Tabula Rasa staat in het Latijn ook wel bekend als 'gewiste tafel'. Dit begrip wordt gebruikt voor een pure, onbeïnvloede mens in het nature nurture-debat over aangeboren en aangeleerde eigenschappen in met name de filosofie en psychologie. Interessante materie allemaal en we kunnen er nog wel uren over doorpraten, maar bij ontwikkelaar NC Soft bedoelt men met Tabula Rasa iets anders, namelijk een MMORPG in een science-fiction jasje. Eens kijken wat je er van kunt verwachten. Eén van de eerste opvallende aspecten aan Tabula Rasa is dat het de aanpak heeft van één van NC Soft’s andere grote titels, namelijk Guild Wars. Kort gezegd is deze nieuwe MMORPG een RPG met shooter-elementen. Het gaat niet zover dat we te maken hebben met een enorm uitgebreide FPS met wat statistiekjes, maar meer een game vergelijkbaar met Star Wars Galaxies en Anarchy Online waar het gaat om de gameplay en de graphics.

Het verhaal van Tabula Rasa draait allemaal om een invasie van onze geliefde Aarde. De indringers van buiten af worden BANE genoemd en dit ras lijkt erg cyborg en necromantic te zijn, wat betekent dat ze niet vies zijn van een stukje mensenvlees. Niet om op te eten, maar eerder om soldaten van de menselijke lichamen te maken! Dit kan de mensheid natuurlijk niet zomaar laten gebeuren en dus er zit niets anders op dan je als speler aan te sluiten bij het verzet tegen het kwaardaardige BANE.

 

Elke speler begint als een Recruit, waarbij je verder geen beschikbare klassen hebt. Eenmaal aangekomen bij level 10 krijg je vervolgens de keuze uit twee opties. Zo zul je bijvoorbeeld ook daadwerkelijk gaan vechten tegen de indringers from outer space door opgeleid te worden als soldier en de wapens in te gaan. Perfect voor de schietgrage mensen onder ons dus. Gamers die minder agressief ingesteld zijn, kunnen daarentegen zich juist specialiseren en zo de Specialist-kant op gaan. Verder in de game krijg je nog een keuze, waar het mogelijk is om richting de Commando, de Ranger, de Sapper of in de Biotech te gaan.

Spelers die bekend zijn met Guild Wars weten dat de levelcap daar maar tot en met level 20 gaat en dat dit in principe niet moeilijk te behalen is. In Tabula Rasa is de levelcap omhooggeschroefd naar level 50, waarbij nadrukkelijk werd verteld dat dit niet gemakkelijk  bereikt zal worden. In totaal kun je met zijn zessen op pad gaan. Saillant detail hieraan is dat wanneer je te weinig menselijke medespelers hebt, er NPC’s mee vechten. Hoe meer menselijke spelers echter, hoe moeilijker de missie wordt. Deze worden namelijk gescaled op het aantal menselijke spelers. De vaardigheden van de gamers worden hierdoor dus danig op de proef gesteld, want wie wil er nou ingeruild worden voor een NPC?

Leuk aspect is dat je op elk moment je personage kunt klonen. Als je dan op een gegeven moment moet kiezen tussen soldier of specialist, is die keuze gemakkelijker. Deze kloon kan heel anders zijn dan je originele personage, maar is in eerste instantie wel een deel van jou. Zo hoef je dus niet te gokken op dingen om te zien of je wel de juiste keuze hebt gemaakt. Hoe vaak dit kunt doen is niet echt duidelijk, maar het lijkt ons dat dit maar één of twee kan gebeuren.

Zoals gezegd ligt de nadruk van de game bij het schieten en niet bij melee gevechten, zoals bij andere MMORPG’s wel het geval is. Hoewel er wel melee mogelijkheden in zitten, zoals stokken en zwaarden, lijkt het ons verstandiger om toch eerder voor het geweer te kiezen. Immers, je knalt iemand met een zwaard eerder omver dan dat hij jou in tweeën kan slaan en zeker vanaf een metertje of vijftig.

De releasedate voor Tabula Rasa is nog niet bekend, maar men verwacht de game uit te brengen rond de kerst van 2006. Of Tabula Rasa geen subscription services heeft, is tevens nog niet duidelijk. Vooralsnog lijkt NC Soft opnieuw met een interessante online game op de proppen te komen en we zijn dan ook zeer benieuwd hoe dit uiteindelijk uit zal gaan pakken.