Preview
Zone of the Enders

Zone of the Enders: The 2nd Runner – Mars VR (hands-on)

Heeft potentie in zijn Mars

Geschreven door Alicia Tai op
Zone of the Enders: The 2nd Runner – Mars is de (bijzonder lange) titel van de aankomende remaster van Zone of the Enders 2, dat ookspronkelijk op PlayStation 2 verscheen. Stellen dat de game ‘nu eindelijk in hoge definitie te spelen is’ zou echter een dooddoener zijn, want beide delen zijn eerder al gebundeld en geremasterd voor PlayStation 3. Naast de subtitel ‘Mars’ biedt deze versie ook opnieuw opgepoetste graphics (nu in 4K) en een vr-modus. Dat laatste hebben we alvast mogen testen tijdens Tokyo Game Show.

Kruipen in de cockpit van een gigantische vechtersrobot en je vijanden bestoken met lasers – welk (groot) kind droomt daar nu niet van? Als we met de PlayStation VR-bril op in Jehuty klimmen, kunnen we ons enthousiasme dan ook nauwelijks onderdrukken. De cockpitview die ontwikkelaar Cygames heeft gemaakt voor deze vr-modus stelt ook niet teleur: zwevende panelen, een hologram van Jehuty op het dashboard, neonblauwe lampjes – het ziet er allemaal indrukwekkend uit en het voelt echt alsof we in de cockpit zitten.

Zone of the Enders

We hebben niet lang de tijd om te genieten van het uitzicht, want de demo lanceert ons gelijk in het heetst van de strijd tegen een formatie vliegende slagschepen. Wie het origineel heeft gespeeld weet gelijk welk moment we hier bedoelen. De missie: vernietig vijandelijk gespuis en blaas alle vijf de schepen op met de Vector Cannon, een bijzonder krachtig subwapen van Jehuty.

Spastische camera

Bewegen in Jehuty gaat ons gelukkig gemakkelijk af zonder dat we misselijk worden, iets wat lang niet zo vanzelfsprekend is gezien het hoge tempo waarin de game gespeeld wordt. Het selecteren van doelwitten gaat vanzelf en wordt bepaald door je gezichtsveld, wat wel onwennig is. Jehuty zoekt automatisch een nieuw doelwit wanneer je de huidige hebt vernietigd, waardoor de camera ineens een andere hoek opduikt. Dat is niet zo storend wanneer je vanaf een afstand aan het schieten bent, maar zodra je de actie van dichtbij opzoekt en de camera alle kanten op zwaait, kan het nogal onoverzichtelijk worden.

Ook aan de controls moeten we even wennen, maar na wat geklungel hebben we de smaak te pakken en richten we overal verwoesting aan met de talloze subwapens die Jehuty bezit. Uiteraard is de Vector Cannon onze favoriet. Tijdens deze missie mag je meerdere malen losgaan met dit enorme wapen. Het voelt alsof je midden in een epische sci-fi-film zit wanneer je de kanonnen uit ziet klappen rondom de cockpit, er allerlei balkjes vol beginnen te lopen terwijl een computergestuurde stem onverstaanbare technobabbel uitkraamt, en je de trigger loslaat zodra je ‘ready to fire’ hoort.

Zone of the Enders

Vr of 4K

We verwachten dan ook dat we Zone of the Enders 2 vooral in vr gaan spelen omdat het een coole ervaring is, en niet omdat de gameplay er op vooruitgaat. Daarvoor is de actie te hectiek en te desoriënterend, iets wat waarschijnlijk tijdens baasgevechten vooral als frustrerend wordt ervaren. We hopen dat de vr-modus op ieder moment in- en uit te schakelen is, zodat je de stukken die minder geschikt zijn voor virtual reality ook in de normale modus kunt spelen.

Grafisch gezien maakt Mars VR niet een verpletterende indruk, al moet gezegd worden dat dit specifieke level waarschijnlijk ook niet het ideale voorbeeld daarvoor is. De lucht, slagschepen en explosies ogen allemaal behoorlijk flets. Zone of the Enders 2 was op de PlayStation 2 prachtig om naar te kijken, en de hoekige mechas lenen zich prima voor het opblazen naar hogere resoluties. We willen dan ook best geloven dat de game in 4K wel van het scherm spettert, maar in de vr-modus lijken de grafische verbeteringen beperkt.

Al met al stapten we overtuigd uit de cockpit van Jehuty. Het is nog afwachten of de vr-modus ook goed werkt in smallere levels, maar voor een game die nog een lange ontwikkelperiode te gaan heeft, zijn we onder de indruk. Als de 4K-modus ook niet teleurstelt, kan Zone of the Enders: The 2nd Runner – Mars zich met recht de échte definitieve versie van de game noemen.

Zone of the Enders: The 2nd Runner – Mars komt in de lente van 2018 uit voor PlayStation 4 en pc en ondersteunt PlayStation VR en Steam VR.

Dit artikel delen:

Lees meer

Verbeterde versie van Dust2-map komt naar Counter-Strike: GO Jim Boone keert terug naar Saints Row-ontwikkelaar
1

Reacties op: Zone of the Enders: The 2nd Runner – Mars VR (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 10 oktober 2017 10:41
    Als je mij 5 jaar geleden verteld had dat ik ooit ZOE 2 in (ps)vr zou kunnen spelen had ik je voor gek verklaard. Ik heb hier dik zin in. ondanks #fuckkonami. ;/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.