De aanvang van The Bard's Tale is alvast vrij conventioneel. Je krijgt de mogelijkheid een karakter te maken en kunt diverse punten over verschillende categorieën verdelen en tevens uitkiezen met welk talent je geboren bent. Eenmaal je karakter voltooid is, begint het spel. Het hoofdpersoon, The Bard genaamd, komt aan in een dorpje met een prachtige, groene grasmat. Aldaar betreedt hij de plaatselijke pub waar je de barvrouw tegen het lijf loopt. Of je niet even het rattenprobleem in de kelder wilt oplossen. Je betreedt de kelder en treft daar welgeteld één rat aan, helemaal aan het eind van de lange, kronkelende gang, die je met één enkele klap van het leven berooft. Missie volbracht! Dit is ongeveer het niveau van humor dat je in The Bard's Tale kunt verwachten. Mel Brooks is er niets bij.

In dezelfde bar tref je ook een aantal dronkelappen aan, wie de tijd doorbrengen met het zingen van verschillende biergerelateerde liederen. De gezongen tekst wordt onder in beeld door een karaokeballetje gevolgd, zodat je lekker mee kunt lallen. Buiten het café kun je een gesprek aanknopen met de dorpsbewoners, of ervoor kiezen om de grazende koeien een duwtje te geven. Deze zullen dan, vergezeld door een 'boe'-geluid, op hun zij vallen.

Een ander RPG cliché dat leuk op de hak wordt genomen, is het eindeloze kapot slaan van tonnetjes, een neiging die haast geen enkele RPG speler zal kunnen onderdrukken. De eerste tonnetjes die ik tegen kwam in het dorpje, mepte ik dan ook direct aan duigen. Al snel kwam de eigenaar verhaal halen. Hij bleek een verkoper van tonnetjes te zijn en hoewel ik die van hem heel moest laten, mocht ik van hem wel de tonnetjes van andere mensen kapot slaan. Dat betekende voor hem namelijk weer klandizie. Voor elk kapot gemepte tonnetje zou ik vervolgens de nodige goudstukken krijgen. Een leuke quest die inspeelt op de vreemde speelstijl van RPG spelers.

Buiten de humor is The Bard's Tale een vrij normale hack and slash RPG. Het spel maakt gebruik van de Baldur's Gate: Dark Alliance engine, waardoor je ongeveer weet wat je op gebied van graphics en besturing kunt verwachten. Toch had ik nog wat moeite met de besturing van The Bard in de previewversie. Hij liep enigszins stapsgewijs en het vechten tegen meerdere tegenstanders was soms nogal problematisch. We hopen dat dit in de Europese releaseversie aangepast zal zijn, maar of men überhaupt nog wat aanpast aan de Amerikaanse versie, die al sinds vorig jaar op de markt is, betwijfelen we.

Wat wel opviel is dat The Bard's Tale de speler redelijk wat vrijheid geeft. Zo is er een grote wereldmap waarop diverse locaties te bezoeken zijn. Elk van de locaties biedt een ruim aantal missies en submissies, waarvan je zelf de volgorde mag beslissen. Op de wereldmap kun je ook nog een aantal willekeurige gevechten verwachten, waarbij je al het tuig een lesje moet leren voordat je verder kunt.

The Bard's Tale is met de humoristische insteek een unieke en eigenzinnige RPG. De vraag is alleen of men door de humor de gameplay niet vergeten zal zijn. We zullen het te weten komen wanneer het uiteindelijke spel in de winkels ligt. De releasedatum is alvast erg gepast voor een spel vol grappen en grollen: 1 april. The Bard's Tale verschijnt dan op PS2 en Xbox. Een PC versie zal iets later op de markt komen.