Groot, klein, dik, dun, jong en oud, alles en iedereen kende Street Fighter II en Hadouken! groeide zelfs uit tot een van de meest bekende videogameswoorden. Ik heb nota bene een rockband met de naam Hadouken! op Lowlands zien staan dit jaar. Maar terug naar de game. De opvolgers en spin-offs van Street Fighter II werden steeds complexer en daarom haakten veel mensen af. Capcom wil met Street Fighter IV weer een zo groot mogelijke groep aanspreken. Ontdaan van de overdaad aan toeters en bellen is toegankelijkheid het toverwoord, terwijl er voor hardcore spelers ook genoeg diepgang in moet zitten.

Op dit moment zijn er al zo'n 21 speelbare personages voor de consoles aangekondigd en die zijn allemaal in een bloedstollend mooi grafisch jasje van cel-shaded animaties gestoken. Tijdens de presentatie werd ons van de meeste personages een aantal vechtbewegingen gedemonstreerd en dit zag er alleraardigst uit.

Het werd natuurlijk pas echt leuk toen we zelf met het spel aan de slag mochten. Geen joypad, maar gewoon zo'n grote rechthoekige arcade stick met zes knoppen en een stuurknuppel om je vingers om heen te slaan. Hoewel ik geen ervaring had met zo'n manier van vechtspellen besturen had dat waarschijnlijk weinig uit gemaakt. Mijn ass werd zeer hard gekicked door Leo Ton van Capcom. Gelukkig ging het stukken beter tegen andere gamejournalisten. Hier een daar een vuurbal, een welgemikte dragon punch en ik won zowaar hier en daar een potje.

Wat is er nieuw? Om te beginnen de Ultracombo-meter. Deze meter bestaat uit vier compartimenten en vult zich langzaam aan wanneer je klappen incasseert of blokkeert. Je kunt de meter op verschillende manieren gebruiken. Indien je met Ryu bijvoorbeeld een extra sterke dragon punch wilt doen, druk je op twee punch-knoppen in plaats van één en kost het je een vierde van je meter. Als je iets langer spaart, kun je een volle meter gebruiken voor een verwoestende Ultra-aanval. Dit mechanisme zorgt ervoor dat een zwakkere speler ook een kans heeft om het tij te keren in een gevecht.

Daarnaast vinden we de Supercombo-meter, die zich vult als jij je tegenstander klappen verkoopt. Ieder personage heeft één unieke Supercombo-aanval, die je precies een volle meter kost. Bij uitvoering van een Supercombo of Ultracombo schiet de camera naar andere posities om je een cinematischer gevoel te geven. Dit effect geeft best een kick.

Ook nieuw zijn de focus-moves. Je kunt door medium-punch en medium-kick tegelijkertijd ingedrukt te houden je vechter in focus-modus zetten. Hierdoor kun je een aanval van je tegenstander absorberen en na nog iets langer opladen je opponent verrassen met een keiharde counter-aanval. Ook dit deel zal overigens volledig online speelbaar zijn. Net als spellen als Tekken 6 en Virtua Fighter 5 zal ook alternatieve kleding voor de vechters bieden. Met plannen voor downloadbare content is Capcom ook al druk bezig. Denk dan vooral aan nieuwe personages en nieuwe gevechtslocaties die je voor een prikkie kunt downloaden.

Capcom grijpt met dit deel terug naar de roots van Street Fighter II. Hier en daar wordt het spel zelfs al Street Fighter II - 2 genoemd. En dat is eigenlijk voor ieder spel een compliment. We krijgen alle elementen die deel twee zo sterk maakten, overgoten met een pittig nieuw sausje en een vers vleugje extra tactische verdieping. Welkom terug in de ring Capcom!