Vanquish (hands-on) | Gamer.nl

Vanquish (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Zo begint Vanquish en het avontuur van Sam Gideon, de hoofdpersoon van het spel. Althans, nadat zijn supersonische gevechtspak, ARS-Suit genaamd, getest is. Middels deze test in een steriele witte kamer, wordt de basisbesturing van het spel aan je uitgelegd. Hierna probeert Sam, samen met Amerikaanse mariniers onder leiding van kolonel Burns, de satelliet terug in de handen van de rechtmatige eigenaar te brengen. De energiebronnen op aarde raken uitgeput en Amerika heeft deze satelliet ontwikkeld als alternatieve energieverschaffing. De Ru ische beweging wil deze Satelliet daarom ook maar al te graag in hun bezit houden.

Kogelregen bij heldere lucht

We zien een groot aantal ruimteschepen op de reusachtige satelliet afstormen. Aan boord van één van deze schepen bevindt Sam zich. Een grootschalig gevecht in de ruimte vindt plaats, maar het schip van Sam weet de buitenste laag van de satelliet ternauwernood te penetreren. Met als gevolg dat het schip neerstort. Alle soldaten aan boord nemen hun toevlucht tot de kleinere, meer wendbare schepen en willen zo het 'vaste land' bereiken. Dit wordt echter tegengewerkt door de vele robots die zich op de satelliet bevinden. Zowel vanaf de grond als vanuit de lucht wordt het schip onder vuur genomen. Uiteraard weet het schip waarin Sam en Burns zich bevinden veilig de satelliet te bereiken. Overal vliegen kogels in het rond en nadat we de grondtroepen rondom de landingszone weten te elimineren, zien we het reusachtige schip waar we zojuist veilig uit ontsnapt zijn op ons afkomen. Wat een gewelddadige en actievolle opening cène!

 
Wat ons als eerste opvalt, is hoe soepel en functioneel het supersnelle pak van Sam Gideon is. Dankzij de raketaandrijving op het pak weten we ons binnen een paar seconde over het speelveld te bewegen. Door tijdens deze glijdmanoeuvre met ons wapen te richten initiëren we de slow-motion AR-modus. Met haarscherpe precisie weten we de overige paar robots die nog rechtop stonden uit te schakelen. We zitten nog na te hijgen van wat ons zojuist is overkomen, maar het spel gunt ons geen rust. We hebben contact gelegd met andere overlevenden die veilig geland zijn op de satelliet. Zoals in veel actiespellen bevinden deze zich op een totaal andere locatie dan de hoofdpersoon en zijn Amerikaanse vrienden en raak je op je weg er naartoe in heftige gevechten verwikkeld.
 

Olijke Glijd Escapades

Het spel heeft gevarieerde mi ies, waarin bijvoorbeeld soldaten moeten worden gered van elektroshocktherapie of gevechtsvoertuigen beschermd moeten worden. De mi ies an sich zijn niet zo speciaal, maar het leuke is dat je zelf bepaalt hoe je de mi ies doorloopt. De minder creatieve spelers zullen het spel op een Gears of War-achtige manier spelen door veel gebruik te maken van het cover-systeem. Op een aantal momenten werd de cover echter kapot gemaakt en moet er een alternatief verzonnen worden. Creatievere spelers zullen waarschijnlijk goed gebruikmaken van het boost systeem. Zo kun je midden door alle chaos heen glijden en het slow-motion-systeem gebruiken om korte metten te maken met de tegenstander.
 
Sam Gideon beschikt over een rijk arsenaal aan wapens. Zo kan hij gebruik maken van conventionele wapens als een SMG, een heavy machine gun en granaten. Maar naarmate het spel vordert, krijgt hij ook de beschikking over buitengewone wapens. Voorbeelden hiervan zijn de Disc Launcher, Guided Laser Gun en een wapen dat de vijand met een rotvaart door de lucht zwiept. De Disc launcher schiet, zoals de naam impliceert, een discus naar de vijandelijke robots en splitst hen in twee delen. De discus ketst vrolijk verder als hij een object raakt. De Guided Laser vuurt, nadat de doelen zijn vastgesteld, vier laserstralen de lucht in. Een fractie van een seconde later zie je de lasers op de zojuist vastgestelde doelen neerslaan. Een machtig wapen, vooral vanachter een schuilplaats.
 
 

Groeiende groeiende, wapens

Sam Gideons kracht groeit middels zijn wapens. Iedere keer dat Sam eenzelfde wapen oppakt komt het wapen een stapje dichter bij zijn volgende rang. Als het zware machinegeweer dus een maximale capaciteit van tachtig kogels heeft en er wordt wederom een zwaar machinegeweer opgepakt, komt hij één streepje dichter bij de volgende rang. Na dit drie keer te hebben gedaan, gaat het wapen één rang omhoog. Na het opwaarderen krijgt het wapen bijvoorbeeld meer vuurkracht en verhoogd de ammunitiecapaciteit zich. Wapens worden beoordeeld met sterren. Iedere ster vertegenwoordigt een rang en aan de hand van de sterren weet je meteen hoe sterk het wapen is. 
 
Op het einde van de speelse ie wordt er nog een tipje van de sluier opgelicht en moet Sam het opnemen tegen zijn Ru ische tegenhanger. Een kerel in eenzelfde pak, maar dan in de kleur bordeauxrood, staat tegenover ons. Het grootste verschil is toch wel dat deze Rus kan vliegen. Wat opvalt is dat dit tevens de eerste menselijke tegenstander is in het spel. Na een pittig gevecht druipt de supersnelle vliegende Rus af en zetten we de achtervolging in. Naar de gebeurteni en die hierna volgen kunnen we alleen maar gi en. Maar het eerste uur van Vanquish is door de over-the-top actie zeker een uur om op het puntje van je stoel te zitten.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou