In de aanloop naar de release van The Matrix: Path of Neo heeft Atari een press event georganiseerd om ons kennis te laten maken met de game. We kregen de kans om de laatste versie van de game te spelen, om zo alvast een beeld te krijgen van wat we er van mogen verwachten. Daarnaast kregen we van David Perry, de man die leiding geeft aan het ontwikkelteam van PoN, enkele insider feitjes te horen en hoe de game tot stand is gekomen. Dave Perry is onder andere verantwoordelijk geweest voor de ontwikkeling van bekende games als Earthworm Jim, MDK, Messiah en natuurlijk Enter the Matrix.

Path of Neo is de eerste The Matrix game die gebruik maakt van alle drie de films uit de trilogie van de Wachowski broers. Net zoals bij de vorige game, hebben deze twee regisseurs van de films een grote invloed gehad op de ontwikkeling van PoN. Zo hebben ze zelf het hele script geschreven en specifieke gameplay elementen verzonnen. De game volgt de verhaallijn van de films en daarbij staan de talloze spectaculaire actiescènes centraal, die in PoN allemaal te spelen zullen zijn. Een grote verandering is dat de gamer nu exclusief de hoofdrolspeler Neo volgt in zijn queeste tegen de Matrix. Dit betekent dat de Wachowski broers footage opnieuw hebben moeten editten en zelfs nieuwe computer effecten hebben geschoten.

De grootste verandering is het einde van de game. Waar de filmreeks een goed slot had, was het niet echt geschikt voor de game. Daarom hebben de Wachowski broers persoonlijk een nieuw einde geschreven die wat meer past bij deze, met actie doorspekte, game. We kunnen natuurlijk niet vertellen hoe de game zal aflopen, maar van wat we hebben kunnen zien, zal het zeer onverwacht en spectaculair worden. Als we trouwens alle footage bij elkaar optellen, zullen we volgens Perry kunnen genieten van 1 uur oorspronkelijke filmbeelden en daarnaast 1 uur in-game filmbeelden. Hiervan is veel geïnspireerd door de oorspronkelijke scènes, maar er zijn camerastandpunten gebruikt die ons een net wat ander beeld geven van de situatie.

Veel bekende locaties zijn aanwezig

Zoals al eerder is gezegd, hebben de oorspronkelijke regisseurs erg veel invloed gehad op PoN. Dit betekent dat PoN niet zomaar een op een film gebaseerde game wordt, maar juist een onderdeel, of zelfs een verlengde van de reeks. Echter, doordat dit de eerste game wordt met alle originele karakters, heeft men bij ontwikkelaar Shiny veel moeite moeten doen om alle rechten te verkrijgen. Men heeft gelukkig alles weten te regelen, waardoor niet alleen de bekende acteurs aanwezig zijn in hun virtuele vorm, maar ook hun stemmen. De acteurs hebben zelfs opnieuw hun karakters ingesproken, om zo de authenticiteit van het verhaal te bewaren. We kunnen zelfs compleet nieuwe dialogen verwachten die niet aanwezig waren in de film.

De externe hulp die het team kreeg, bleef niet beperkt bij de Wachowski broers. Zo is er voor realistische belichting de hulp ingeroepen van een persoon die ook verantwoordelijk was voor de belichting van full-motion films. Extra hulp is ook aangenomen van de mensen van Havok, het bedrijf waarvan men de physics engine gebruikt. In plaats van zelf met deze engine bezig te gaan, hebben ze een personeelslid van Havok in de studio laten werken, om zo optimaal gebruik te maken van de engine.

De ontwikkeling van Neo leent zicht trouwens perfect voor een RPG. In de films krijgt hij immers telkens nieuwe krachten en capaciteiten. Dit is ook het geval in PoN. Zo zal Neo bij aanvang nog nauwelijks in staat zijn een beveiligingsbeambte weg te duwen, terwijl hij later met de natuurkrachten van The Matrix kan spelen. Een diep upgrade systeem staat hieraan ten grondslag, welke naargelang de game vordert, complexer wordt. Hierover meer in de speelimpressie.