The Simpsons komen eraan! De succesvolle tekenfilmserie vol met subtiele grappen en geniale verwijzingen heeft al, á la South Park, een filmversie gekregen dit jaar. En het moet een écht Simpsons-jaar worden, want EA brengt in november ook een game uit over de avonturen die Bart en de andere gezinsleden in Springfield en ver daar buiten beleven. Maar wordt deze mooie licentie ook aangevuld met degelijke gameplay? Afgaande op de previewversie die wij ontvangen en gespeeld hebben, moeten we die vraag helaas met een dikke 'nee' beantwoorden. The Simpsons is een platformgame die vooral zwaar gemarket wordt met het feit dat het bekende gamereeksen, zoals Grand Theft Auto, Medal of Honor en Everquest, op de hak neemt. De levels die de game rijk is, verwijzen naar bekende spellen. 'Shadow of the Colossal Donut' en 'Neverquest' zullen vast wel een belletje doen rinkelen. Ook kun je zogenaamde 'video game clichés' verzamelen. Wanneer je bepaalde dingen in de game tegen komt, zul je erop geattendeerd worden dat dit een cliché is in de gameswereld. Denk hieraan aan het uitvoeren van een 'double jump' of het slopen van kratten: dingen die we telkens maar weer terugzien in games. Dit soort dingetjes lijken een leuk vooruitzicht te bieden aan echte allround gamers, welke benieuwd zijn naar de manier waarop bepaalde games bespot worden. Het vooruitzicht is zeker leuk, maar met alleen maar parodieën in een Simpsons-jasje red je het niet. En dat is precies wat deze game lijkt te doen: het niet redden. In de levels bestuur je één of meerdere Simpsons, welke elk hun speciale mogelijkheden hebben. Bart kan bijvoorbeeld met zijn cape vliegen, terwijl Homer zichzelf in een grote bal kan veranderen. Door middel van de eigenschappen van de verschillende personages moet je je langs de hindernissen begeven die je in de verschillende levels op je pad tegenkomt. En hierbij moet je dan ook de mogelijkheden van de verschillende personages met elkaar combineren om speelsessies tot een goed einde te brengen. De gameplay zelf is zo basis als maar mogelijk is. Een sprongetje hier, een schotje lossen daar, enzovoorts. Het is niet speciaal (wat op zich niet erg is) en meestal ook niet eens echt leuk. Bovendien wil de camera vaak nog eens niet meewerken en voelt de besturing niet altijd even lekker aan. Het verslaan van vijanden is veel te basis. Eigenlijk voelt The Simpsons, afgaande op de previewversie, in alle opzichten aan als een middelmatige platformer van vele jaren geleden. Veel van de levels die je tegenkomt lopen zeker niet over van de creativiteit in gameplay, of van de vele mogelijkheden. De openheid in bijvoorbeeld het eerste 'Medal of Homer'-level komt erop neer dat je heel veel witte vlaggen moet verzamelen op verschillende plekken. Het enige wat je doet is heel lang rondlopen en springen en heel veel dezelfde vijanden verslaan. Als we dit naast platformgames zoals Prince of Persia, Mario of Ratchet & Clank leggen, valt The Simpsons genadeloos door de mand. Nu valt er te beargumenteren dat je The Simpsons niet op zo'n manier moet bekijken, maar op welke manier dan wel? Grote Simpsons-fans zullen de fouten al snel slikken. En de geïnteresseerden in de parodieën in de game zullen af en toe een glimlach op hun gezicht krijgen door de humor, zoals het compleet voor lul zetten van de Fransen. Maar als je gewoon een degelijke game wilt spelen, dan lijkt The Simpsons die ervaring niet te bieden, afgaande op de previewversie. Een uiteindelijk oordeel zullen we rond de release vellen, maar dat er nog heel wat aan deze game moet gebeuren, als dat überhaupt mogelijk is voor de release, om een kwaliteitsproduct te bieden, moge duidelijk zijn.