Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
The Division

Tom Clancy's The Division (hands-on)

Meer rpg dan shooter

Geschreven door Ron Vorstermans op

Met de E3-onthulling van jaren geleden in het achterhoofd is The Division-bèta in het nu een grafische teleurstelling. Van de prachtige schaduwval uit die demo is bijvoorbeeld weinig over in de PlayStation 4-versie. Dat zegt gelukkig weinig over een van de meest imponerende kwaliteiten van The Division. 

Het stoom uit de putdeksels op straat, de leeggeroofde auto’s die dwars op straat staan, het kleine leger ratten dat de opgestapelde lijken besnuffelt: The Division is niet prachtig, maar zet een door epidemie geteisterd en vervallen New York prachtig neer. Het is bijna knap hoe overtuigend depressief downtown New York in The Division is, ook al is het verval en de grauwe atmosfeer soms dusdanig overtuigend dat gedeelten van de stad nauwelijks te herkennen zijn (wat niet opgaat als je goed genoeg kijkt, overigens).

The Division

Meer rpg dan shooter

Dat is geen kritiek. Je bent niet in New York om de toerist uit te hangen. Je bent als lid van militantengroepering The Division in New York om de stad zo snel mogelijk weer op de rit te krijgen. Vanuit je uitvalsbasis, letterlijk je Base of Operation, ga je er in je uppie of met vrienden op uit om onder meer missies af te ronden.

Iedere speler heeft een eigen (en dus instanced) Base of Operations, die bestaat uit drie ‘Wings’. Die kun je upgraden door onder meer missies, side-missions en vooral de trivialere ‘Encounters’ te doen. Iedere Encounter geeft een specifieke boost aan je Medical Wing, Tech Wing of Security Wing. Omdat bepaalde vaardigheden van je personage alleen up te graden zijn middels het upgraden van je Wings, lijken de Encounters meer dan filler in de spelwereld (zoals de Random Events in Destiny dat zijn).

Voor mmo- of rpg-spelers is dat niets nieuws onder de zon. Logisch, gezien The Division meer rpg dan shooter wil zijn. In de game krijg je voor iedere luttele prestatie ervaringspunten, die zijn gekoppeld aan verrassend veel verschillende metertjes en skill- en talent-trees. De HUD is bovendien een wirwar aan statistieken en vergaarde data van mede- en tegenstanders. The Division ziet er daadwerkelijk uit als een rpg.

The Division
The Division

Ondanks alle keuzevrijheid kun je het investeren in het basebuilding-gedeelte overigens niet negeren. Dan negeer je ook een belangrijk deel van het ‘beter worden’, omdat je middels het uitbouwen van je basis een deel van je skills vergaart.

Matchmaking

The Division verschilt in die zin behoorlijk van Destiny, dat vooral geënt is op knallen en het kiezen uit een basale hoeveelheid vaardigeden. Toch is het principe van het coöperatieve gedeelte van beide games in grote lijnen hetzelfde. Je speelt missies, vergaart loot en probeert zo snel mogelijk zo veel mogelijk ervaringspunten binnen te harken. Dat doe je keer na keer, al dan niet in teamverband. Wie daar in Destiny geen heil in zag, hoeft van de missie-opzet van The Division weinig wonderen te verwachten.

The Division heeft wel interessante troeven achter de hand. Allereerst is het relatief makkelijk om met wildvreemden in contact te komen. Nee, je kunt niet even een ‘lfg’-berichtje in de public chat typen, maar met een microfoon kun je anderen benaderen om te chatten en zo een party te vormen. Bovendien zijn er sociale hubs in de vorm van Green Zones en kun je deelnemen aan matchmaking, ook voor free roaming. Meer dan eens zochten wij in ons eentje de frontlinie op, maar kwamen we als collectief uit de strijd.

The Division

De Dark Zone

Spelen als team is overigens broodnodig voor wat ogenschijnlijk het meest unieke aspect van The Division is: de Dark Zone. In dat quarantainegebied heeft de epidemie het hardst toegeslagen en wordt iedere burger vogelvrij verklaard. In principe zijn Dark Zones competitieve gebieden waar iedereen op iedereen kan knallen. Hoewel we zulke PvP-gebieden al uit mmo’s kennen, geven ze in The Division een in potentie geweldige twist aan de gameplay

Wanneer je op iemand schiet in de Dark Zone om zijn of haar loot te stelen, word je ‘Rogue’. Op dat moment ziet iedereen dat jij Rogue bent en waar jij bent op de map. Weet je de klopjacht te vermijden door uit de Safe Zone te ontsnappen of alle loot te extracten met een helikopter? Top, dan mag je alles houden. Lukt dat niet omdat je wordt neergeknald, dan verlies je naast je veroverde loot uit de Dark Zone ook extra veel ervaringspunten en geld.

