Warhammer Online: Age of Reckoning | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Mythic Entertainment is realistisch genoeg om in te zien dat het geen zin heeft om het wiel opnieuw uit te vinden. Beter en gemakkelijker is het om de goede en succesvolle aspecten van de reeds succesvolle MMORPG’s over te nemen en de minpunten daarvan te verbeteren.

Het is duidelijk te zien dat World of Warcraft als voorbeeld heeft gediend. Spreken we dan van een ordinaire WoW rip off? Gelukkig niet al lijken veel aspecten van de game op het eerste gezicht hetzelfde maar dit komt voornamelijk om dat het World of Warcraft veel gelijkenis toont met het Warhammer universum. Daarbij moet echter niet vergeten worden dat de laatste in 2008 al 25 jaar bestaat. Ik vind het eigenlijk wel fijn dat Warhammer Online veel gelijkenis toont met WoW. Als 6 miljoen mensen WoW spelen en Warhammer Online lijkt in principe veel op WoW, dan kunnen ze ook met gemak overstappen naar Warhammer Online. En als Warhammer Online dan ook nog eens verder gaat en verbeterd is op de punten waar WoW ietwat faalt dan betekent dit dat er zich een hele grote speler op de markt begeeft die de potentie heeft om World of Warcraft te evenaren.

RvR, PvP en PvE

Warhammer Online focus zich op Player vs Player en Realm vs Realm. Het uiteindelijke doel van de game is om de hoofdstad van de vijand te doen vallen. Om dit voor elkaar te krijgen moet het thuisland van de vijand overgenomen worden. In gevechten die plaatsvinden op speciale battlefields en instances kan bepaald worden wie de sterkere is en kunnen punten worden behaald die uiteindelijk zullen leiden tot de overwinning. PvP en PvE kunnen tegelijkertijd gespeeld worden in dezelfde wereld. Elk aspect van de game, waaronder de PvE mi ies, dienen uiteindelijk het grotere gevecht dus je bent niet verplicht om PvE te spelen.

RvR speelt een grote rol in de game. Er zijn vier verschillende vormen waaraan je kunt deelnemen. Zo zijn er de skirmishes waarbij je af en toe deel zult nemen in PvP combat wanneer je een vijand tegenkomt. In de battlefields zul je doelgerichte gevechten hebben en in scenarios neem je deel aan op punten gebaseerde gevechten. Ook zijn er campaigns waarbij je het land van de vijand moet bezetten en de hoofdstad van dat land moet belegeren en ten val dient te brengen.

De PvE spelers hebben voldoende mogelijkheden om van de game te genieten en bij te dragen aan de grote oorlog die centraal staat in de game. Zo zijn er public quests waaraan iedereen tegelijkertijd deel kan nemen en waarin je jouw aandeel kunt leveren.

Ook zijn er conflict quests waarbij een speler tegenover een andere speler uit het vijandige kamp wordt geplaatst. In de branching quests kunnen spelers zelf de uitkomst van de quest kiezen evenals de beloning en in de Xmas quests wordt de speler beloond voor exploratie waarbij je rijkelijk beloond wordt.

Een zeer belangrijke feature in de game is de Tome of Knowledge. Dit is bijna een game in de game zelf. De Tome of Knowledge bevat alle informatie over alle quests die je doet, laat direct zien in welk gebied die quest zich afspeelt en wat je progre ie is. Ook laat het de dialoog zien die bij de persoon hoort van wie je de quest hebt gekregen. De Tome of Knowledge kan gedeeld worden met andere spelers en dient een beetje als een soort “opschepmiddel” waarbij je kunt laten zien hoe cool jouw Tome er al uitziet en wat je al allemaal hebt gedaan. Ook laat de Tome zien hoeveel vijanden je al hebt afgemaakt en welke toffe items je allemaal hebt. Maar de Tome of Knowledge dient niet alleen als ego booster, ook bevat deze veel nuttige informatie over beesten die je afmaakt en zullen er ook tips gegeven worden over hoe je het best een vijand kunt afslachten. Ra en en kla en

Warhammer Online: Age of Reckoning bevatzes speelbare ra en die opgedeeld zijn in twee facties die tegenelkaar strijden. The Force of Order huist de elven, dwergen en de humanEmpire en The Force of Destruction bevat de greenskins (bestaand uitorks en goblins), dark elves en de hordes of chaos. Elk ras heeft eentegenstander in de overstaande factie dus de dwergen strijden tegen degreenskins, de elven tegen de dark elves en de human empire strijdttegen de hordes of chaos. De echte Warhammer fans zullen opmerken dateen aantal ra en in bovenstaand rijtje ontbreken. Niet getreurd, deSkaven, Bretonnians en Lizardmen zullen ook hun opwachting maken in degame in de vorm van NPC’s en later hun opwachting in de game maken inexpansion packs.

