeer genoten van de goede selectie aan games die zijn uitgebracht. Nee, Microsoft heeft iets gedaan dat in mijn ogen zeer ernstig is. Zelfs onvergefelijk. Het begon bij de drie rode lampjes des doods. Een bekende term voor de meeste Xbox 360-eigenaars. Als deze drie rode lampjes beginnen te knipperen betekent het in het algemeen dat de Xbox 360 kassie wijlen is en met geen mogelijkheid meer is op te starten. De helpdesk (welke zeer behulpzaam was) zou UPS sturen om de Xbox 360 inclusief powerbrick en harde schijf op te halen ter reparatie. Aldus geschiedde. Via de mail werd de dagen erop netjes doorgegeven wat de status van de verzending was. Na weekje was de console perfecto weer terug en kon er weer vol op tijd worden besteed aan onze favoriete hobby: gamen. En toen kwam de schok. Al onze (die van mij en m'n broertje) savegames waren verdwenen! Na enige inspectie kwamen we tot de conclusie dat we te maken hadden met een compleet nieuw harde schijf. Mijn eerste gedachte was: oh mijn god, mijn Oblivion savegame! Tientallen uren aan zorgvuldig opbouwen van mijn karakter door de goot! Om maar niet te spreken van de andere games waar we uren aan hebben besteed om zover te komen. Het was alsof Microsoft persoonlijk ons huis was binnengedrongen en de vakantiefoto's van vorig jaar had meegenomen. Dit is onvergefelijk, dacht ik bij mezelf. Dit kun je iemand toch niet aandoen? Ons is nooit gezegd dat de harde schijf eventueel vervangen zou worden. Mijn frustratie werd vandaag nog eens aangewakkerd toen ik wat oude zelfgemaakte foto's van PGR3 wou uploaden naar de site. Ik was al bezig om de console op te starten toen ik me ineens herinnerde dat natuurlijk ook de PGR3 savegame was verdwenen. AAAARGH! Stom natuurlijk, om te vergeten dat ik alles kwijt was.

Nu lees ik op fora dat meer mensen dit is overkomen. En dat het niet eens nodig was om de HDD mee te sturen. Ik krijg de achterhaalde tip dat ik m'n savegames maar op een memorycard had moeten opslaan. Sure, ik moet een memorycard kopen van 35 euro, omdat Microsoft ons een inferieur stuk hardware heeft verkocht. Vreemde logica lijken die mensen erop na te houden. Na een relatief boos mailtje naar de helpdesk, krijg ik al snel een verontschuldigend mailtje terug. Mijn savegames kunnen niet meer worden “gerecupereerd”. “We willen ons verontschuldigen voor het ongemak blablabla........” Het blijkt dat het standaardprocedure is dat de HDD samen met de premium Xbox 360 wordt omgeruild in het reparatiecentrum. Zelfs als er met de HDD niets mis is. Ik ben er zelf zeker van dat er met de HDD niets mis is, want na het verwijderen ervan bleven de rode lampjes oplichten. Collega Ronn Perdok wist zelfs nog te vertellen dat hij mijn gamertag online heeft gezien tijdens de reparatieperiode. Blijkbaar was de HDD voor de reparateurs wel toegankelijk. De grote vraag is waarom Microsoft, ondanks dat de HDD helemaal okay was, toch er voor gekozen heeft om een nieuwe te leveren. En dit zonder de oude data te kopiëren vanaf de oude. Microsoft zou bij elke Xbox 360 een memorycard moeten leveren waarop gamers veilig hun prestaties kunnen opslaan. Zo kunnen we tenminste voorkomen dat dit soort dingen gebeuren. Degenen die hun kapotte hardware al eens hebben opgestuurd naar Microsoft zouden al helemaal recht moeten hebben op een gratis versie van dit opslagmedium. Niet alleen om zeker te zijn dat het niet weer gebeurt, maar vooral ter genoegdoening voor het aangedane leed. In mijn ogen is het gewoon not done om zo losjes om te springen met de uren aan gameplay die gestoken zijn in het spelen van games. Foei Microsoft.