In de Dark Zone vind je de beste loot, maar ook de grootste klootzakken. Het is ons al meermaals overkomen dat wij op het punt stonden onze loot te extracten, maar een groepje van vier spelers (het maximumaantal in één team) uit het niets tevoorschijn dook om onze spullen zelf buit te maken. Daar staat tegenover dat wijzelf ook graag Rogue gingen. Zo acteerden we een half uur lang iemands maatje, om hem vervolgens af te knallen en er met zijn M16 vandoor te gaan. Een lul zijn loont in The Division.

The Division

Pijnpunten

The Division wordt vaak vergeleken met Destiny en dat is begrijpelijk. Beide games kennen soort-van dezelfde structuur. Zo lijkt het nu al zeker dat de map van New York middels dlc zal worden uitgebreid. De charmes zijn bovendien identiek: het is gewoon tof om met een vast groepje vrienden erop uit te gaan en zoveel mogelijk toffe loot te verzamelen. In dat opzicht zit het met The Division nu al goed, want zelfs de bèta bleek enorm verslavend.

Diezelfde bèta legde ook de pijnpunten van The Division bloot. Vijanden zijn soms overtuigend en proberen je te flanken, om een minuut later als een kip zonder kop op je af te rennen. Ze spawnen ook te vaak op dezelfde plekken in de map. Hitboxes van tegenstanders zijn bovendien niet altijd even accuraat en bepaalde wapens geven wel erg weinig terugslag, waardoor het soms voelt alsof je een nietpistool op je vijanden leegt.

Maar goed, misschien moeten we The Division daar niet op afrekenen. Een stuk belangrijker is bijvoorbeeld de end-game content in de volledige game. The Division betreft immers een rpg waarin je kunt schieten, geen shooter met rpg-elementen.

Tom Clancy's The Division is vanaf 8 maart verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. 

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe Hearthstone-modus ondersteunt niet langer oude kaarten Homefront: The Revolution krijgt microtransacties en gratis dlc
38

Reacties op: Tom Clancy's The Division (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • NLKoennn

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Stop nou eens met die vergelijkingen met Destiny maken, we snappen dat het er qua matchmaking op lijkt. Voor de rest hoef je het er dan ook niet over te hebben…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • wootism

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @NLKoennn Zo gek zijn die vergelijkingen helemaal niet.
    Op vrijwel elke gaming-website worden Destiny en The Division met elkaar vergeleken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AmazingPaper

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @wootism Máár, dat komt vooral omdat vijanden nog balken boven hun hoofd hebben, een level hebben en dat het schieten ook nog eens 'gear based' is. In dat geval hadden ze net zo goed ook Borderlands aan het jasje kunnen trekken.

    Zo eg op Destiny lijkt het niet, het is enkel het RPG deel wat op Destiny 'lijkt' maar ze hadden voor een veel betere vergelijking toch kunnen kijken naar een game als Borderlands of - uit eigen keuken - Ghost Recon: Online. Vooral die laatste voelt erg als The Division aan. Welliswaar niet in een open-wereld, maar het bewegen, rennen en dekking zoeken komt aardig overeen.

    Aan de ene kant snap ik het wel maar er zijn betere voorbeelden van spellen die je met the Division kunt vergelijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • unipro81

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @AmazingPaper

    Ik geloof niet dat mensen het op zulke basale zaken vergelijken. Het zijn beiden een 'nieuw' soort MMO. Waar fantasy en tovenarij ingeruild wordt voor pistolen en rocket launchers. Daarmee zijn de games ook interessant voor hetzelfde publiek. De vergelijking is in die zien dus juist heel zinvol (ook al zijn het gameplay technisch totaal verschillende games).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @NLKoennn Multiplayer grindy shooter/RPG gerichte open world game is idd heel wat anders. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Wordt hem niet voor mij. Beta is natuurlijk een beta maar de core van de game veranderd niet.

    Wereld is beetje saai (ja post apocalypse en zo maar toch). Veel gebouwen maar weinig waar je echt in kunt, en kun je er in zitten de meeste deuren dicht. Wat random encounters op dezelfde plekken etc.

    Ja er zijn nog niet al te veel missies e.d.in de beta maar gezien dat en alle filmpjes e.d. vind ik dat niet echt spannend. Beetje teveel hetzelfde. En dan bedoel ik ook in de zien van hoe je het doet en niet alleen wat je doet.

    Misschien ligt het aan mij maar ik voel het coversysteem hier helemaal niet. Omhoog poppen proberen te schieten terwijl ze al schieten is een nono. Headshot maken terwijl ze net te zien zijn en gewoon dichtbij komen en dan skills gebruiken. Voelt niet echt strategisch aan. GoW voelt meer strategisch aan.

