Alweer ruim elf jaar geleden maakte de game rond het koddige kuikentje z’n debuut op de Game Boy Color. Vele ports voor verschillende platforms volgden, van PC tot mobiel. De lancering van Nintendo's betaalde downloadkanaal WiiWare werd zelfs vergezeld door een remake met nieuwe functionaliteiten.

Typisch genoeg levert ontwikkelaar Two Tribes ook voor de Wii U een Toki Tori-game, maar ditmaal gaat het om een volwaardig nieuw deel. Toki Tori 2 zal spoedig na de lancering van de nieuwe console (waarop wij de Nederlandse game onlangs speelden) z'n werelddebuut maken, en later de PC aandoen.



Juiste acties, juiste plekken


 Terwijl het origineel al niet buitengewoon diepgravend was op het gebied van gameplay - maar van tijd tot tijd wel aardig uitdagend kon zijn, wordt de input in Toki Tori 2 beperkt tot lopen, zingen en stampen. Als gele rakker doorloop je tweedimensionale levels vol puzzels, die door een combinatie van de juiste acties op de juiste plekken op te lossen zijn.



Zie je dat heuveltje daar? Daar kom je alleen voorbij door er in een bubbel overheen te zweven. Dus roep een kikkertje door te fluiten, laat hem een insectje eten en stamp, zodat het amfibietje een bubbel tevoorschijn tovert- en presto! Zomaar een simpel voorbeeld, want al snel wordt het stukken uitgebreider. Daarbij komen er geen moment nieuwe vaardigheden tot je beschikking: in theorie is het zelfs mogelijk om, met het juiste inzicht, de moeilijkste puzzels van het spel op te lossen, zonder de rest gespeeld te hebben!



 Dat is echter een tikkeltje onwaarschijnlijk. De gemiddelde speler zal de kennis, verkregen door het overwinnen van de hindernissen, hard nodig hebben om steeds meer progressie te boeken. Je leert het meest door te proberen, en Toki Tori 2 wil daartoe constant uitnodigen. Er zijn zelfs meerdere manieren om bepaalde probleemsituaties te overkomen, waarbij de beste oplossing de weg kan zijn tot verborgen verzamelwaar. 



Helder voor ogen



Als Wii U-game zal Toki Tori 2 geen nieuwe grafische standaard neerzetten, maar de kleurrijke pre-rendered sprites zijn plezierig voor het oog. En dat terwijl het spel zich nog niet eens in de laatste fase van ontwikkeling bevindt. Ook op het scherm van de Wii U GamePad ziet de game er aangenaam uit, terwijl de transitie van het grote naar het kleine beeld en andersom soepeltjes verloopt.


Tevens gaat dit waardige tweede deel een level editor bevatten. De speciale controller van de Wii U leent zich uitstekend voor het ontwerpen van nieuwe puzzelrijke omgevingen, die
 vervolgens online gedeeld kunnen worden. Maar wel pas 
nadat je zelf met succes het einde hebt bereikt, om onmogelijke misbaksels van levels te voorkomen. Een goede stap van Two Tribes, dat echt een volwaardig vervolg heeft ontwikkeld. Het polderkuikentje is gegroeid.