Sudden Strike 4 | Gamer.nl

Sudden Strike 4 | Gamer.nl

Sudden Strike, de RTS-franchise die je de controle geeft over de drie grote partijen in de Tweede Wereldoorlog, is na zestien jaar terug met een vierde deel. Waar deel één voor zijn tijd een goede game was, deel twee een aardige fanbase wist neer te zetten en deel drie flopte, moet ‘meer van hetzelfde’ de franchise in oude glorie herstellen. Uitgever Kalypso bood in Berlijn een hands-on aan met de militaire game, waaruit blijkt dat innovatie toch een groot gemis is.

Je moet al een aantal jaren meedraaien in de wereld van games om Sudden Strike te kennen, maar met het concept is iedereen bekend: een RTS-game met een isometrisch perspectief waarin je de controle krijgt over allerlei troepen van de Geallieerden, de Duitsers en de Sovjet-Unie. De facties zijn opgedeeld in campagnes en in elke campagne speel je enkele iconische mi ies uit de Tweede Wereldoorlog, zoals het landen van de Geallieerden op Omaha Beach. Sudden Strike 4 vormt geen uitzondering op de regel en de eerste speelbare mi ie, de inval van Stalingrad, wees uit dat deel vier meer met zijn voorgangers gemeen heeft dan je vooraf mi chien zou hopen.

Sudden Strike 4

Sudden Strike HD?

Met een handjevol tanks, een horde voetsoldaten, een anti-tankgeweer en twee ondersteunende auto’s voor reparaties en benodigdheden begint de eerste speelbare mi ie van Sudden Strike 4. De setting is een ijskoud Stalingrad waar de gebouwen van ellende uit elkaar vallen en er weinig over is van de ooit bestrate wegen; sfeer bevat dit oorlogsgebied zeker wel.

Doel: het innemen of vernietigen van een fabriek in het midden van de stad, en Sudden Strike zou Sudden Strike natuurlijk niet zijn als de vijand daar niet vanaf de eerste minuut een stokje voor probeert te steken. Met exact dezelfde besturing als voorgaande delen en het herkenbare raster aan commando’s voor de units die rechtsonder op het scherm staan, moet de mi ie voltooid moeten worden, maar dat is zeker niet makkelijk.

Het is in eerste instantie een kwestie van het goed positioneren van jouw troepen (tanks voorop, infanterie erachter, bijvoorbeeld) en het zo snel mogelijk uitschakelen van de eerste vijanden. Maar hoe je zo’n strijd ingaat zal direct het verloop van de mi ie bepalen: neem je alle troepen mee om meteen de vijand te overladen met een spervuur en een lading explosies dan zal er back-up komen en is de kans aanwezig dat je het later moeilijker krijgt.

Het spel kent meer tactiek en verlangt dat je die afstelt op het speelveld, de mi ie en de types vijanden waar je tegen vecht. De game heeft dezelfde insteek als de vorige delen, maar probeert zo met kleine aanpa ingen meer te zijn dan Sudden Strike 3 HD.

Sudden Strike 4
Sudden Strike 4

Technisch hoogtepunt van de franchise...

Met name technisch stijgt Sudden Strike 4 boven de rest van de franchise uit. De graphics zijn nog niet eens op het niveau van een Diablo 3, maar de physics en de artificiële intelligentie lijken het een en ander goed te maken. Omgevingen zijn bijvoorbeeld een stuk belangrijker. De blubberige sneeuw van Stalingrad heeft invloed op de tanks, terwijl de hitte van Zuid-Europa geheel andere valkuilen met zich mee brengt. Kogels ketsen daarnaast voor het eerst zichtbaar van tanks af, de vernietiging van gebouwen en de rest van de omgeving verloopt soepel en de vijand maakt een slimmere indruk dan ooit in de serie.

Dankzij de verbeterde AI zijn hinderlagen des te verra ender en zijn er weer allerlei trucjes als het inzetten van landmijnen waar je menig tank of voedsoldaat aan zal verliezen. Het is natuurlijk aan jou hoe je dat oplost. Laat je tanks in een gebied vol landmijnen rijden om te ontdekken waar ze liggen of moet de infanterie wild rondschieten om ze te laten exploderen? Daarnaast zal de vijand zich niet alleen beter positioneren op de map, maar ook binnen gebouwen.

Sudden Strike 4

...middelmaat van het genre

Eén speelse ie met een game als Sudden Strike 4 is natuurlijk niet genoeg om te bepalen of het de kwaliteit van de rest van de franchise en andere franchise als Total War kan overstijgen. Er zijn nog zo’n twintig mi ies met elk een uniek gebied, niet alle facties en troepen zaten in de demo en de vernieuwde artificiële intelligentie zou nog wel eens leuke, onvoorziene situaties op kunnen leveren. Vooralsnog zorgden de eerste uren in Stalingrad niet voor grote verra ingen en lijkt SS4 met zijn identieke besturing, spelopzet en herkenbare mi ies meer van hetzelfde te worden.

De game biedt ondersteuning voor mods, wat perfect bij de geest van de franchise aansluit. Sudden Strike 4 heeft die mods mi chien wel hard nodig om ook maar in de buurt te komen van een hoge replaywaarde.

Sudden Strike 4 moet in Q2 van 2017 uitkomen voor pc.

Geschreven door Marvin Toepoel.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou