StateShift is de grootste titel tot op heden van de Doetinchemse ontwikkelaar Engine Software en de eerste game van de ontwikkelaar voor de Playstation Portable. Het spel had oorspronkelijk een launchtitel voor de PSP moeten worden en zou verschijnen onder de Nederlandse uitgever Playlogic. Inmiddels heeft Playlogic het spel echter weer van de hand gedaan, het Engelse Midas Interactive is de nieuwe uitgever. Deze heeft het spel onlangs stilletjes op de markt gebracht in Engeland en Scandinavië, maar omtrent de Nederlandse release heerst nog wat onduidelijkheid. Om ons toch niet langer in spanning te houden kregen we op het kantoor van Engine een voorproefje van het spel. Aan racegames geen gebrek op de PSP, maar toch waagt StateShift zich in dit overbevolkte genre. Gelukkig heeft het spel wel een aantal troeven die het onderscheidt van andere soortgelijke games. Ogenschijnlijk heeft het spel veel overeenkomsten met games als Rollcage en Wipeout. We zien strak afgebakende futuristische parcoursen met ruime bochten, veel lichtgevende banen en pijlen en weinig wat erop duidt dat er in deze omgevingen ook nog normaal 'geleefd' wordt. Een strak motion blur-effect zorgt mede voor het snelheidsgevoel. Volgens Engine is StateShift de eerste game die de ingebouwde motion blur-functie van de PSP gebruikt. Het is namelijk behoorlijk zwaar, maar door slim programmeerwerk heeft men het bij Engine toch voor elkaar gekregen deze functie te gebruiken zonder verder aan grafische pracht in te boeten. Waarin StateShift zich onderscheidt van vergelijkbare titels is de functie waar het spel zelf ook naar vernoemd is, het stateshiften, oftewel het veranderen van de toestand van je wagen. Naast de standaard toestand kun je namelijk beschikken over vier alternatieve toestanden, die je alleen kunt activeren wanneer je daarvoor genoeg punten bij elkaar hebt gesprokkeld. Punten sprokkelen krijg je voornamelijk door sierlijk door bochten te driften, maar ze liggen ook her en der op de parcoursen voor het oprapen. Elke toestand heeft zo zijn voor en nadelen, die goed gecombineerd dienen te worden om als snelste het parcours over te scheuren. De vier toestanden in StateShift zijn dragster, scorch, ghost en mammoth. De dragster-toestand is vergelijkbaar met de 'nitro boost' die we in andere racegames regelmatig zien opduiken, en zorgt ervoor dat je een stuk sneller over het parcours scheurt. De scorch-toestand zorgt voor cyaankleurige wielen, een effect dat de behendigheid van je wagen moet benadrukken. Dankzij scorch kun je namelijk enorm scherpe bochten maken, waardoor je zelfs voor de meest scherpe bochten nauwelijks hoeft af te remmen. Ghost zorgt ervoor dat je dwars door tegenstanders heen kunt rijden en belangrijker, dat vijandige projectielen dwars door jouw heen gaan. Wanneer je merkt dat je van achteren bestookt wordt, dan is het tijd om de ghost-toestand voor de dag te halen. Mammoth tenslotte zorgt ervoor dat je over tegenstanders heen kunt walsen en eveneens over breekbare objecten die over het parcours bezaaid liggen. Niet alleen zorgt dit ervoor dat je vrij baan hebt, wanneer je tegenstanders of objecten verbrijzeld krijg je eveneens punten voor een volgende stateshift. Het activeren van de StateShifts gaat op een vrij bijzondere manier. Het snel kunnen selecteren van toestanden zonder daarbij het 'gas'of het 'stuur' los te hoeven laten, was namelijk van het grootste belang voor de spelformule. Daarom kun je alle vier de toestanden activeren door een combinatie van twee de triggers in te drukken. De tweede trigger dien je ingedrukt te houden om de toestand actief te laten. Zo gouw je deze los laat, wordt de toestand opgeheven. Voor de vier states heb je dus de combinaties links-recht, rechts-links, links-links en rechts-rechts. Het zal even wennen zijn om deze combinaties te koppelen aan de juiste toestand, maar eenmaal je dat in de vingers hebt kun je in een handomdraai tussen de diverse toestanden wisselen en tegelijk blijven sturen en gassen. Gelukkig hoef je niet direct alle vier de toestanden te gebruiken, want gedurende de singleplayercampagne zullen ze één voor één geïntroduceerd worden in een aparte tutorial. De eerste races heb je nog maar de beschikking over één toestand en zo gauw je die in de vingers hebt, zal pas een nieuwe toestand geïntroduceerd worden. Het spel kent overigens maar zeven parcoursen, een vrij laag aantal, maar elk parcours is ook gespiegeld te spelen. Dit levert een groter verschil op dan je zou verwachten, omdat je elke bocht weer opnieuw zult moeten leren. Bij een race in StateShift begin je altijd op de laatste plaats en is het de bedoeling 'omhoog' te klimmen langs de andere racers. Je wordt vanuit een soort vliegtuig al rijdend op het parcours gedropt en je tegenstanders rijden op dat moment al voor je. Met de diverse toestanden en de wapens die op het parcours bezaaid liggen, heb je genoeg middelen om je tegenstanders ondanks hun voorsprong bij te halen. StateShift kent ook een multiplayermode voor vier spelers via WiFi. Meer dan dat aantal spelers was niet mogelijk vanwege de realistisch physics die gebruikt worden voor de besturing van de voertuigen. Deze zouden het netwerk bij een groter speleraantal te zwaar belasten. Voor zover we het hebben kunnen spelen lijkt StateShift een leuk racespelletje voor de PSP te gaan worden. Originele game zijn sowieso schaars op Sony's handheld, dus wie eens wat anders wil moet StateShift zeker eens proberen. Het spel gaat in Engeland voor nog geen 20 pond over de toonbank, wat betekent dat we er hier uiterlijk €30 voor neer zullen hoeven tellen. Een zacht prijsje voor een racegame die meer diepgang lijkt te hebben, dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.
