Wat we in de Wii U-uitgave van de vierde Smash Bros kunnen verwachten is een behoorlijke uitbreiding op de al behoorlijke game op de handheld. De hoeveelheid speelbare vechters uit Nintendo’s stal (denk Mario, Link en Pikachu, maar ook obscuurdere figuren als Palutena, Shulk en Wii Fit Trainer) en game-iconen als Sonic en Mega Man is echter precies even groot.

Super Smash Bros. Wii U

Grootser, uitgebreider en chaotischer

Het vechtsysteem is ook onveranderd. Het verschil zit hem onder andere in de HD-graphics die een groot effect hebben op de manier waarop je de game speelt. De arena’s waar de gevechten plaatsvinden zijn bijvoorbeeld groter van opzet omdat er niet naar een klein schermpje gekeken hoeft te worden. Een terugkerende favoriet is bijvoorbeeld Hyrule Temple, maar een level gebaseerd op de planeten uit Mario Galaxy, een instortend gebouw uit Wrecking Crew en een willekeurig ruimtegevecht uit Star Fox voelen ook spectaculairder aan dan hun tegenhangers op de 3DS.

De hoeveelheid modi bevestigt dat dit de ultieme versie van Smash Bros. 4 moet worden. Aan een echte singleplayer, zoals de Supspace Emissary in Brawl, lijkt het nog steeds te ontbreken, maar dat gemis wordt gecompenseerd met een aantal andere speelstanden. Challenges maken bijvoorbeeld een terugkeer. Simpele verhaallijntjes zijn in deze speelstand de opzet voor gevechten onder speciale omstandigheden. Master’s Orders en Crazy Orders zijn ondertussen series van uitdagingen die doorgaan tot de speler het loodje legt of beslist om het op te nemen tegen één van de zwevende handschoenen.

Super Smash Bros. Wii U

Ook nieuw is een bijzonder chaotisch bordspel dat met z’n vieren tegelijk gespeeld kan worden. Het onderstreept nog maar eens dat deze Smash Bros niet alleen prima werkt als vechtspel, maar ook door kan als een uit de kluiten gewassen partygame. Het ultieme voorbeeld daarvan is het feit dat de game op de Wii U met acht spelers tegelijk gespeeld kan worden. Er is hier maar een selecte hoeveelheid arena’s beschikbaar voor en het komt de overzichtelijkheid niet bepaald ten goede, maar leuk is het zeker. Ook in de Classic mode neem je het in je eentje of samen met een tweede speler geregeld op tegen tegenstanders in gevechten met acht vechtersbazen tegelijk.

Voor verzamelaars en creatievelingen

Veel speelstanden zijn gericht op meerdere spelers of kunnen met zijn tweeën gespeeld worden. Voor wie liever alleen aan de slag gaat is er ook genoeg te doen. De Wii U-versie heeft zijn eigen unieke trophies die stuk voor stuk zijn gericht op de consolegames van Nintendo. Deze virtuele hebbedingetjes zijn op de meest uiteenlopende manieren te verdienen. Met munten die voor bijna iedere actie in het spel verdiend worden kan er bijvoorbeeld speeltijd gekocht worden in Coin Smash, maar ze kunnen ook gewoon per stuk voor dezelfde munten gekocht worden in de virtuele winkel. Trophies zijn ook vrij te spelen door specifieke doelen (speel met ieder personage Classic Mode uit of haal 1000m in Home-Run Smash) in de gigantische muur van optionele uitdagingen te halen. In tegenstelling tot de game op de 3DS bevatten trofeeën deze keer wel hun afkomst in de beschrijving. Een klein, maar cruciaal detail dat gek genoeg ontbrak op de handheld.

Super Smash Bros. Wii U

Meer dan ooit kun je een eigen draai geven aan de gigantische hoeveelheid Nintendo-nostalgie die Smash Bros. Wii U bevat. Zo zijn er screenshots te maken van gevechten die vervolgens bewerkt kunnen worden met alle grappige, vreemde en mooie resultaten van dien. Vechters kunnen daarnaast tot op zekere hoogte aangepast worden met andere aanvallen of badges die effect hebben op hun kracht, sprongen en verdediging. Voor de echte creatievelingen is er ook de mogelijkheid om met behulp van de GamePad zelf levels te tekenen. Details zoals de muziek tijdens het spelen van je zelfgemaakte level en de achtergrond zijn ook allemaal zelf te regelen.

Kromme zwaarden

De mogelijkheid om delen van de game naar eigen inzicht aan te passen sluit helemaal aan op de Amiibo-functionaliteiten van de Wii U-versie. Nintendo’s antwoord op het gigantische succes van Skylanders is een serie van te verzamelen beeldjes van de verschillende speelbare personages uit deze vierde Smash. Deze plastic figuurtjes komen ‘tot leven’ wanneer je ze op de GamePad plaatst. Een Mario-Amiibo kan bijvoorbeeld een opgeslagen versie van jouw aangepaste vechter bevatten die als computergestuurde teamgenoot of tegenstander mee kan strijden. Speelt deze Mario vaker mee dan wordt hij ook steeds sterker, slimmer en gevaarlijker. Het is zelfs mogelijk om je Amiibo-vechter een vechtstijl aan te leren die gebaseerd is op de manier waarop jij je in gevechten gedraagt.

Super Smash Bros. Wii U

Hoewel de toevoeging van Amiibo’s niet wereldschokkend, werkt het snel en degelijk. De Gamepad herkent de verschillende beeldjes vrijwel meteen, al is het wel enigszins teleurstellend dat de kwaliteit van de figuurtjes afwijkt van de varianten die onthuld werden op de E3. In hoeverre dit effect gaat hebben op de verkoop van deze hebbedingetjes is natuurlijk nog maar te bezien, maar de echte verzamelaar zal ongetwijfeld wat teleurgesteld worden door de kromme zwaarden en urinekleurige standaardjes van bepaalde Amiibo.

De behoorlijk prijzige figuurtjes zijn echter niet nodig om Super Smash Bros. Wii U te kunnen waarderen. De game lijkt vooralsnog beter op zichzelf te staan dan de 3DS-versie, wat vooral komt door meer modi, opties en extras. Het lijkt er daardoor sterk op dat dit de ultieme versie van Smash Bros is.