Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands (hands-on)

We worden er nog niet wild van

Geschreven door Wilbert Meetsma op
Met Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands krijgen we na bijna vijf jaar weer een echte Ghost Recon-game. De futuristische setting van Future Soldier en de lineaire missies maken plaats voor een gigantische spelwereld waarin je vrij bent om je aanvalsplan te kiezen. Bolivia ziet er prachtig uit en de bewegingsvrijheid is lovenswaardig, maar een onzeker gevoel blijft knagen.

Het zijn slechte tijden voor het Bolivia van de nabije toekomst. Het Zuid-Amerikaanse land gaat gebukt onder de tirannie van het Santa Blanca-drugskartel, geleid door de megalomane El Sueño. De regering is machteloos en het kartel heeft vrij spel. Tot overmaat van ramp dreigt Santa Blanca uit te breiden naar omliggende landen. Hoog tijd dat het titulaire team van commando’s een reis boekt naar Bolivia.

Ter land, ter zee en in de lucht

Tijdens de ruim drie uur durende speelsessie op het kantoor van Ubisoft kregen wij de kans om te snuffelen aan een dwarsdoorsnede van de game. Het maken van je eigen personage is lekker uitgebreid, met een keur aan verschillende militaire uitdossingen en accessoires. Eenmaal tevreden met het uiterlijk worden we per helikopter afgezet in de Itacua-regio. Het lokale verzet tegen het kartel vertelt ons dat één van hen, een zekere Amarú, gevangen is genomen en dat een luitenant van de Santa Blanca zijn locatie weet. We stappen met z’n vieren in een Jeep en gaan op weg.

Ghost Recon: Wildlands gooit het lineaire aspect van zijn voorgangers opzij en plaatst alle missies in een sandbox-omgeving. Het Bolivia van Wildlands is de grootste spelomgeving die Ubisoft ooit heeft gebouwd – iets waar de uitgever duidelijk erg trots op is – en de variatie in landschappen mag er zijn. Tijdens onze eerste uren glibberen we over modderpaadjes in de Andes, sluipen we naar een vijandelijke basis in de beboste valleien en zoeken we naar dekking in de rotsachtige hoogvlakte. Om de grote afstanden te overbruggen is de speelwereld bezaaid met allerhande voertuigen, zoals auto’s, trucks, motoren, helikopters en een paar uitermate handige pantserwagens.

Opgetrokken rook

Na een aanval op de gemarkeerde wachtpost dwingen we de luitenant op de knieën voor een interview onder dreiging van de dood. Amarú bevindt zich op een nabijgelegen boerderij en is zwaar bewaakt, zo leren we van hem. We bedanken de officier met een ferme tik tegen het hoofd en rijden verder. Eenmaal aangekomen zien we dat een frontale aanval slecht af zal lopen. Met een drone markeren we zeker tien gewapende mannen, die nietsvermoedend tussen de loslopende kippen en varkens munitiekisten sjouwen of even een rookpauze nemen. Dit vraagt om iets meer tactiek.

We maken een omtrekkende beweging rond de boerderij naar de achterzijde. Zorgvuldig sluipend achter hooibalen en alle soldaten in de gaten houdend naderen we het gebouw. Totdat een computergestuurde teammaat, die zich al die tijd netjes verborgen hield, ons bevel om achter een tractor plaats te nemen interpreteert als het verzoek om door het veld heen te sprinten. Een oplettend Santa Blanca-lid is hier niet van gecharmeerd en onze droom om Amarú geruisloos te bevrijden mondt uit in een chaotisch vuurgevecht. Zodra de rook is opgetrokken grijpen we de gevangene en pakken we gelijk een nieuw vizier op. Toevallig staat een helikopter vlakbij geparkeerd, zodat we na een vlucht over groene bergtoppen de gijzelaar af kunnen leveren. Het was misschien niet de meest elegante uitvoering, maar missie geslaagd.

De wapens en personage zijn in grote mate aanpasbaar en verbeterbaar. Door Weapon Mods op te pakken en sleutelfiguren van Santa Blanca uit te schakelen worden er onderdelen voor het arsenaal vrijgespeeld, die vervolgens, net als in Ghost Recon: Future Soldier, voor elke missie helemaal op maat gemaakt kunnen worden. Intussen deelt de game Skill Points uit door in level te stijgen. Deze punten worden gebruikt om vaardigheden te verbeteren, zoals het aantal personen die door middel van een Sync Shot met medespelers gelijktijdig uitgeschakeld kunnen worden.

