De harde datum van 8 maart die Ubisoft afgelopen week voor The Division aankondigde, impliceert het een en ander. De online shooter met rpg- en mmo-elementen zal inmiddels aardig ver af moeten zijn. En hoe het spel er nu in speelbare vorm uitziet, biedt vermoedelijk een vrij accurate indicatie van het eindproduct.
The Division komt wat dat laatste betreft nog uit de school van te hoge verwachtingen. Het grafisch niveau dat bij de aankondiging werd gesuggereerd, is duidelijk niet gehaald op de Xbox One-versie die wij speelden. Ubisofts game moet het vooral hebben van de hoeveelheid details in de omgeving, niet van hoe strak het er allemaal uitziet. Het deed zelfs een beetje korrelig aan.
Dark Zone
In onze demo werden we gedropt aan het begin van de Dark Zone, een pvp-plek te midden van een in aller haast verlaten deel van New York. De mensen daar zijn direct gevlucht na het uitbreken van de pandemie die in The Division centraal staat. De acute evacuatie heeft een goudmijn achtergelaten op het gebied van overlevingsmiddelen. In de Dark Zone is het zaak om zoveel mogelijk van deze middelen te verzamelen en op te sturen voor decontaminatie.
Met dat doel word je de map ingestuurd. Je bent echter niet het enige team dat deze taak krijgt toebedeeld. Het is niet voor niets een pvp-gedeelte. In de demo gingen we er met een team van drie man op uit om zoveel mogelijk besmette spullen uit de Dark Zone te laten vliegen.
Je moet als speler bewust de keuze maken om een van de andere teams aan te vallen en daarvan de consequenties accepteren.
Aanvankelijk verloopt die missie erg soepel. Er lopen computergestuurde tegenstanders rond, maar die zijn vrij eenvoudig uit te schakelen. De problemen beginnen pas zodra alle npc’s zijn uitgeschakeld. Vanaf dat moment leunt het spel op het credo van de miniplaybackshow: er kan er maar één de winnaar zijn. En als er een winnaar is, dan is iemand anders de verliezer.
Meerdere teams strijden in de Dark Zone om die eerste plek. Zij zoeken naar loot en moeten die vervolgens uit het besmet gebied zien te krijgen. Hiervoor moet een extraction point opgezet en verdedigd worden. De twist is dat de Dark Zone niet per se een pvp-zone is. Je moet als speler bewust de keuze maken om een van de andere teams aan te vallen en daarvan de consequenties accepteren.
Han shot first
Wie als eerste schiet, wordt aangemerkt als zogeheten Hostile agent. Die status zorgt ervoor dat respawnen langer duurt. Besluit je de aanval op een ander team te openen, dan kun je dus maar beter goed voorbereid zijn. Naast een standaard pistool en enkele per load-out verschillende wapens, hebben de verschillende klassen in The Division ook enkele speciale vaardigheden. Zo hadden wij naast een shotgun ook nog de beschikking over een soort turretgranaat.
In theorie zou het ook mogelijk moeten zijn om in de Dark Zone helemaal geen geweld te gebruiken. Ieder team scharrelt dan zijn eigen loot bij elkaar en laat dit ophalen. We hebben die theorie echter niet kunnen testen, want tijdens onze demo werd vrijwel direct het vuur op ons geopend.
Na onze speelsessie hebben we desondanks wat meer vertrouwen gekregen in de mensheid, het deel dat betrokken is bij de ontwikkeling van The Division althans. De Dark Zone is een interessant spelconcept, met name het afstraffen van het team dat als eerste tot geweld overgaat. Ubisoft belooft bovendien dat de zone naadloos is verbonden met de rest van de spelwereld, er wordt dus geen apart pvp-gedeelte ingeladen.
Dit is een verstandige keuze, maar niet een die al onze zorgen wegneemt. We hebben jaren na de aankondiging van The Division nog steeds geen helder beeld van hoe de spelwereld precies in elkaar steekt. De belofte van een multiplayershooter/mmorpg maakte ons destijds direct enthousiast, maar schepte ook verwachtingen. In de jaren die volgden heeft Ubisoft er niet bijster veel aan gedaan om concreet te maken hoe realistisch die zijn geweest.
Reacties op: E3 2015: Tom Clancy's The Division (hands-on)
Zut
Toen ik vorig jaar dat filmpje van The Division zag was ik ook gelijk fan. Maar na Watch Dogs en andere vreselijke Ubisoft games krijg ik minder en minder vertrouwen in The Division. Hoop alsnog dat het wat wordt, net als Ghost Recon.
MichelMusters
Zut
Hoe is de gunplay verder van deze game? Speelt het een beetje lekker? Had eigenlijk op wat concretere informatie gehoopt.
Wormpaul
Niet omdat het niet goed zou zijn maar puur omdat ik liever tegenwoordig echte SP spellen speel of volledig competitief MP (Hearthstome / Heroes of the Storm / CS:GO ) en deze game hoopte ik zo dat het meer SP zou zijn dan dit maar helaas.
En de graphics? Tja, toch jammer dat ze dat niet kunnen inlossen maar die trend moeten we blijkbaar maar accepteren tegenwoordig.
honestsignalz
Met Watch Dogs nog vers in het geheugen zal ik deze game volgen en pas aanschaffen als ik de recensies heb gelezen en de game op Twitch heb bekeken. Bij voorkeur ook nog even iemand anders zijn exemplaar spelen via shareplay op de PS4
Persuasive
En was die eerste trailer niet Xbox One? …dan is het in mijn ogen sowieso niet realistisch, ik kan me ECHT niet voorstellen dat Xbox/ps zulke graphics aan kan/kon.
Verwacht dat de PC nog altijd de hoge verwachting gaat waar maken.
Want we schuiven gewoon het balkje wat verder na rechts als we meer objecten willen zien. (Want daar wordt momenteel meeste commentaar over geleverd)
Flessuh
En wil je het grafisch mooi… dan neem je toch een PC en geen Xbone, consoles zijn nou eenmaal gelimiteerd op waar ze bij productie mee zijn uitgerust.
ik heb in ieder geval flink zin in The Division
garciagarcia