Laten we eerlijk zijn, de titel van deze game doet meteen denken aan Fight Club, de bekende knokfilm waarin steracteurs Brad Pitt en Edward Norton de hoofdrol vertolken. Het opvallende is dat niet alleen de titel, maar ook de inhoud van The Club sterk lijkt op dit van de bekende bioscoopprent. Het is namelijk de bedoeling dat je heel wat tegenstanders ombrengt, het liefst in een hels tempo en met gevoel voor stijl.

Op dat laatste mag je je echter niet gaan blindstaren: in essentie is The Club een nogal laagdrempelige arcade shooter waarin het er eigenlijk gewoon op neerkomt dat je een zo hoog mogelijk score bijeen weet te rapen. Dat doe je, zoals reeds in de inleiding stond, door met hoge snelheid vijanden tegen de vlakte te halen door ze met allerlei verschillende wapens te doorzeven met kogels. Klinkt simpel, en dat is het eigenlijk stiekem ook wel.   De uitdaging zit hem in het behalen van die monsterscore. Je kunt het level natuurlijk ook gewoon uitspelen door simpelweg alle tegenstanders neer te knallen, maar dan gaat je score nooit erg hoog worden. Ik verzeker je nu al: als je geen liefhebber bent van dit soort gameplay dan ben je bij The Club aan het verkeerde adres. Er zijn verschillende manieren om meer punten te behalen. Eentje daarvan is door gebruik te maken van chain kills, de klinkende benaming voor het doden van vijanden zonder al teveel tijd verloren te laten gaan tussen het raken van twee lichamen. Stel dat je de eerste vijand van het level neerknalt. Vanaf dat moment gaat er een metertje in werking dat stilaan naar beneden loopt. Weet je echter meteen na je eerste fatale schot een tweede boef neer te halen, dan zal het metertje weer wat oplopen. Hoe hoger de meter tijdens het level staat, hoe meer punten je zult verdienen voor elke vijand. Daardoor is het dus van groot belang dat je levels leert kennen zodat je ongeveer weet welke vijanden je waar mag verwachten. Op die manier kun je als het ware een kettingreactie aan schoten kunt afvuren om zodanig een topscore te behalen.   Gelukkig heeft Bizzare Creations nog wat toevoegingen aan The Club gedaan zodat spelers zelf voor afwisseling kunnen zorgen. Elk level dat in het spel aanwezig zal zijn kan namelijk gespeeld worden in een van de acht verschillende modi. Zo is er de mogelijkheid om een omgeving in de Time Attack mode te spelen, een optie die het level zal voorzien van een klokje waarbij de seconden constant wegtikken. Bij elke vijand die je doodmaakt komen er echter weer seconden bij, net zoals we dat kennen bij Time Crisis. Een andere mogelijk is om voor de Sprint Mode te kiezen, een spelstand waarin het de bedoeling is dat je zo snel mogelijk aan het einde van het level geraakt terwijl je ondertussen nog zoveel mogelijk punten scoort door, jawel, te knallen op alles wat beweegt. Het mag duidelijk zijn de The Club zeker geen diepgaande spelervaring biedt. Het is eerder zo dat je dit spel in je console gaat stoppen om je even af te reageren na een zware dag op werk of school. De gameplay is daar ook helemaal voor gemaakt: gewoon snel een toertje maken in een van de levels, je eigen score verbeteren en hup, weer wat anders doen. Het is waarschijnlijk ook mede daardoor dat The Club geen noemenswaardig verhaal zal bevatten. Elke spelpersonage heeft wel zijn eigen achtergrondverhaal, maar heel complex zal het nooit worden.   Het was wel enigszins teleurstellend hoe het spel er tijdens de presentatie in Leipzig uitzag. De personages zien er op zich wel leuk uit en stralen enige vorm van charisma uit, maar grafisch wist The Club nog geen potten te breken. Alles ziet er een beetje detailloos en soms zelfs een saai uit, terwijl je toch heel wat keren na elkaar dezelfde omgeving zult moeten doorklieven om je score omhoog te krijgen. Ook was het teleurstellend dat geen enkel level dat tijdens de presentatie voorbij kwam verwoestbaar was. Het enige wat we te zien kregen was hoe een vijand die op een balkon stond naar onder tuimelde en in zijn val de balustrade mee naar beneden trok. Hopelijk ziet het uiteindelijke product er ietsje aantrekkelijker uit, we hebben het hier per slot van rekening nog altijd over een game voor op de nieuwste generatie consoles zal verschijnen.   Het enige wat we niet te zien kregen waren de online mogelijkheden van The Club, maar het zou wel eens erg leuk kunnen worden om via internet samen met wat vrienden lekker te knallen om te de hoogste score te versieren. Wanneer we The Club in de winkels mogen verwachten is nog onduidelijk, al wisten we na lang aandringen toch te ontfrutselen dat men het spel graag eind 2007 in de huiskamer van heel wat gamers wil zien liggen.