Dit artikel delen:
Geschreven door

Erwie
Geboren in de Achterhoek in een hoogstwaarschijnlijk regenachtige oktobernacht. Inmiddels woonachtig in het voor Westerlingen toch al als de Achterhoek beschouwde Twente. Ben in 1990 begonnen met gamen, toen nog op de PC. Sinds de Playstation 2-generatie echter ook aan de consoles begonnen, en inmiddels staat de PC op een iets lager pitje - hoewel ik ook daar nog graag op mag gamen. Hou van originaliteit, humor en unieke gameuniversums, en wat minder van sequels en realisme.Lees meer
NiGHTS: Journey of Dreams zal een online modus bevatten Demo van SEGA Rally beschikbaar voor Xbox 360We hebben je een e-mail gestuurd!
Ga naar je inbox om je mail adres te verifiëren en je registratie te voltooien.
Oops… er ging wat mis.
Ons team heeft een bericht gehad en is het probleem aan het verhelpen. Probeer het op een later tijdstip nogmaals.
Hoera, je account is nu geactiveerd!
Veel plezier!
Communitie manager
Dit token is niet meer valide.
Als je zojuist een account hebt aangemaakt probeer dan in te loggen.
Je aanvraag is verstuurd
Er is een e-mail verstuurd naar .
Wachtwoord herstellen
Je wachtwoord is aangepast.
Dit token is niet meer valide.
Je topic is geplaatst!
Veel plezier!
Je bericht is geplaatst!
Veel plezier!
Bevestigingsmail verstuurd!
Check je mail (op het adres wat je ingevuld hebt).
In de mail zit de bevestigings link waarmee je vraag zichtbaar wordt.
- Voor functionele en analytische doeleinden.
- Om relevante advertenties te tonen.
- Om te zorgen dat je kunt inloggen met je account.
- Om onze dienstverlening te verbeteren voor onze gebruikers.
- Om te zorgen dat Gamer.nl gratis is en blijft.
Wil je meer weten over het gebruik van cookies en hoe wij hier mee omgaan. Lees dan onze complete privacy statement hier.
Wij verdienen ons geld o.a. met advertenties. Wij kunnen onze diensten alleen aanbieden zonder advertenties en bijbehorende cookies als je een betaald abonnement afsluit. Dat kost €99 per jaar, en heeft als voordeel dat wij je geen enkele advertentie laten zien en dat wij geen tracking cookies in jouw browser plaatsen.
Maak een account aan of log in op een bestaand account. Klik vervolgens op de knop "Betaal account" om advertentie- en trackervrij Gamer.nl te gebruiken
LoginKlik op de knop "Betaal account" om advertentie- en trackervrij Gamer.nl te gebruiken
Wil je toch gebruik maken van onze diensten zonder een abonnement?
Maak een account aan of log in op een bestaand account. Klik vervolgens op de knop "Betaal account" om advertentie- en trackervrij Gamer.nl te gebruiken
LoginKlik op de knop "Betaal account" om advertentie- en trackervrij Gamer.nl te gebruiken.
wacht op login
Wil je advertentie- en trackervrij Gamer.nl gebruiken? Maak dan gebruik van een
Jouw account is nog niet als een "betaald account" geactiveerd. Heb je net een abonnement gekocht, dan duurt het 15-30 minuten voordat alle gegevens zijn verwerkt.
Uw browser ondersteunt geen cookies, of u hebt ondersteuning daarvoor uitgezet.
Dit kan tot gevolgen hebben dat sommige onderdelen op deze website niet of niet goed werken.
Reacties op: StateShift (hands-on)
Like-A-Bunny
Lijkt me een toppertje voor de Psp!
HylianHitman
Biobak
rupsie
Het enige verschil ertussen is dat je die special powers moest oprapen. En dat je 4 soorten wagens had die je naar verloop van tijd kan upgraden.
Naast wat hierboven staat had je ook nog een soort van bloedzuiger powerup.
en 3 soorten raketten (radargeledend, (Hitte) half geleidend, ongeleidend)
Als er een map editor of een track maker erbij had heb ik het nog steeds gespeeld!!!! Ik hoop nog steeds dat daarvoor een opvolger komt.
Misschien dat ik deze spel ff moet uitproberen