Mythic Entertainment is realistisch genoeg om in te zien dat het geen zin heeft om het wiel opnieuw uit te vinden. Beter en gemakkelijker is het om de goede en succesvolle aspecten van de reeds succesvolle MMORPG’s over te nemen en de minpunten daarvan te verbeteren.

Het is duidelijk te zien dat World of Warcraft als voorbeeld heeft gediend. Spreken we dan van een ordinaire WoW rip off? Gelukkig niet al lijken veel aspecten van de game op het eerste gezicht hetzelfde maar dit komt voornamelijk om dat het World of Warcraft veel gelijkenis toont met het Warhammer universum. Daarbij moet echter niet vergeten worden dat de laatste in 2008 al 25 jaar bestaat. Ik vind het eigenlijk wel fijn dat Warhammer Online veel gelijkenis toont met WoW. Als 6 miljoen mensen WoW spelen en Warhammer Online lijkt in principe veel op WoW, dan kunnen ze ook met gemak overstappen naar Warhammer Online. En als Warhammer Online dan ook nog eens verder gaat en verbeterd is op de punten waar WoW ietwat faalt dan betekent dit dat er zich een hele grote speler op de markt begeeft die de potentie heeft om World of Warcraft te evenaren.

RvR, PvP en PvE

Warhammer Online focus zich op Player vs Player en Realm vs Realm. Het uiteindelijke doel van de game is om de hoofdstad van de vijand te doen vallen. Om dit voor elkaar te krijgen moet het thuisland van de vijand overgenomen worden. In gevechten die plaatsvinden op speciale battlefields en instances kan bepaald worden wie de sterkere is en kunnen punten worden behaald die uiteindelijk zullen leiden tot de overwinning. PvP en PvE kunnen tegelijkertijd gespeeld worden in dezelfde wereld. Elk aspect van de game, waaronder de PvE missies, dienen uiteindelijk het grotere gevecht dus je bent niet verplicht om PvE te spelen.

RvR speelt een grote rol in de game. Er zijn vier verschillende vormen waaraan je kunt deelnemen. Zo zijn er de skirmishes waarbij je af en toe deel zult nemen in PvP combat wanneer je een vijand tegenkomt. In de battlefields zul je doelgerichte gevechten hebben en in scenarios neem je deel aan op punten gebaseerde gevechten. Ook zijn er campaigns waarbij je het land van de vijand moet bezetten en de hoofdstad van dat land moet belegeren en ten val dient te brengen.

De PvE spelers hebben voldoende mogelijkheden om van de game te genieten en bij te dragen aan de grote oorlog die centraal staat in de game. Zo zijn er public quests waaraan iedereen tegelijkertijd deel kan nemen en waarin je jouw aandeel kunt leveren.

Ook zijn er conflict quests waarbij een speler tegenover een andere speler uit het vijandige kamp wordt geplaatst. In de branching quests kunnen spelers zelf de uitkomst van de quest kiezen evenals de beloning en in de Xmas quests wordt de speler beloond voor exploratie waarbij je rijkelijk beloond wordt.

Een zeer belangrijke feature in de game is de Tome of Knowledge. Dit is bijna een game in de game zelf. De Tome of Knowledge bevat alle informatie over alle quests die je doet, laat direct zien in welk gebied die quest zich afspeelt en wat je progressie is. Ook laat het de dialoog zien die bij de persoon hoort van wie je de quest hebt gekregen. De Tome of Knowledge kan gedeeld worden met andere spelers en dient een beetje als een soort “opschepmiddel” waarbij je kunt laten zien hoe cool jouw Tome er al uitziet en wat je al allemaal hebt gedaan. Ook laat de Tome zien hoeveel vijanden je al hebt afgemaakt en welke toffe items je allemaal hebt. Maar de Tome of Knowledge dient niet alleen als ego booster, ook bevat deze veel nuttige informatie over beesten die je afmaakt en zullen er ook tips gegeven worden over hoe je het best een vijand kunt afslachten. Rassen en klassen

Warhammer Online: Age of Reckoning bevat zes speelbare rassen die opgedeeld zijn in twee facties die tegen elkaar strijden. The Force of Order huist de elven, dwergen en de human Empire en The Force of Destruction bevat de greenskins (bestaand uit orks en goblins), dark elves en de hordes of chaos. Elk ras heeft een tegenstander in de overstaande factie dus de dwergen strijden tegen de greenskins, de elven tegen de dark elves en de human empire strijdt tegen de hordes of chaos. De echte Warhammer fans zullen opmerken dat een aantal rassen in bovenstaand rijtje ontbreken. Niet getreurd, de Skaven, Bretonnians en Lizardmen zullen ook hun opwachting maken in de game in de vorm van NPC’s en later hun opwachting in de game maken in expansion packs.

