De wereld van Tiara Concerto is er een van zwevende eilanden en luchtschepen. Het is op zich geen originele setting (zie bijvoorbeeld de Dreamcast klassieker Skies of Arcadia en de MMO Allods Online), maar het is in elk geval niet wéér een standaard fantasy-achtige landkaart. Bovendien heeft Tiara Concerto een verzorgde anime-uitstraling.

Dat levert tijdens onze hands-on zeer mooie plaatjes op als wij aan boord van een luchtschip een aanval moeten afslaan. Meteen blijkt dat de game zeer vlot speelt. Hond-monsters verschijnen op het dek, en we gaan deze met diverse vaardigheden te lijf. Gelukkig is er geen sprake van het eindeloos doden van dezelfde monsters; als we een aantal honden hebben afgemaakt begint de volgende fase, waarin we overboord moeten om het aanvallende schip te enteren. We springen van zwevende sloep naar zwevende sloep om zo het vijandelijke vaartuig te bereiken. Ook dit gaat vrij vlot, waarna we in de machinekamer een baasmonster mogen verslaan. De missie heeft een prettig tempo en door de snelle, kleurrijke gevechten is het een aangenaam stukje gameplay.

Mozart

We krijgen ook de kans om wat van de verschillende klassen te proberen. Alles in Tiara Concerto draait om het thema muziek, dus ook de klassen. De game kent de composer (componist), de performer (de vertolker) en de tuner (de instrumentenstemmer). Ja, daardoor moesten we ons even achter de oren krabben. Wij zagen eerst ook niet in hoe het componeren van muziek snelle gameplay oplevert, maar de 'composer' blijkt simpelweg de 'tank' die veel schade kan weerstaan en met een groot zwaard zwaait. Je weet wel, zoals alle grote componisten. Hetzelfde geldt voor de performer, die niets anders is dan een aanvaller meteen pistool, en de tuner, die fungeert als magiër. Het muzikale thema lijkt hiermee gereduceerd tot een mooie versiering zonder dat het werkelijk een rol speelt.

Dat wil gelukkig niet zeggen dat de personages saai zijn. Wij spelen de demo eerst uit met de composer. Dat betekent dat we op de tenen van de tegenstanders staan en keihard op ze inslaan. De performer kan daarentegen niet zo veel klappen hebben, dus moeten we met het personage afstand bewaren en de monsters neerschieten voor ze ons bereiken. Een dosis speciale krachten zorgt er bij iedere klasse voor dat we onze taken met flair en veel grafisch vuurwerk kunnen voltooien.

Verhaal

De demo is doorspekt met kleine tussenscènes waarin de personages het verhaal vertellen. We vragen ons af of dat gedurende de gehele game het geval is, Volgens de ontwikkelaars is het een van de verschillende missietypen. Zo zijn er de 'gewone' kerkers met als doel het vergaren van buit, maar ook zijn er verhaalmissies zoals we ze tijdens de demo speelden. Het werd ons niet duidelijk hoe veel 'verhaal' het spel heeft, maar gezien de kwaliteit van deze missie hopen we dat het eerder regel is dan uitzondering.

Tiara Concerto doet in alles zeer verzorgd aan, en dankzij de snelle en kleurrijke actie vermaakten we ons prima. Toch voelt de game in een aantal opzichten wat 'standaard' aan. Het feit dat muziek stiekem toch niets anders is dan een vernisje was een teleurstelling, en de missie aan boord van het luchtschip was weliswaar erg mooi vormgegeven, maar had ook niet bijzonder veel persoonlijkheid. De game ademt de sfeer uit van een JRPG en dat zal zeker een aantal mensen aanspreken. Aan de andere kant vragen wij ons af of Tiara Concerto zich kan handhaven tussen andere grote free to play-titels, waaronder Gamania's eigen Core Blaze, dat veel meer eigenheid heeft.

Toch zijn wij nieuwsgierig naar de rest van het spel. Tiara Concerto komt pas in 2012 naar Europa.