Als die oude, grijze J.R.R. Tolkien toch eens wist wat zijn boek The Lord of the Rings allemaal teweeg heeft gebracht. 48 jaar na de eerste uitgave van het boek leeft The Lord of the Rings nog steeds, en hoe. Met recordbrekende bioscoopfilms in 2001 en 2002, plus een derde film in het verschiet, is Lord of the Rings hipper dan ooit. Gek is het dan ook niet dat verschillende uitgevers en developers de Tolkien licentie in handen willen hebben. Zowel Vivendi als Electronic Arts heeft een dergelijke licentie verkregen, waarbij Vivendi zich op de boeken richt en EA op de films.

Eén van de Lord of the Rings titels van Vivendi, is War of the Ring. De real time strategy game is onder gebracht bij Black Label Games, die vervolgens Liquid Entertainment weer als developer aangesteld heeft. En Liquid Entertainment is niet voor niets gekozen, onder leiding van gameguru Ed del Castillo bracht de firma eerder al de succesvolle RTS Battle Realms op de markt. Battle Realms speelde zich af in het oude China en werd vooral geprezen vanwege zijn eenvoudige besturing en goede balancering van de units. Deze pluspunten zullen zeker ook in War of the Ring vertegenwoordigd zijn. Vooral de eenvoudige besturing is van groot belang, omdat men met Lord of the Rings niet alleen de hardcore gamers, maar ook de casual gamers aanspreekt, die minder goed met een overvolle display om kunnen gaan.

WotR speelt zich aan het einde van de Third Age, de tijd na de val van Sauron, af. Omdat de game zich op het boek baseert, zien we niet alleen alle scènes uit de films terug, maar ook een flink aantal 'nieuwe' avonturen. Zo wordt in het boek verteld dat er ver voor de tijd van de helden een brug bij Osgoliath vernietigd is. Deze vernietiging van de brug mag je vervolgens zelf na gaan spelen. Na gaan spelen inderdaad, want het in stand houden van de brug is niet mogelijk vanwege het feit dat de developer aan het boek vastzit; er mag helemaal niets veranderd worden aan het verhaal. Om de gamer toch een wat vrijer gevoel te geven is er gekozen om in de singleplayer de missies niet lineair te laten doorlopen. Dit houdt in dat je op een kaart een missie kiest, welke na afronding nieuwe missies opent, enzovoorts.

In deze missies zul je zowel met de troepen van het 'Goede' als 'Kwade' strijden. Iedere kant zal zo'n 15 missies bevatten en 20 units tot zijn beschikking hebben. Er is een groot verschil gemaakt tussen de manier van strijden van de fronten. Speel je aan de kant van Sauron dan zal je sneller units kunnen maken die minder krachtig zijn, de Orcs winnen meestal doordat ze met veel meer dan de tegenstander zijn. Aan de kant van Gandalf en co zullen de units minder snel gefabriceerd kunnen worden, maar zullen ze wel een stuk krachtiger zijn. Door deze verhouding is het goed mogelijk dat je drie orcs opoffert per geslachte tegenstander, maar nog steeds wint.

Onder de units bevinden zich ook een aantal hero's. Deze hero's zullen net als in Warcraft III en Warlords Battlecry 2 speciale vaardigheden hebben, zoals onzichtbaar worden (één van de vaardigheden van Aragorn). De goedaardige hero's zijn Aragorn, Legolas, Gimli, Frodo en Gandalf, terwijl aan de kant van Sauron onder andere Gollum en de leider van Saruman's orcs Grishnakh te vinden zullen zijn. Daarnaast zal er aan beide kanten met magie een beest op te roepen zijn, wat bij het Kwaad de Balrog zal zijn. Het summonable beest van de 'Free People of Middle Earth' is nog niet bekend gemaakt.