Naast de rassen die in de game speelbaar zijn dienen er uiteraard ook klassen vertegenwoordigd te zijn. Mythic heeft hier zorgvuldig aandacht aan besteed en geprobeerd de klassen zo dicht mogelijk te houden bij de unieke eigenschappen van de rassen. In feite zijn er twee soorten klassen, de fighters en de academics waarbij de fighters meer gericht zijn op het uitdelen van klappen en de academics zijn meer gericht op spreuken en tactiek.  Elk ras heeft vier verschillende klassen. Zo hebben de greenskins bijvoorbeeld drie fighter klassen en een academic klas, de Goblin Shaman. Het dwergenvolk is er een dat graag bewapend ten strijde trekt. Voor Mythic was het daarom even puzzelen hoe ze toch een goede academic klasse konden toevoegen. Uiteindelijk werd de inspiratie gehaald uit de runen en is de academic klasse van de dwergen de Runepriest geworden die op een agressieve manier kan healen (hij scheldt op je terwijl hij je healt). Elke ras heeft dus vier klassen waaruit gekozen kan worden en die passen bij dat ras.

Opgemerkt dient te worden dat Mythic zeer veel aandacht heeft geschonken aan het uiterlijk van de verschillende rassen. Zo hebben de dwergen, doordat ze een agressief volkje zijn die niet terugdeinzen voor geweld, veel littekens en een uiterlijk dat de vijand moet afschrikken dus grote hanenkammen en veel sieraden en grote wapens. Wanneer je veel vijanden afslacht zul je medailles verdienen die te zien zijn op je character. Daarnaast heeft Mythic een bijzonder leuk aspect toegevoegd aan de game want je character zal evolueren naarmate je een hoger level bereikt meer quests op je naam hebt staan. Orcs zullen groter en dikker worden en dwergen zullen langer baarden krijgen.

Mounts en items

In een MMORPG mogen mounts natuurlijk niet ontbreken en Mythic was dit ook niet van plan aangezien ze al een grote rol spelen in de bordversie van Warhammer. Er is nog niet heel veel bekend over de verschillende mounts in Warhammer Online maar wel staat vast dat de mounts rasspecifiek zullen zijn. De Dark Elves rijden op Cold ones, Orcs en Goblins hebben wolven tot hun beschikking en de humans zullen paarden en griffioenen bestijgen. Hoewel de dwergen in de Warhammer franchise nooit mounts hebben gehad zal de online versie deze wel bevatten. Welke dit zullen zijn wilde Mythic nog niet kwijt.

 

Uiteraard moet een MMORPG toffe items bevatten zodat spelers kunnen opscheppen met hun uitrusting en wapens. Helaas kon Mythic hier nog niet veel over vertellen of laten zien aangezien de game pas voor 30% ontwikkeld is, maar de armor sets die te zien waren zagen er zeer gedetailleerd en heel stoer uit. De wapens zijn extreem tof en groot dus dat belooft veel goeds in het verschiet.

Conclusie Ik lieg niet als ik zeg dat ik oprecht geloof dat Warhammer Online een concurrent kan vormen voor World of Warcraft. Daarbij moeten we ook niet vergeten dat hoe goed Blizzard ook is, ze zich wel een beetje hebben laten inspireren door het al 25 jaar oude Warhammer universum. Nu is het de beurt aan Mythic om even bij de buren te gluren en ervoor te zorgen dat zij de steken die Blizzard heeft laten vallen weten op te pikken en te verbeteren of aan te vullen. Indien dat ze lukt dan zal ik een van de eerste zijn die van het WoW kamp overstapt naar het Warhammer kamp. En dat wil wat zeggen, want tot nu toe heeft geen enkele MMORPG mij kunnen verleiden tot het stoppen met World of Warcraft. Ik ben erg benieuwd of het deze game wel lukt...ik heb goede hoop.