Far Cry 5?

In de tweede helft van onze hands-on met Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands gaan de trainingswieltjes eraf en mogen we eindelijk aan de slag met de coöperatieve gameplay waar de game om draait. Samen met drie andere gamejournalisten spreken we af welke rollen we op ons nemen. We specialiseren ons in het gevecht op de korte afstand en nemen een Saiga 12-shotgun mee, aangevuld met een P90-machinepistool met geluiddemper. We bevinden ons nu in de Montuyoc-regio en het verschil met Itacua kan niet groter zijn. Geen dichte bossen, maar een droge woestenij kilometers boven zeeniveau. Geen begroeiing om je achter te verschuilen, hooguit een paar rotsen.

Nu is het zaak om een officier te ondervragen voor de locatie van een Amerikaan die heult met het kartel. Als je nu een patroon bespeurt in Wildlands, ben je niet alleen. Veel missies die we spelen vallen in dezelfde categorie: ga naar punt A, vind informatie over punt B en, eenmaal aangekomen, vermoord/ontvoer/bevrijd/steel het doelwit. Hetzelfde geldt voor de sleutelfiguren van het kartel die dienen als een eindbaas. De game verzekert ons met een gelikte montage van dossiers en landkaarten ervan dat het hele slechte mensen zijn en stuurt ons er op uit. Ondanks hun status blijven het mensen van vlees en bloed, zodat de anti-climactische vuurgevechten nauwelijks moeilijker zijn dan een gemiddelde confrontatie met het kartel. Aan de andere kant hebben we slechts twee van de 26 bazen ontmoet, dus we houden hoop dat Ghost Recon: Wildlands zijn draai vindt.

Voor een groot deel van onze tijd met Ghost Recon: Wildlands hadden we het angstige vermoeden dat de pr-mensen van Ubisoft ons zouden laten gaan met een grijns op hun gezicht: “Grapje! Je hebt al die tijd Far Cry 5 gespeeld!” De meeste confrontaties waren een boog en een paar malariapillen verwijderd van Ubisofts sandbox-schietspellenreeks, niet in de laatste plaats omdat pogingen om tactisch te spelen vaak op niets uitliepen, al dan niet door een trollerige granaat van een niet nader te noemen collega. We speelden echter ook een missie die ons dwong na te denken als echte Ghosts.

Nee, toch Ghost Recon

We naderen, verborgen in het donker van de nacht, een kamp van kartelleden. Van een ondervraagde officier hebben we te horen gekregen dat hier zich een deserteur bevindt die klaar staat om te rennen. In een vlaag van meligheid en overmoed besluiten we met een pantserwagen op de hoogste versnelling door het kamp te denderen. Dat gaat fout. Voor we het weten cirkelen helikopters met zware machinegeweren boven ons hoofd en raken we de deserteur kwijt. Poging twee en drie verlopen niet veel beter. We weten maar niet bij de deserteur te raken, zonder dat de afvallige soldaat een kogel door zijn hoofd krijgt.

Gezamenlijk schakelen we mentaal in een bedachtzamere versnelling. We vinden een smal pad dat ons achter het kamp leidt. Behalve een paar wachters bij een potentieel ontsnappingsvoertuig lijkt het rustig. We zien gelijk ook wie verantwoordelijk zijn voor onze mislukte pogingen: twee scherpschutters, boven op de rotsen. Onze eigen scherpschutter legt met twee gedempte schoten ongemerkt zijn concurrenten om. Dan nog de twee wachters, die naast elkaar staan. Samen aftellen, de trekker overhalen en ook zij gaan tegen de grond. Ghost nummer vier trekt intussen de deserteur mee naar de nu onbewaakte auto en we rijden zonder een centje pijn naar het extractiepunt. Dit is hoe Ghost Recon moet zijn.

Een uitgebreide speelsessie van Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands laat ons achter met gemengde gevoelens. Bolivia is overtuigend vormgegeven en met z’n vieren is het onveilig maken van het Zuid-Amerikaanse land buitengewoon gezellig, maar na drie uur dreigt de sleur er al in te kruipen. Veel gevechten draaien meer om actie dan coördinatie, maar zodra Ghost Recon: Wildlands de moeilijkheid omhoog schroeft, komt de tactische aard van de game wel degelijk tot zijn recht. De grote vraag is of Wildlands hier de balans in weet te vinden.

Ghost Recon: Wildlands verschijnt op 7 maart voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Gameserie over Avengers Hohokum-maker brengt Loot Rascals in maart naar PS4 en pc
37

Reacties op: Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Mrhotshot85

    • 10 maanden, 3 weken geleden
    Deze game geeft mij maar één gedachte; "Been there, done that."
    Als in een multi-player focused game de sleur er na 3 uur al in zit dan weet je dat het echt een tegenvaller is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 10 maanden, 3 weken geleden
    Waarom nou weer die focus op fukking multiplayer! Maar gvd eens goeie en lange singleplayer games!
    Ubisoft blijft maar herhalen herhalen herhalen. En de franchise waar veel gamers om vragen ( beyond good and evil ) staat al jaren in de ijskast !

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 10 maanden, 3 weken geleden
    @Fappingsnake Grappig dat je dat zegt. Want na FarCry 3 en Skyrim hoor ik alleen maar iedereen roepen hoe graag ze die games co-op zouden willen spelen. Dus daar ligt het probleem niet. Co-op is de toekomst als je het mij vraagt. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik net als jij ook al lang zit wachten op een single player game waar ik weer helemaal in kan verdrinken.
    Perfecte plaatje zou een combinatie zijn van single player jezelf eindeloos kunnen vermaken en wanneer je zin hebt samen met vrienden diezelfde game to doorbanjeren.
    Dit leek zo een game te worden maar nu is al vrij duidelijk dat dat niet zo is.
    Gewoon een herhaling van wat we al kennen in een ander jasje gestoken en nog saai na 3 uur ook.
    De laatste co-op game die ik als leuk heb ervaren is The Division geweest. Maar ook aan die game ontbrak het aan end-game materiaal. Het is ook niet makkelijk om iedereen te plezieren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 10 maanden, 3 weken geleden
    @Mrhotshot85 Ja inderdaad, division was bij opstarten al totaal anders dan de previews etc, maar onbrak die game totaal aan alles eigenlijk. Ik was echt ubi fan, maar voorlopig even niet meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Teknootje

    • 10 maanden, 3 weken geleden
    Na alle filmpjes en previews te hebben, krijg ik ook steeds meer het gevoel dat dit het niet gaat worden. Terwijl ik toch ook wel weer uitkijk naar een tactische shooter, die in co-op te spelen is.

    Veel gevechten draaien meer om actie dan coördinatie, maar zodra Ghost Recon: Wildlands de moeilijkheid omhoog schroeft, komt de tactische aard van de game wel degelijk tot zijn recht.
    En als je dan dit soort dingen leest, dan vrees ik ook alweer het ergste. Dat je dus maar eens in de zoveel tijd een missie hebt die de moeite is. Waar je echt tactisch te werk moet gaan.

    Hopelijk krijg ik een beta invite, kan ik zien of het de moeite is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Flaming

    • 10 maanden, 3 weken geleden
    Ben blij dat de eerdere opmerking over dat de levels te 'leeg' zijn, niet meer benoemt worden. Ben erg benieuwd naar de beta en de eerste games reviews als het spel uit is. Verwacht zelf dat het The Division achtige praktijken gaat volgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 10 maanden, 3 weken geleden
    @Flaming Het is moeilijk om die kant te vermijden aangezien The Division op veel vlakken erg goed scoorde, als je het mij vraagt. Dus dat ze die kant op trekken lijkt mij een logische keuze. Daarentegen kan ik nu al met zekerheid zeggen dat deze game niets gaat toevoegen wat ik aan The Division heb gemist. En daar gaan veel developers de mist in. Vooral aan end-game content schieten veel games tekort. En dan hebben we natuurlijk nog DLC maar dat is niet te vergelijken. Ik vind dat een game voorzien moet zijn van een goed verhaal, redelijke backstory maar vooral fijne gameplay. De graphics vind ik persoonlijk niet belangrijk maar hoe mooier hoe beter uiteraard. DLC moet de game uitbreiden en verbeteren maar niet afmaken. En dat is de laatste 2 jaar wel het geval. Games worden uitgebracht als huls en worden met DLC opgevuld tot een kogel, jammer genoeg zijn de meeste uiteindelijk nog losse flodders ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 maanden, 3 weken geleden
    Dit gaat eindelijk ( voor mij ) weer echt een goeie ghost recon game worden. Met future soldier waren ze mij echt kwijt geraakt dat was echt een bagger game. Maar dit geeft mij echt weer het goeie ouwe ghost recon gevoel terug.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The Chosen One

