Sunset Overdrive preview – De Xbox One bekent kleur | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Stilstaan is doodgaan in Sunset Overdrive. Kogel na laserstraal na gifaanval wordt afgevuurd op de protagonist, die grindend over leuningen, trampolinespringend op parasollen en rennend tegen muren elke halve seconde weer aan de dood ontsnapt. Rustmomenten zijn uitgesloten, want er is geen dekking in het level te vinden. Ontwikkelaar Insomniac benadrukt expliciet dat Sunset Overdrive allesbehalve een cover-based shooter is; een fri e insteek in een genre waar willekeurig geplaatste kratjes en muurtjes om achter te schuilen de norm zijn geworden. De game oogt nieuw en old school tegelijk.

Sunset Overdrive

Winegum-fabriek

Helemaal van deze tijd is de open wereld van Sunset Overdrive. De game speelt zich af in Sunset City, een stad met het kleurenpalet van een snoepwinkel. Zoetstoktinten bepalen het straatbeeld van de metropool, die zich tot aan de horizon uitstrekt. Die horizon, daar kun je gewoon heen als je wilt, oppert een van de mannen van Insomniac. Sunset City is groot; niet alleen in de breedte en lengte, maar ook in de hoogte. Richt je vizier op de hemel en je ziet gegarandeerd een route naar de top van die ene wolkenkrabber of de schoorsteen van een winegum-fabriek, pardon, kerncentrale.
Sunset City is een speeltuin waarin het spelen een nostalgische snaar raakt. Door het gebrek aan cover spring je rond door de omgeving alsof het een third-person Unreal Tournament betreft. De game is snel als een ouderwetse arcade-knaller, maar zo driedimensionaal als je mag verwachten op de huidige generatie consoles. Sunset Overdrive is Contra en Metal Slug anno 2014, maar dan met de knotsgekke wapens van Ratchet & Clank en Resistance. Denk aan teddyberen met een dynamietstaaf in het pluche verwerkt, een explosieve Propain Launcher en elektrische wapens om af te rekenen met die verdraaide security-robots van kwaadaardige frisdrankproducent Fizzco.

Sunset Overdrive

Goed verhaal, lekker kort

Maar dat wisten we allemaal al. Hoofdredacteur Gerard van Nieuwenhuijzen zag Sunset Overdrive op de E3 en vroeg zich af of ‘de totale, maar overzienbare en controleerbare chaos verenigd kan worden met een verhaal’. Antwoord op die vraag blijft tijdens deze nieuwe presentatie uit. Ondergetekende ziet ditmaal hoe een vrouwelijke protagonist (in tegenstelling tot de held-met-hanenkam uit eerdere beelden) in een cartoonesk tu enfilmpje in het bastion van ene Troop Master inbreekt om hem te vragen naar de locatie van een bepaald belangrijk persoon. Troop Master is niet zo scheutig met informatie en stuurt de heldin op pad om een of ander zwaard te smeden.

Juist. Insomniac lijkt vooral weinig moeite te willen doen om iets van verhaal in zijn presentatie te verwerken. De cutscene dient als startschot voor een korte mi ie, waarin de ontwikkelaars vooral gameplay etaleren.
De mi ie zelf volgt dezelfde striplogica als de cutscene vooraf: verzamel wat gouden trofeeën, fast travel naar de kerncentrale, smelt daar het edelmetaal om tot zwaard, baan je een weg richting de watercentrale om het wapen af te koelen et voilà, je hebt een zwaard met atomische kracht. Dat zwaard krijgt een plekje op het al uitpuilende wapenwiel zoals we dat kennen uit andere Insomniac-titels.

Sunset Overdrive

Zomerse kernexplosie

Het is onmogelijk om conclusies te trekken over verhaal, emotie, samenhang en de houdbaarheidsdatum van de singleplayer. Wel is het avontuur dat je in Sunset Overdrive beleeft jóuw avontuur, zo vertelt de aanwezige Insomniac-medewerker. Zoals hierboven al werd aangekaart, is de hoofdpersoon in de demonstratie een vrouw; het gevolg van een keuze die je als speler maakt. Het hoofdpersonage geef je vorm naar jouw wensen. Ditmaal dus geen iconische Lombax en zijn robot als standaardhelden op de cover, maar jijzelf.

Wil jijzelf die held wel zijn? Zit jij, de Gamer.nl-bezoeker, wel op deze chaotische kleurexplosie op moordtempo, deze zonnige cocktail van schieten en springen, deze kernfusie van kla ieke arcade-actie en een moderne open wereld te wachten? De hype rond Sunset Overdrive is nog niet immens, terwijl de game deze herfst al verschijnt. Tu en het huidige gameaanbod van de Xbox One mi taat de game in elk geval niet; als dat spelletje dat kleurrijk uit de toon valt welteverstaan.