Tussen het spring en slingerwerk heb je sporadisch een gevecht. Je belandt in een soort arena waar je tijdelijk niet uit kunt ontsnappen totdat alle tegenstanders het loodje hebben gelegd. De gevechten waren in de previewversie nog niet echt levendig. De aanvalsacties zijn houterig en animaties moeten steeds helemaal afgemaakt worden, waardoor je niet echt kunt inspelen op veranderende situaties. Wel leuk zijn de speciale aanvallen die je kunt doen wanneer je meerdere Turtles tegelijk tot je beschikking hebt. Samenwerking is belangrijk voor Ninja’s – schildpad of niet – zo weet Splinter je te vertellen. Toch wordt het samenwerkingsaspect niet helemaal uitgewerkt zoals we gehoopt hadden. De verschillen tussen de vier Turtles zijn niet bijzonder groot. Zo kan de oranje Turtle (ik heb de combinatie kleurtjes en namen uit mijn geheugen verbannen) met zijn wapens boven zijn hoofd wapperen, om zo in Rayman-stijl grote afgronden te overbruggen. De paarse kan op zijn beurt door obstakels heen warpen. Ook de andere twee hebben zo ‘hun ding’. Maar wie verwacht dat je in Lost Vikings stijl samen moet werken, bijvoorbeeld dat één Turtle op pad gaat om te zorgen dat de anderen verder kunnen, heeft het mis. Doordat alle Turtles namelijk ‘in elkaar’ zitten en je telkens tussen de verschillende Turtles kunt wisselen, gaat alle potentiële diepgang verloren. Je hebt nu feitelijk één Turtle die over alle mogelijkheden beschikt en met een druk op de knop tussen die mogelijkheden kan wisselen. We hadden stiekem de hoop dat TMNT een uitzondering zou worden op de vele slechte filmgames die we elk jaar weer voor onze kiezen krijgen, maar de previewversie stemt ons nog niet echt positief. Het spel oogt grafisch weliswaar verzorgd en is ook leuk aangekleed met stripboekachtige tussenfilmpjes, de gameplay laat het afweten. De besturing is te gevoelig en de gevechten te houterig. Ook ontbrak in de previewversie enige vorm van multiplayer en was het spel alleen in letterbox widescreen te spelen, waarschijnlijk om een nog slechtere framerate tegen te gaan. Geen goede voortekenen dus, maar wie weet kan Ubisoft voor de release volgende week nog een wonder verrichten!
Preview

TMNT (hands-on)
subtitle
intro text
Veel debielere
striphelden dan schildpadden met ninjavechtkunsten, voorliefde voor pizza’s en
opgevoed door een uit de kluiten gewassen rat, kun je je nauwelijks
voorstellen. Desondanks werden de ‘Turtles’ toch een doorslaand succes onder de
jeugd eind jaren tachtig, inclusief ondergetekende. Wie heeft zijn moeder of oma
níet aangezet tot het breien van een Turtles-trui?
Ook toen al, tijdens de ‘hype’, verschenen
Turtles-videogames met de regelmaat van de klok. Maar waar de productie van
allerhande schildpaddenprullaria, zoals broodtrommels, multomappen, drinkbekers
en onderbroekjes, al snel stagneerde, bleven de Turtles-videogames komen. En de meesten waren – Loesewieselijk uitgedrukt – ronduit pet. Inmiddels hebben de
filmmakers in Hollywood echter het idee opgevat om de Turtles-hype een nieuw
leven in te blazen; lees: er komt een nieuwe film. En Ubisoft heeft de
heldhaftige taak op zich genomen om de bijbehorende game te maken. En nu maar
hopen dat deze eens níet ronduit pet is. Ronduit muts misschien?
De nieuwe Turtles-game heet, net als de film, TMNT, een verwoede
poging om de RSI die bij film- en gamejournalisten zou ontstaan door steeds
maar ‘Teenage Mutant Ninja Turtles’ in te moeten typen, te beperken – waarvoor dank!
Het spel laat je spelen als alle vier de Turtles, aanvankelijk met elke Turtle
afzonderlijk om kennis te maken met hun ‘unieke mogelijkheden’, later met alle
vier tegelijk. Niet dat alle vier de Turtles tegelijk over je scherm kruipen
overigens, je kunt namelijk met een druk op de knop tussen de Turtles wisselen.
TMNT is, kort samengevat, Prince of Persia: The Sands of
Time met schildpadden. Waar eerdere Turtles-games voornamelijk om het vechten
draaien, zul je in TMNT vooral slingeren, langs muren lopen, aan richeltjes
hangen, tussen twee muren heen en weer springen en in afgronden duikelen. Onze
previewversie kon qua besturing echter niet tippen aan de souplesse van Prince
of Persia. De besturing is een stuk onnauwkeuriger. Waar je bij Prince of
Persia bijna altijd precies wist waar je mee bezig was, zul je in TMNT
bijvoorbeeld tegen de muur oprennen terwijl je eigenlijk een gewone sprong wil
maken. Het is te hopen dat men een en ander weet recht te zetten voor de
uiteindelijke versie.
Reacties op: TMNT (hands-on)
xenomorph
Erwie
(edit: is nu iets anders verwoord)
SonnyBlack
crimsondeon
Sasuke
Heroes in a 3-4/10 shell-game! Turtle power!!
trennas
Virtually
SpookDeMc
trennas
EekWOK
trennas
gangstah-X
Maar ik vind het gewoon een leuk spel..jammer alleen ik had gehoopt op iets net als prince of persia maar helaas is dat het helemaal niet geworden…Maar als egte turtle fan ben ik blij met dit spel ik ben er tenslotte mee opgegroeit. En de turles blijven me favoriet [Michelangelo yea ]
Hierkomik
Leuk te melden is dat ik ergens op een winkelsite al zag dat de game (slechts) 30 euro kost, dat is vergeleken met de meeste nieuwe games een koopje (ook al zou je als je dit spel leuk lijkt, eerst de PoP trilogie moeten kopen, die je tegenwoordig voor 10 eetjes kan kopen bij de meeste game- en speelgoedzaken).
NB; ik heb het hier over de PC versie, ik heb niet gekeken of de versie op consoles ook goedkoop is.
SpookDeMc
Ga eens ff opzoeken hoe ze er toendertijd uitzagen!
Hakker
icechunky
pelikaan
Savlav_Da
=HellFire=
Jashy