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    Lijkt me een leukere en betere (niet moeilijk natuurlijk) dan The Division. Maar ja als het weer zo multiplayer focussed is…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    De laatste gameplay filmpjes hebben mij weer hoop gegeven dat dit een vette game wordt. Ghost Recon Future Soldier viel tegen. Dat deze game raakvlakken heeft met Far Cry is voor mij ook positief. Far Cry 4 was een van de laatste Ubisoft games die ik met plezier heb gespeeld (en het geweldige Valiant Hearts: The Great War). Het grote minpunt van Far Cry 4 was dat je de verhaalmissies niet co-op kon spelen. Dat lijkt deze game te verhelpen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jewoenboy

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    Hoe erg merk je dat de focus op Co-op ligt? Mij lijkt de game vrij gaaf alleen heb niet iemand die daar het zelfde overdenkt. Daarnaast ben ik meer van de SP.

    is de game ook goed te spelen in SP? Niet dat je dingen mist waarbij je toch zal gaan denken ''was ik maar met 4?'' zoals in cutscenes of missies.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @jewoenboy

    Het is vergelijkbaar met Left 4 Dead. Je kunt de game volledig in SP spelen en de AI lijkt (op basis van wat ik heb gespeeld) competent genoeg, maar complexe manoeuvres gaan niet werken. Ik verwacht dat Wildlands de interactie tussen spelers van vlees en bloed nodig heeft om interessant te blijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @jewoenboy
    Als je niemand anders hebt om de game co-op mee te spelen, dan kunnen we wellicht een Gamer.nl comment section team oprichten ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @obi-twan kenobi
    Met dat idee loop ik ook al een tijd te spelen. Ik heb eigenlijk geen vrienden die ook gamen. Heel sporadisch speel ik eens met collega's online, maar ik mis eigenlijk een dedicated gaming groep die wat vaker online is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @Sander999 lijkt mij ook een tof idee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @Sander999

    Hier in hetzelfde schuitje, de meeste vrienden gamen niet of hebben een andere smaak / voorkeur. Meestal geen enkel probleem maar voor zulke titels mis je wel een hoop fun.. Prima ideetje als je het aan mij vraagt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • garciagarcia

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @obi-twan kenobi
    Ik ben voor! Heb nog geen idee hoeveel van mijn vrienden deze game gaan halen.

    Even een andere vraag:
    Als je het spel met 2 man wilt spelen, heb je dan 2 AI characters bij je of dan gewoon lekker met z'n 2en?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jewoenboy

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @garciagarcia
    We kunnen inderdaad gewoon een groep/forum op zetten voor hen zoals ons hier die bij dit soort games contact kunnen zoeken om dan toch deze of andere games samen te spelen.

    En wat Sander zegt, al heb ik wel een paar vrienden die ook veel gamen maar hebben inderdaad niet deze smaak. L4D heb ik daarvoor ook nooit gespeeld.

    Dan is alleen mijn vraag gaan we dit op een/in verband met gamer.nl een forum maken of via Steam of iets anders?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @jewoenboy
    Ik heb een groep op PSN aangemaakt, voor de liefhebbers; Gamer.nl Gamers. Je kan je gewoon aanmelden voor de groep, maar vermeldt er ook gelijk je Gamer.nl gebruikers even bij, dan weten we meteen wat voor vlees we in de kuip hebben :) Heb ook maar gelijk een gelijknamige Steamgroup aangemaakt, want die andere is niet te vinden (en ik betwijfel of ze met 200 leden alleen maar vaste bezoekers van Gamer.nl hebben).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 10 maanden, 2 weken geleden
    @garciagarcia

    Goede vraag. Voorafgaand aan de speelsessie beloofde Ubisoft dat het team altijd wordt aangevuld tot vier spelers met AI. Tijdens de sessie viel een van ons weg, maar konden we geen AI-teammaat bespeuren. Op dat moment waren we wel van elkaar afgezonderd geraakt, dus het zou ook kunnen dat er een AI meeliep, zonder dat de interface dat duidelijk maakte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.