WRC: FIA World Rally Championship (hands-on) | Gamer.nl

WRC: FIA World Rally Championship (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Voor het eerst sinds vijf jaar kunnen we weer eens aan de slag met een rallygame die de echte WRC-rallylicentie draagt. En daar is de Italiaanse studio Milestone trots op. Het WRC-logo is overal terug te vinden en de game bevat alle rally’s en coureurs die je maar kunt wensen. Zo kun je je kunsten vertonen op de pittige gravelparkoersen in Wales, maar vereist de rally in Zweden, die bijna alleen maar ijs als ondergrond heeft, een totaal andere rijstijl. In totaal zijn er 78 stages verdeeld over dertien landen, zodat je met WRC wel even zoet bent. Ook heb je hierbij de beschikking over de beste Citroën- en Ford-rallywagens en maken bekende coureurs als Sébastien Loeb en Kimi Raikkonen hun opwachting.

Goed begin

Qua content lijkt het dus wel goed te komen met WRC, maar het belangrijkste is natuurlijk dat de game lekker rijdt. Ook die vlieger lijkt op te gaan. Hoewel onze eerste kennismaking, op het halfgare asfalt van Bulgarije, wat onwennig was met de nodige crashes, werd ons wel snel duidelijk dat Milestone bij de ontwikkeling realisme en simulatie hoog in het vaandel had staan. Voorafgaand aan elke stage kun je – of beter gezegd moet je – de remmen en vering van je auto aanpa en aan de ondergrond waarop je gaat racen. Een goed begin is immers het halve werk. Zo is het bij bochtige banen wel handig om je remmen snel en hard in te stellen en na te denken over de afstelling van je stuur. Bij natte of modderige parkoersen is het belangrijk om de juiste banden te kiezen om grip te behouden. Voor beginners is er wel de mogelijkheid om rem- en stuurhulp in te schakelen en er zijn diverse events speelbaar waarmee je je rijvaardigheid kan verbeteren. En dat is wel nodig, aangezien in de carrièremodus elke seconde telt.

Wat het racen in WRC zo speciaal maakt, is niet het gebrek aan fysieke tegenstanders, maar de race-intensiteit. Visueel zal de game geen hoge ogen gooien. Het schademodel voldoet, maar de parkoersen ogen flets en niet zo gedetailleerd als de banen in bijvoorbeeld Dirt 2. Ook verschijnen bomen en stukken gras wat laat, maar eigenlijk heb je van dit alles nooit last. Je bent tijdens elke stage zo gefocust op het perfect nemen van elke bocht en het behalen van een goede tijd, dat je geeneens aandacht kunt besteden aan randzaken. Het gevoel van snelheid is perfect, zeker tijdens het camerastandpunt vanuit de cockpit, en maakt zelfs de simpelste stages tot een ware uitdaging.

Sneer

De carrièremodus, Road to the WRC, vormt de hoofdmoot van de game. We konden nog niet uitgebreid aan de slag met deze modus, maar naar verwachting verschilt de opzet niet veel met die van de ‘echte’ World Rally Championship. Deze bevat dertien rally’s bestaande uit vijftien á twintig stages die plaatsvinden op afgesloten wegdelen. Uiteraard word je constant toegeschreeuwd door je bijrijder, die je niet alleen voorbereidt op de volgende haarspeldbocht, maar tu endoor ook commentaar heeft op je rijgedrag. Zo durfden we tijdens een van de Portugese stages het gaspedaal niet volledig in te drukken, waarna hij snerend vroeg of we de race voortijdig wilden afbreken. Blijkbaar hadden we die haarspeldbochten toch wel met 60 kilometer per uur kunnen nemen.

WRC is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Het is een simulatiegame waar je uren in moet steken om in de buurt te komen van een kampioenstijd. Het is ook een rallygame die alles lijkt te bevatten waar fans van deze autosport om vragen. Binnenkort komen we erachter of dit ook genoeg is om ons hooked te krijgen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou