Het grootste probleem van DayZ is dat het een mod is van ArmA II. Dit brengt allerlei technische beperkingen met zich mee, waar de makers omheen hebben moeten werken. Gelukkig voor de fans komt er een stand-alone versie aan die dit moet gaan oplossen. Tot die tijd heeft War Z een duidelijke voorsprong. Al meteen bij de start van het spel merk je dat alles vloeiender loopt, de besturing is helder, de graphics zijn in orde en een server join je in een paar tellen.

Vaste personages

Voor je in de game springt, maak je eerst een avatar aan. Je kan kiezen tussen een 'standaard' man, een ruwe kerel en een Aziatische vrouw. De andere personages zijn nog niet beschikbaar, maar we kunnen al zien dat het waarschijnlijk een jonge kerel en blond punkmeisje gaan worden. Vervolgens kies je uit een paar broeken, shirts en gezichten en je survivor is klaar om te gaan. Je doel is simpel: overleven in een wereld vol zombies en andere spelers. In totaal mag je vijf van deze personages aanmaken.

Al deze personages hebben hun eigen statistieken en inventory. En net als in DayZ raken ze al hun spullen kwijt zodra ze sterven. Maar in War Z kun je ze na een aantal uur weer tot leven wekken, zodat je met dezelfde stats door kunt spelen. Het is mogelijk om overtollige wapens, eten en medicijnen door te schuiven naar een algemene rugzak, waar al je personages spullen uit kunnen halen. Hiervoor moet je wel eerst een van de drie veilige zones opzoeken, maar dit managementsysteem geeft je opnieuw startende personages in ieder geval meer overlevingskans dan in DayZ.

Komt nog, komt nog

We spelen de alphaversie, dus veel van de beloofde opties werken nog niet. War Z kent een RPG-achtig skillsysteem waarmee je jouw personage bijvoorbeeld iets meer bepantsering kunt geven. Dit is helaas nog uitgeschakeld. Ook het bouwen van constructies is nog niet mogelijk. Erg jammer, want dit is een feature die we erg graag eens in actie willen zien in een zombiesurvivalgame. Wat al wel beter werkt is het managen van je behoeften. Honger en dorst staan helder in beeld, eten en drinken is zo te gebruiken en 't managen van rugzakken is geen breinbreker zoals in Day Z.

De wereld is helaas minder eng in War Z. Terwijl je bij de concurrent iedere drie meter tegen een zombie aankruipt, kun je in War Z hele stukken rennen zonder een zielloze ziel tegen te komen. Het spel deed ons meer denken aan Jurassic Park-survivalsim Trespasser dan aan Left 4 Dead, door de grote open stukken natuur waar je overdag iedere vijand van ver aan ziet komen. 's Nachts wordt de wereld weer een stuk enger, maar in vergelijking met DayZ is het 's nachts een helder verlichte schiettent.

 

PvP vs PvZ

Als je een enkele zombie tegenkomt, kun je deze met een zaklamp neer rammen. Zolang je maar snel genoeg op de muis ramt, voorkom je dat hij schade terug kan doen. Maak je te veel herrie, dan komt iedere zombie in de buurt op je afgerend. Maar nog steeds maak je tegen een horde meer kans dan in DayZ. Met genoeg kogels in je shotgun of pistool kom je wel van de hongerige menigte af.

Wij zijn in onze sessies nog nooit doodgegaan door zombies. Wel door andere spelers. Omdat de zombiesurvival in War Z momenteel te makkelijk is en alle beloofde opties er nog in moeten komen, zijn de servers massaal op player versus player overgegaan. Samenwerken lukt bijna alleen met beginners of spelers die alles kwijt zijn. Erg jammer, want in je rug geschoten worden door een spawncampende veteraan met een sniper heeft weinig met zombiesurvival te maken.

In de uiteindelijke game kun je contracten afsluiten tegen dit soort 'bandit'-spelers, maar ook dit is een van de vele opties die nog geactiveerd moet worden. Het reputatiesysteem heeft nu nog geen effect, want iedereen speelt nu als slechterik zolang je niets positiefs kunt ondernemen. We hopen dat dit soort features snel worden toegevoegd, want momenteel is War Z meer een grote PvP-arena met een paar verdwaalde zombies ertussen dan een survivalsim. Dan kun je net zo goed Call of Duty opstarten.