    Darkzone moet grote veranderingen krijgen om leuk te worden. Daarnaast ben ik zelf ook meer een solospeler en is de game redelijk multiplayer focussed.

    Verhaal is nog weinig bekend van maar ik verwacht echt niet iets bijzonders. Eerder een typisch dokter -> wilt iets bijzonders doen -> mistake -> oops -> virus verhaal of zo.

    Begrijp me niet verkeerd, het is niet direct een slechte game maar niet interessant genoeg ieg. Het is ook een full priced game + season pass + prob meer DLC. Niet voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Duidelijk een game die ik kan laten lopen i.v.m. voor mij geen interessante gameplay, ben wel nog steeds heftig teleurgesteld in The Division om wat het op de E3 ooit pretendeerde te zijn en wat het nu uiteindelijk geworden is :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • xsuperaim

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    8 maart… Duurt nog even als je zin in een spel heb

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • wootism

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Ik heb me echt super vermaakt met de beta! :)
    Vooral veel leuke scenario's in de Dark Zone meegemaakt.

    Absoluut een game die het meest tot zijn recht komt in teamverband met vrienden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    De game ziet er sfeervol ( en levend uit zover dat kan in een post apocalyptische wereld ) uit en gameplay ( rpg met shooter elementen ) is opzich interessant.

    Maar het is vooral een multiplayer/ team based game en dat is het soort spel dat niet voor mij is weg gelegd. Plus ik ben meer van de games met history settings dan moderne settings.

    De game gaat ongetwijfeld een succesje worden maar niet voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    De game ademt inderdaad een heerlijke post-apocalyptische sfeer. Ik heb vertrouwen in de PvE content, dat moet denk ik wel goed komen. Waar ik nog over twijfel, is de PvP. Ik heb de Beta gespeeld, maximaal geleveld en één van die gouden categorie wapens gehaald. Ik vraag me af hoe lang dat leuk gaat blijven, omdat er voor mijn gevoel weinig te doen is. Zo ben ik regelmatig op zoek gegaan naar zo'n contaminated kistje, vrijwel altijd zonder resultaat. Het voelde als een standaard rondje dat ik steeds maar maakte.

    Heeft er iemand een beeld van of die 'speelgrens' daadwerkelijk ligt aan de hoeveelheid content, of komt dat doordat er gewoon een levelcap was en er nog meer content in de Dark Zone zal zijn?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NLKoennn

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @RidgeRazor, Ik ervaar precies hetzelfde tijdens het spelen! Ik denk dat het ligt aan de hoeveelheid content maar ik hoop dat het ligt aan de levelcap…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ayho

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @RidgeRazor
    Map was stuk kleiner in de beta. Meeste plaatsen waren out of bound. In oorspronkelijke game kan je ook daar dus heen dus meer content.

    In beta kon je ook alleen maar naar darkzone (dz) 1 en 2. Dz 3 is al voor lvl 12 t/m 15 daarna heb je nog dz4, 5 en 6 dus ook meer content. Dat gouden categorie wapen was de sterkste wapen voor lvl 8. Oorspronkelijke game gaat voorlopig max t/m lvl 30. Waarschijnlijk wordt het weer grinden voor nog betere wapens voor hogere levels. Gewoon mmo concept.

    Later via dlc komt o.a. Brooklyn erbij. Ook deze district heeft zijn eigen darkzone.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Instant buy alleen nu nog platform kiezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Massiv

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @ShadowX

    Voor mij ook! Ik ga voor de PS4. Ben zelf ook meer een solo speler, maar met een headset moet het helemaal goed komen lijkt me.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @Massiv

    Ja hier ook waarschijnlijk de PS4 versie zodat ik het coop kan spelen met me zoon en een vriend van hem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @ShadowX
    Doe gewoon PS4 joh, kom ik je misschien ook nog eens tegen in de Dark Zone xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Taken NL

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Ik twijfel ook tussen PC en Xone, mijn PC is vele malen beter dan een console maar toch vind ik een console prettiger.

    Ik heb de game sowieso in pre-order staan voor de Xone, Gamer leden mogen mij (All Seeing Fish) toevoegen voor The Division.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sinas

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    @Taken NL Xone, dlc komt eerst en draait soepel

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flessuh

    • 1 jaar, 6 maanden geleden
    Altijd dat gebash om de graphics… tuurlijk ziet het er op een console niet zo mooi uit als op een high end pc.. de rekenkracht kan niet vergeleken worden.

    Erg slecht begin van een artikel als je mij vraagt

    verder ben ik het redelijk met de conclusie eens (ook al heb ik destiny niet gespeeld dus over die vergelijking kan ik moeilijk oordelen)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.