World of Warships – Review in progress | Gamer.nl

Kruisers, destroyers, vliegdekschepen… het is een interessante keuze voor een studio die tot nu toe excelleerde in wat kleinschaliger strijdperken. Zelfs een tank besturen lijkt namelijk een twitch-shooter als je het vergelijkt met de langzame draaicirkel van een paar duizend ton staal. Wij zijn inmiddels diep ondergedompeld in World of Warships, maar een online titel als deze recenseer je niet in een paar dagen. Daarom nu alvast een eerste indruk van de volledige release, voordat we onze definitieve recensie plaatsen.

Het is best knap van Wargaming.net dat World of Warships behoedzaam, tactisch en groots aanvoelt zonder dat het tempo er onder lijdt. Hun derde ‘World of’-titel speelt zich immers af op zee, en we besturen vele tonnen staal over de golven. Sturen is vooruitdenken, het richten van kanonnen kost tijd en het kan soms minuten duren voordat ons schip een positie heeft ingenomen die daadwerkelijk van nut is om een operatie te doen slagen. Toch duurt een match meestal hooguit een minuut of tien, twaalf, wat perfect behapbaar is voor ‘even een spelletje tu endoor’.

We beginnen onze carrière met twee kruisers. Dit zijn vrij gemiddelde schepen die redelijk wendbaar zijn met aardig wat vuurkracht. Er zijn nog heel wat andere schepen vrij te spelen, maar dat kan pas wanneer we hier voldoende ervaring en geld voor hebben verdiend. Elke keer als we met een schip een match spelen krijgt dat schip ervaringspunten. Als dat schip voldoende ervaring heeft kunnen we de research van het volgende schip starten. We kunnen dat nieuwe schip echter pas kopen als we ook voldoende speelgeld hebben verdiend. Speelgeld is uiteraard niet aan een schip verbonden: dat is vrij besteedbaar aan schepen, upgrades en dergelijke.

Ik zie, ik zie

Het daadwerkelijke spel speelt zich af in één van de diverse zeegebieden. Het overgrote deel hiervan is uiteraard water, maar her en der zijn eilanden te vinden. Deze helpen je om dekking te zoeken tegen vijandelijk vuur of om je te verstoppen. Zichtlijnen spelen namelijk een belangrijke rol. Vijandelijke schepen zijn pas op de kaart zichtbaar als jij of je medespelers ze gezien heeft. Dat zien gaat overigens wel automatisch, het spel stelt vast wie in wiens zichtlijnen was.

Het is perfect behapbaar voor ‘even een spelletje tu endoor’

Dat idee van zichtlijnen zorgt voor intere ante situaties, want aan het begin van een match weet je niet waar de tegenstander is of welke kant ze opgaan. Dit biedt uiteraard veel mogelijkheden voor het opzetten van een gezamenlijke strategie, als je de mazzel hebt om in een team te zitten dat ook echt samenwerkt.

Doel

Samenwerking is heel belangrijk omdat de meeste matches ook daadwerkelijk doelen hebben. Er is gelukkig meer te doen dan enkel alle tegenstanders uit het water knallen. Meestal zijn er gebieden om te veroveren: ofwel is er één ‘basis’ die beide teams proberen over te nemen door er bij in de buurt te varen, ofwel zijn er twee basi en, één voor elk team. Het veroveren van elkaars basis levert veel punten op. Het bereiken van een maximaal aantal punten betekent dat de match voorbij is. En dus is het wel erg fijn als je teamgenoten en jij afspreken wie waar heen gaat en wie welk doel onder vuur neemt.

Voor de snelle communicatie zijn er de F-toetsen, waarmee je snel hulp kunt vragen of andere korte chatberichten kunt uitzenden. Er is ook een gewone chat waar je vrijelijk tekstberichten kunt verzenden.

Epische muziek

We betrapten onszelf er op dat we tijdens het spelen werden meegesleept door de visuele en muzikale vormgeving. De schepen, de zee en de eilanden zien er gewoon heel goed uit, en het gevoel van schaal is indrukwekkend. Het voelt alsof we echt grote vaartuigen besturen en geen speelgoedbootjes in de badkuip. Maar ook bekroop ons op zeker moment het idee dat vooral de muziek wel heel erg zijn best doet om ons het gevoel te geven dat het allemaal héél spannend is, terwijl we in feite alleen maar een paar minuten rechtdoor voeren zonder ook maar een vijand te zien.

Dat is dan ook één van de nadelen van een eerste indruk zoals we die na een paar uur spelen hebben: hoe lang blijft de game boeien? Het is zeker een toegankelijke en intere ante ervaring zonder dat we het idee hebben dat we onze portemonnee moeten trekken. Het free to play-aspect lijkt ontzettend vriendelijk en geeft (voor zover we nu zien) geen voordelen aan mensen die wel geld uitgeven. Het verzamelen van ervaringspunten en geld lijkt in het begin ook op een prettig tempo te verlopen zodat we inderdaad een goed gevoel van progre ie ervaren. Hoe dat allemaal gaat als we er dieper in zitten, lees je in onze definitieve recensie. Mocht je intu en geïntere eerd zijn geraakt, dan kun je de pc-game hier spelen.