Naast de ra en die in de game speelbaar zijndienen er uiteraard ook kla en vertegenwoordigd te zijn. Mythic heefthier zorgvuldig aandacht aan besteed en geprobeerd de kla en zo dichtmogelijk te houden bij de unieke eigenschappen van de ra en. In feitezijn er twee soorten kla en, de fighters en de academics waarbij defighters meer gericht zijn op het uitdelen van klappen en de academicszijn meer gericht op spreuken en tactiek.  Elk ras heeft vierverschillende kla en. Zo hebben de greenskins bijvoorbeeld driefighter kla en en een academic klas, de Goblin Shaman. Het dwergenvolkis er een dat graag bewapend ten strijde trekt. Voor Mythic was hetdaarom even puzzelen hoe ze toch een goede academic kla e kondentoevoegen. Uiteindelijk werd de inspiratie gehaald uit de runen en isde academic kla e van de dwergen de Runepriest geworden die op eenagre ieve manier kan healen (hij scheldt op je terwijl hij je healt).Elke ras heeft dus vier kla en waaruit gekozen kan worden en diepa en bij dat ras.

Opgemerktdient te worden dat Mythic zeer veel aandacht heeft geschonken aan hetuiterlijk van de verschillende ra en. Zo hebben de dwergen, doordat zeeen agre ief volkje zijn die niet terugdeinzen voor geweld, veellittekens en een uiterlijk dat de vijand moet afschrikken dus grotehanenkammen en veel sieraden en grote wapens. Wanneer je veel vijandenafslacht zul je medailles verdienen die te zien zijn op je character.Daarnaast heeft Mythic een bijzonder leuk aspect toegevoegd aan de gamewant je character zal evolueren naarmate je een hoger level bereiktmeer quests op je naam hebt staan. Orcs zullen groter en dikker wordenen dwergen zullen langer baarden krijgen.

Mounts en items

In een MMORPG mogen mounts natuurlijkniet ontbreken en Mythic was dit ook niet van plan aangezien ze al eengrote rol spelen in de bordversie van Warhammer. Er is nog niet heelveel bekend over de verschillende mounts in Warhammer Online maar welstaat vast dat de mounts ra pecifiek zullen zijn. De Dark Elves rijdenop Cold ones, Orcs en Goblins hebben wolven tot hun beschikking en dehumans zullen paarden en griffioenen bestijgen. Hoewel de dwergen in deWarhammer franchise nooit mounts hebben gehad zal de online versie dezewel bevatten. Welke dit zullen zijn wilde Mythic nog niet kwijt.

 

Uiteraardmoet een MMORPG toffe items bevatten zodat spelers kunnen opscheppenmet hun uitrusting en wapens. Helaas kon Mythic hier nog niet veel oververtellen of laten zien aangezien de game pas voor 30% ontwikkeld is,maar de armor sets die te zien waren zagen er zeer gedetailleerd enheel stoer uit. De wapens zijn extreem tof en groot dus dat belooftveel goeds in het verschiet.

ConclusieIk lieg niet als ik zeg dat ik oprecht geloof dat Warhammer Onlineeen concurrent kan vormen voor World of Warcraft. Daarbij moeten we ookniet vergeten dat hoe goed Blizzard ook is, ze zich wel een beetjehebben laten inspireren door het al 25 jaar oude Warhammer universum.Nu is het de beurt aan Mythic om even bij de buren te gluren en ervoorte zorgen dat zij de steken die Blizzard heeft laten vallen weten op tepikken en te verbeteren of aan te vullen. Indien dat ze lukt dan zal ikeen van de eerste zijn die van het WoW kamp overstapt naar hetWarhammer kamp. En dat wil wat zeggen, want tot nu toe heeft geenenkele MMORPG mij kunnen verleiden tot het stoppen met World ofWarcraft. Ik ben erg benieuwd of het deze game wel lukt...ik heb goedehoop.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou