In november van vorig jaar verscheen het tennisspel Top Spin voor de Xbox. Aangezien het spel "alleen" op de Xbox zou verschijnen besloot ik de console van Microsoft aan te schaffen. Er zijn namelijk geen goede tennisgames op de PC en als tennisverslaafde moet je toch wat. Voordat ik de Xbox kocht had ik al een beta van Top Spin gespeeld en voelde ik dat het goed zat. In november kwam zoals gezegd het spel uit en begon mijn Top Spin verslaving. We zijn inmiddels negen maanden verder en mijn verslaving is helemaal voorbij. Af en toe speel ik nog een wedstrijdje op de European Top Spin Tour, maar daar blijft het ook bij. Het spel wordt verziekt door cheaters en bugs waar niets aan gedaan wordt. Ik vraag me dan ook sterk af of ik mijn Live abonnement zal verlengen. Anyway, genoeg over de Xbox versie, want het spel komt ook naar de PC en wij kregen de kans om een beta te spelen. Iedereen die niet weet wat Top Spin is en welke opties aanwezig zijn, verwijs ik door naar de preview en review, aangezien het spel 1 op 1 geport is en in deze artikelen alle facetten van het spel besproken worden. Het is namelijk veel interessanter om de tekortkomingen van de Xbox te bekijken en te zien hoe het spel op de PC speelt. De tussenstand

Top Spin haalde overal lovende kritieken, maar die zijn in mijn ogen niet meer geldend, vandaar dat ik de tussenstand van de Xbox versie wil opmaken, voordat ik doorga naar de PC versie. Je mag toch aannemen dat men van de blunders en fouten op de Xbox geleerd heeft.

Singleplayer Xbox

Top Spin heeft een singleplayer en een multiplayer gedeelte. In de singleplayer kun je tegen de computer spelen en een "career" volgen. In de career mode moet je punten en geld verdienen, wat je doet door het spelen van toernooien. De bedoeling van de career mode is het worden van de nummer 1 van de wereld en dat je alle trainingen gevolgd hebt. Met deze speler kan je dan weer online spelen. Spelers kunnen, net als in de beste RPG game, helemaal worden aangepast. Zo zijn er 14 sterren te verdelen over 4 punten van je speler, namelijk forehand, backhand, volley en service. Hoe meer sterren, maximaal 5, je aan bijvoorbeeld je forehand geeft, hoe scherper, nauwkeuriger en harder je de bal met je forehand kunt slaan. Hoe meer punten je aan een bepaalde slag geeft, hoe minder er over zijn voor de andere. Je hebt dus aardig wat mogelijkheden om een speler samen te stellen en om het geheel nog meer diepgang te geven zijn er ook 4 "skills" te verdelen, die een sterk punt van je speler nog beter maken of een zwakte kunnen compenseren.

Probleem 1

Het spel heeft op de Xbox met extreme laadtijden te maken. Ik heb er geen stopwatch bijgehouden, maar ik ken geen enkel ander spel waarbij je zo lang moet wachten.

Probleem 2

Je kunt niet saven tijdens een toernooi, waardoor je minimaal 20 minuten kwijt bent als je de career mode wilt spelen. Een toernooi bestaat uit het spelen van 3 wedstrijden. Met de laadtijden erbij ben je, als je de computer eenmaal kan wegslaan, zo'n 6/7 minuten per partij kwijt.

Probleem 3

Om online "mee te kunnen doen" is het verstandig om 4 skills en 14 sterren te hebben. Dit behaal je door het uitspelen van de career mode. Om de laatste skill te krijgen moet je de nummer 1 van de wereld worden, wat een zeer saaie opdracht is, aangezien de AI van de computer gewoonweg slecht is. Wil je bijvoorbeeld een andere speler maken of een andere setup proberen, dan moet je je eerst door 6 saaie toernooien heen worstelen.

Probleem 4

De AI is niet alleen in de career mode, maar ook in exhibtion slecht. Mensen die het spel alleen voor de singleplayer gekocht hadden waren dan ook na een weekje uitgekeken.

Probleem 5

Het wil nog wel eens voorkomen dat je aan het net staat en de bal gewoon door je racket heen gaat, terwijl je toch op tijd op slaan drukte.

Multiplayer Xbox

Gelukkig bevatte het spel ook ondersteuning voor Xbox live, waardoor de zwakke singleplayer enigzins vergeven kon worden. Op Live bloeide het spel op en waren er gauw duizenden spelers aan het spelen. Zoals met elk spel werden er een aantal gigantische bugs ontdekt. Ontwikkelaar Power and Magic kwam met een aantal patches, maar op de dag van vandaag is er nog een aantal onopgeloste problemen waardoor ik het spel nauwelijks meer aanraak.

Probleem 1

De Zero Power service. Deze service wordt bewust heel zachtjes geslagen. Door een fout in de physics van het spel kan de ontvanger de bal niet hard terugslaan, maar alleen een zachte "pisbal" teruggeven. Doordat de bal zo traag gaat heeft de serveerder alle tijd om naar het net te lopen en kan hij de bal, doordat deze zo langzaam gaat, makkelijk wegslaan. Nu zijn er oplossingen, zoals het spelen van een dropshot, lob, of het mixen van crosscourt en langs de lijn, maar het is ZO enorm frustrerend om tegen dit soort "mensen" te spelen dat er geen lol meer aan is.

Probleem 2

Door een andere fout in het spel kunnen mensen op of na matchpoint de verbinding verbreken, waardoor ze geen punten verliezen en de winnaar er geen punten bij krijgt. Er is NIETS maar dan ook NIETS frustrerender dan tegen een zero power service loser te spelen, te winnen en dan geen punten te krijgen.

Probleem 3

In Top Spin heb je de beschikking over "risk shots." deze sla je met de triggers. Een balkje gaat snel heen en weer en je moet hem precies in het midden laten landen, anders gaat de bal uit. Je hebt twee soorten risk shots, een keiharde forehand of backhand en een dropshot. Slaat je tegenstander een risk shot, dan verschijnt het balkje. Je kunt echter niet zien wat er gaat komen, het kan dus een harde bal of een dropshot zijn. Nu is het mogelijk om op een service van 230 kilometer per uur een perfect dropshot te spelen. dit slaat natuurlijk nergens op. Deze slag is niet echt een "cheat" maar wel allesbehalve realistisch.

Probleem 4

Het wil nog wel eens voorkomen dat je aan het net staat en de bal gewoon door je racket heen gaat, terwijl je toch op tijd op slaan drukte.

Dit zijn algemeen bekende problemen en meteen het huiswerk voor ontwikkelaar Power and Magic.

De PC versie

Zo,we hebben de huidige status en problemen van de Xbox bekeken, tijd voor de PC versie. Het eerste dat opvalt is dat onze beta op een mooie DVD geperst is. De installatie kost me dan ook 1,69GB, maar dat is vandaag voor de meeste PCs geen probleem. Het introotje is hetzelfde als die van de Xbox en het nummer 'Get Free' van The Vines schalt dan ook uit mijn boxen. Het is een heel rare gewaarwording om een spel, dat je maanden op je TV hebt gezien en gespeeld, nu eens op je monitor te zien.

Ik besluit om een career te starten, aangezien dat de "hoofdmoot" van het spel is en er nog geen multiplayer optie aanwezig is. Net zoals met de Xbox versie, het ziet er ook allemaal precies hetzelfde uit, moet je een speler maken. Na tig dingen te hebben ingesteld kom ik op de map waar je alle toernooien kunt spelen en trainingen moet volgen. Ik besluit eerst een training te volgen en mijn eerste ster aan mijn forehand te geven. Het eerste dat me opvalt zijn de laadtijden. Die zijn er niet meer. Het is kiezen en spelen, wat een verademing. Ook de graphics zien er wat scherper uit dan op mijn TV. Speelde je de Xbox versie met een gamepad, de PC versie mag je met het toetsenbord bedienen, wat een raar gevoel is. Het is dan ook even wennen en "timen" met de risk shots, maar al snel zitten ze er goed op, wat ik niet van mijn tegenstanders kan zeggen. Ze lijken nog slechter te spelen dan op de Xbox, maar dit kan nog veranderen, want ik speelde een BETA versie.

Wat ook nog niet aanwezig is, is de optie om tijdens het toernooi te saven. Verder speelt het spel op de PC net als op de Xbox. Grafisch ziet het er goed, het geluid mag er zijn en de modellen bewegen zeer realistisch, maar de singleplayer biedt na een paar potjes geen uitdaging meer. Het is dan ook erg jammer dat de multiplayer optie niet aanwezig is. Ondanks alle foutjes was dit een gigantische boost voor de Xbox versie van het spel. De multiplayer versie kan via een LAN en internet gespeeld worden, waarbij het online gedeelte door GameSpy verzorgd zal worden. Het zal helaas niet mogelijk zijn om het tegen Xbox spelers op te nemen.

De BETA die we te spelen kregen was vrij stabiel en ik kon op wat texture dingetjes na geen rare zaken ontdekken. Het is echter de gameplay die een tennisgame kan maken of breken. Er moeten in de PC versie nog een hoop gebroken dingen gemaakt worden. Power and Magic heeft nog 5 weken, als het spel niet wordt uitgesteld, om hun huiswerk te doen en het spel echt af te maken. We wachten dan ook in spanning af.