Voor wie onze vorige previews rond SunAge niet gelezen heeft, een korte samenvatting. SunAge is een 2D RTS-game volgens de klassieke formule van grondstoffen verzamelen, gebouwen neerplanten, eenheden bouwen en ten aanval gaan. Toch hebben de makers enkele bijzondere aanpassingen doorgevoerd in de spelformule die SunAge onderscheidt van een Red Alert of een Warcraft 3. Het meest opvallende zijn de Connection Lines. Dit is zeg maar je energievoorziening. Connection Lines zijn een soort hoogspanningsmasten die je gebouwen van energie voorzien. Wordt de keten doorbroken, dan krijgen gebouwen geen energie meer. Vooral afweergeschut dat iets buiten je basis staat of faciliteiten die grondstoffen binnen halen, zijn hierdoor bijzonder kwetsbaar. In plaats van de tegenstander je het afweergeschut om zeep moet helpen, volstaat het neerschieten van een van je masten. Je afweergeschut valt vervolgens uit en het enige wat rest is het opruimen van wat er nog staat.

SunAge kent drie verschillende rassen met elk behoorlijk verschillende eenheden. Elke eenheid kent daarbij een speciale vuurmode. Zo kan je infanterie met een druk op de knop worden omgevormd tot snipers, die vijandige infantrie moeiteloos van op afstand neer kunnen halen. Tegen voertuigen halen deze snipers echter niets uit. Zo heeft vrijwel elke eenheid in SunAge een secundaire vuurmode, die vaak eerst onderzocht dient te worden.

Het eerste wat ons opviel tijdens het spelen van de previewversie van SunAge is dat het spel moeilijk is, zeer moeilijk. Voordat je een potje skrimish kunt winnen van de AI, zul je flink wat uurtjes in het spel moeten steken. De vijand staat binnen no-time op de stoep, terwijl je zelf net bezig bent een leger op poten te zetten. De tech-tree is behoorlijk complex en de vier verschillende grondstoffen zorgen ervoor dat je snel moet verkennen, omdat je zonder bepaalde grondstoffen hopeloos achter loopt op de tegenstander.

Wat het spel echter nog verder bemoeilijkte was de besturing, die duidelijk anders is dan bij een normale RTS-game. Een vakje trekken om al je eenheden om vervolgens je voltallige leger in bewegen te zetten, is er niet bij in SunAge. Dit komt doordat SunAge expliciet wil dat je werkt met het groeperen van eenheden. Door de secundaire vuurmodes, die je met een druk op de knop kunt activeren, is het namelijk niet mogelijk om twee verschillende soorten eenheden tegelijk te selecteren. Als je dan namelijk op de knop voor de secundaire vuurmode drukt en er zit een eenheid met een secundair zelfvernietigingmechanisme tussen, dan zijn al je eenheden ten dode opgeschreven. Wanneer je dus een hokje om je eenheden trekt, dan zal maar een van de vele types eenheden daadwerkelijk geselecteerd zijn.

Om desondanks toch snel je eenheden van A naar B te kunnen bewegen, zul je gebruik moeten maken van het groeperen van eenheden met getallen, op de gebruikelijke manier. Onder elk getal kunnen echter alleen legers van een type eenheden zitten en elke groep eenheden kan uit maximaal 25 eenheden van hetzelfde type bestaan. Oftewel: al snel kom je getallen te kort of zit je met drie groepen infanterie onder verschillende nummertjes. Erg onhandig. Daarbij 'vergeet' het spel je indeling wanneer je een groep dat al een getalletje heeft, opnieuw selecteert door er een vakje omheen te trekken. Hopelijk is dat euvel in de uiteindelijke versie verholpen, want het werkt vooral erg irritant.

En dan is er nog een irritatiepuntje in de besturing van SunAge. Wanneer je een groep eenheden selecteert en ze vervolgens aangeeft ergens verderop iets aan te vallen, dan blijven ze koppig staan. Alleen wanneer vijanden zich binnen het bereik van je eenheden bevinden, gaan ze tot aanvallen over. Anders moet je ze eerst naar de juiste plek sturen, om ze vervolgens de opdracht tot aanvallen te geven. Frappant is dat je eenheden wel bevestigen dat ze aan gaan vallen middels een rake one-liner, maar het vervolgens niet doen. Wat meer intelligentie van je eigen manschappen was welkom geweest. Maar wie weet heeft men dit in de uiteindelijke versie verbeterd.

Om toch met een positieve noot af te sluiten: het positioneren van je eenheden op het speelveld werkt wel heerlijk. Met een klik en een sleepbeweging van de muis kun je eenheden in allerlei formaties neerzetten. Wanneer je een commander aan je eenheden gekoppeld hebt, die je eenheden sterker maakt, kun je daarnaast duidelijk zien waar deze precies gepositioneerd wordt.

SunAge lijkt vooral een game te gaan worden voor de hardcore RTS-gamer. Het spel neemt nauwelijks taken voor je uit handen en vergt dat je de mogelijkheden van het spel, zoals het maken van formaties, optimaal gebruikt. Gewoon even al je eenheden bij elkaar selecteren en aanvallen, werkt niet en kán zelfs niet! We hebben SunAge maar kort gespeeld, dus wie weet dat we de hiaten in de besturing op den duur gewend zullen raken, maar vooralsnog vergt het een flinke omschakeling om het spel soepeltjes te kunnen spelen. Het spel werkt daarbij niet mee om de nummering van je troepen gewoon te vergeten wanneer je er een vakje om heen trekt. Maar wie weet dat de uiteindelijke versie eind deze maand ons positiever stemt.