Daar sta je dan. Je hebt de wereld van Tamriel gered van de Oblivion-ondergang. Je hebt je tanden gezet in de avonturen omtrent de Knights of the Nine. Je hebt zowat elk hoekje van Cyrodiil bekeken, maar je wilt meer. Veel meer. Wel, ik kan je geruststellen, met de nieuwe – volwaardige – aanvulling Shivering Isles krijg je flink meer voorgeschoteld. En hoe!

In Parijs konden we namelijk al even een voorproefje nemen van de eerste échte uitbreiding op The Elder Scrolls IV: Oblivion. Met Knights of the Nine had je natuurlijk al een hoop content erbij gekregen, maar met Shivering Isles heb je een compleet nieuw continent tot je beschikking. Je komt op dit continent door een portaal te bewandelen, welke te vinden is op een klein eilandje in de buurt van het dorpje Bravil. De grootte van dit continent is ook niet mis: de Isles zijn ongeveer een kwart van het land Cyrodiil en doorspekt met dertig uur aan pure gameplay. Dat we hier te maken hebben met niet zomaar de eerste de beste add-on moge duidelijk zijn!

Treed binnen in de wereld van de krankzinnige Sheogorath

Zoals je weet heeft elke stad in Cyrodiil een eigen soort van burgemeester en voor de Shivering Isles geldt dit niet anders. Echter, als je eenmaal weet dat de Shivering Isles in de Oblivion-wereld liggen, kun je er haast vanuit gaan dat we eerder te maken hebben met een Deadric Lord. Sterker nog, het is een Daedric Prince of Madness en zijn naam is Sheogorath. De titel heeft hij overigens ook echt verdiend: Sheogorath is het meest excentrieke persoon in heel de wereld van Tamriel én Oblivion.

Op hilarische en gestoorde wijze legt hij namelijk uit dat hij iemand nodig heeft die ‘zijn koninkrijk’ beschermt tegen duistere krachten en uitgerekend jij bent daarvoor uitgekozen. ‘Nee’ verkopen kun je maar beter niet doen tegen zo’n doorgedraaid iemand en dus zit er niets anders op dan de bevelen van Sheogorath op te volgen. Misschien klinkt dit verhaal allemaal een beetje herkenbaar en haast uitgekauwd, maar geloof me, de ervaringen die de gekke prins voor je in petto heeft maken veel goed.

De opdrachten die je voor hem moet doen brengen je over het hele continent, wat je een uitgesproken kans geeft om eens lekker van de omgeving te genieten. Hier wordt het al gauw duidelijk dat de Shivering Isles opgedeeld zijn in twee gedeeltes: Mania en Dementia. Aan de ene kant hebben we Mania, aan de andere kant Dementia. Deze twee gedeelten van het continent zijn compleet verschillend van elkaar en kun je eigenlijk enigszins vergelijken met de geestelijke gezondheid van Sheogorath.

Waar Mania nog redelijk vrolijk oogt, genoeg natuurlijk licht biedt en volop kleur is, is Dementia een donkere boel en een plek waar je je allesbehalve op je gemak voelt. Dit betekent echter niet dat Mania een veiligere plek is om te vertoeven: de vijanden die je tegenkomt zijn in beide gedeeltes bloedlink en behoorlijk sterk (voor ons gevoel een stuk sterker dan voorheen!). Hoewel je in het begin kunt uitkiezen waar je wilt beginnen, maakt het verder niet veel uit, aangezien je toch in beide werelden op pad moet gaan.

Tijdens het reizen door de Shivering Isles viel het al snel op dat de flora en fauna sterk doet denken aan Morrowind. Het is allemaal iets grauwer dan de bosrijke omgevingen van Cyrodiil en hier zit het vol met paddenstoelen, zwammen en andere rare uit de grond komende frutseltjes. Ook de dorpjes en de grote stad, waar het paleis van Sheogorath zich bevindt, hebben toch die charme die we ook al eerder zagen in het derde deel uit de Elder Scrolls-reeks. Was je dus de gezelligheid van stadjes als Anvil, Bruma en Cheyindal zat, dan ben je hoogstwaarschijnlijk erg in je nopjes op het eiland, geheel verzonnen door de heer Sheogorath. De graphics hebben overigens geen technische vooruitgang geboekt, maar dat is eerlijk gezegd ook helemaal niet nodig, want Oblivion ziet er nog steeds verdomd goed uit.

Eén veel gehoorde klacht die vele gamers hadden was het feit dat het verschil in dungeons in Oblivion minimaal was. Op de Shivering Isles zul je hier geen last van hebben: deze dungeons zijn enorm in grootte gegroeid én, jawel, zijn allemaal compleet verschillend. Waar ik in het origineel haast door elke dungeon heenrende, had ik in deze aanvulling toch aanzienlijk meer moeite met de kerkers, vooral omdat deze volzaten met krengen van beesten (Grummites) die een stuk taaier zijn dan dat wolfje of die beer die zich bevinden op de heien van Cyrodiil. Daarmee moet wel gezegd worden dat we met een door een ander aangemaakt personage rondliepen. Wanneer je met je eigen personage de wereld van de Shivering Isles zal gaan bezoeken, zal het het waarschijnlijk een stuk makkelijker gaan.

Alleen maar vrouwelijke guards hier; Sheogorath heeft smaak

We kunnen nog wel uren doorgaan over de Shivering Isles (wat opzich knap is voor een uitbreiding), maar voor nu laten we het erbij. Neem in ieder geval maar van mij aan dat deze aanvulling absoluut als volwaardig gezien mag worden. Dertig uur aan gameplay, nieuwe achievements voor op de Xbox 360, een compleet nieuw continent met een krankzinnige prins als heerser, het moet gek lopen wil je er niets aan vinden. Vooralsnog staat Shivering Isles gepland op een lente-release, zo ongeveer tegelijkertijd met de eerste verjaardag van The Elder Scrolls IV: Oblivion. Ik weet in ieder geval al een leuk cadeautje voor de jarige!