X-men: Destiny (hands-on) | Gamer.nl

X-men: Destiny (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

In X-men: Destiny geven jouw keuzes het leven van één van de drie hoofdpersonages vorm. Het verhaal gaat van start op een vredesbijeenkomst in San Francisco, waar drie mutanten ter nagedachtenis van de overleden Charles Xavier toevallig samenkomen. De 15-jarige Aimi Yoshida is Japan ontvlucht toen ze ontdekte dat ze mogelijk mutantenkrachten had en zoekt hulp, football-speler Grant Alexander is aanwezig om een leuk meisje te scoren en mutantenhater Adrian Luca wil gewoon rellen. Wij kiezen om als Adrian te spelen vanwege het sluimerende conflict.

Pick your power

Als de bijeenkomst ruw wordt verstoord door een nog onbekende kracht, ontwaakt de speciale gave van je hoofdpersoon. De keuze die je krijgt is voor alle personages hetzelfde: wil je de dichtheid van je huid aanpa en voor betere bescherming, shadow matter-krachten om met zwevende zwaarden te vechten of energieballen op kunnen roepen voor afstandsaanvallen. Om iets meer onderscheid te maken tu en de personages – bij onze speelse ie leek alleen de introductie het enige onderlinge verschil- heeft Silicon Knights ervoor gekozen om het level-up-systeem zo te maken dat je niet alle upgrades van de gekozen power in één speelse ie kunt vrijspelen.

Een andere manier om de personages een eigen gezicht te geven (en aan te pa en aan je speelstijl), is door middel van de zogenaamde X-genes die je tijdens het avontuur tegenkomt. X-genes geven je personage een kracht van een bekende mutant, maar welke kracht je bij het oprapen van een X-gen krijgt is van tevoren niet duidelijk. De powers zijn onderverdeeld in drie categorieën: defense, offense en utility. Zo beschikten wij al na een korte tijd over de diamanten verdediging van Emma Frost. Ook handig waren  de vuisten van Colo us, waarmee we onze shadow matter-zwaarden in grote zwevende vuisten omvormden. Het moge duidelijk zijn dat defense en offense voor respectievelijk verdedigende en offensieve krachten zorgen, maar wat utility doet werd uit onze speelse ie niet duidelijk.

Naast deze krachten kun je ook verschillende bekende kostuums vinden. Daarmee kun je niet enkel je uiterlijk aanpa en, je speelt er ook een extra mogelijkheid mee vrij. Zo geeft Pyro’s kostuum je de kans om een vijand in de fik te zetten. Hoewel we natuurlijk graag zelf als Wolverine of Gambit hadden gespeeld, biedt X-men Destiny  de intere ante mogelijkheid om een eigen mutant te maken. Het zelf vormgeven van de personages leent zich voor meer vrijheid dan we hadden verwacht, al hadden we liever gezien dat je bewust naar bepaalde krachten kon zoeken. We zijn in ieder geval benieuwd of je uiteindelijk een soort kloon kunt worden van de bekende gezichten.

Bekende gezichten

Een RPG toont niet zijn ware aard in een korte speelse ie, dus heeft Silicon Knights ervoor gekozen om alles in een  compacte vorm te presenteren. Als we net een paar mutantenhaters, oftewel Adrians oude vrienden, kennis hebben laten maken met onze schaduwkrachten, duikt Mystique op. Ze helpt ons om een volgende groep te verslaan en biedt ons daarna de mogelijkheid om haar wat vragen over het verhaal te stellen. Daar hebben we geen tijd voor, meldt de ontwikkelaar, dus bedanken we haar vriendelijk en gaan we verder. De bekende gezichten komen vervolgens in sneltreinvaart langs, van Colo us die ons leert om een vloer te slopen tot Cyclops die ons van een afstandje helpt.

Het blijft alleen bij het zeggen van “hallo” en “tot ziens”, waardoor we ons afvragen hoe diep de uiteindelijke keuzes voor de X-men of The Brotherhood straks gaan. Het kiezen van een kant is in ieder geval onvermijdelijk. Beide partijen zijn met elkaar in conflict, maar hoe dit in zijn werk gaat werd tijdens onze speelse ie niet duidelijk. Het vechten met de mutantenhaters was daarbij ook niet erg uitdagend: we zijn nauwelijks geraakt tijdens de korte demo en schudden de combo’s moeiteloos uit onze mouw. Of dit ook het geval zal zijn in het uiteindelijke spel is echter nog maar de vraag. We zijn bang dat we een vertekend beeld hebben gekregen dankzij de geconcentreerde vorm waarin het spel gegoten was.

Onze speelse ie was veel te kort om een helder beeld van de game te kunnen vormen. We vragen ons af waarom een game die om keuzes draait zo weinig keuzemogelijkheden bood. We hebben niet kunnen spelen met de verschillende krachten, geen partijkeuze gemaakt en weten nog vrijwel niks over de verhaalverloop. Heeft Silicon Knights weer te veel hooi op zijn vork genomen en gaat de ontwikkelaar ten onder aan zijn eigen ambitie? We hopen dat het tegendeel waar is als de game eind september verschijnt, maar onder de indruk waren we niet.

Volg de Gamescom op Gamer.nl


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou