Geestig is niet het woord dat het eerste in mij opkwam toen ik de laatste build van StarCraft Ghost onder ogen kreeg. Deze console only game van Blizzard Entertainment verplaatst de speler in de rol van Nova. Volgens James Goddard, de lead designer van StarCraft Ghost, is Nova al van kleins af aan in dienst van de Terran Army en is ze opgeleid om missies uit te voeren als “Ghost”, een geestelijk en lichamelijk gemodificeerde commando. Deze commando troepen zijn in het leven geroepen om de moeilijkste missies uit te voeren en er zorg voor te dragen dat de mensheid weer een extra nacht kan slapen. Wanneer Nova achter een complot komt waarbij de KLF (een afvallige groep Terrans) aanvallen uitvoert op mensen en andere rassen, wordt ze gedwongen een halt toe te roepen aan deze sinistere organisatie.

StarCraft Ghost is niet echt in een apart genre te definiëren. Hoewel vele journalisten de game omschrijven als Splintercell in een StarCraft jasje, is dit alles behalve waar. StarCraft Ghost is een Action Stealthy RPG, maar er ligt nagenoeg geen nadruk op de stealth in het algemeen. Waarbij je in Splintercell af en toe niet eens een teen mag laten zien, is het in StarCraft Ghost je eigen fout als je door je tegenstanders wordt gezien. De missie zal niet eindigen, maar je zal er als speler meer ellende voor terug krijgen, namelijk reinforcements en meer alerte bewakers. De AI van de units in StarCraft Ghost is sterk afhankelijk van het ras en de “rang” van de afzonderlijke units. De aan de zijkant sterk gepantserde zerglings zijn nogal dom en vallen het liefst in grote getale frontaal aan, daarbij niet in de gaten hebbend dat eventuele siegetanks en granaat explosies nog wel eens fataal kunnen zijn. Hydralisks daarentegen zijn wat slimmer. Deze kruipende slangachtige wezens, bukken voorover als ze de stekels op hun rug afschieten richting de speler (of andere aanwezigen) en verschuilen zich achter hun gepantserde “armen” en rugplaten.

De game maakt, zoals veel games tegenwoordig, handig gebruik van de Havok engine als het aankomt op physics. Tonnen, lichaamsdelen, kisten en zelfs hele bruggen maken gebruik van deze realistische natuurkundige nabootsing van de werkelijkheid en dragen bij aan de interactiviteit van de omgevingen. Nova is een dame die zich uit de meest benarde posities kan wurmen en daarbij is ze gewezen op haar wapens. Gamers die bekend zijn met het StarCraft universum, weten waarschijnlijk al wat een “ghost” voor aanvalsmogelijkheden heeft. Deze aanvallen zijn allemaal terug te vinden in StarCraft Ghost, tot en met de aanvraag voor een nucleair strike.

StarCraft Ghost richt zich op elke speler, of het nou hardcore of mainstream is. De moeilijkheidsgradaties van de missies nemen gestaag toe en de moves waartoe Nova in staat is worden aan de hand van het nut ervan uitgelegd aan de speler. Volgens James Goddard is StarCraft Ghost echt gemaakt om de grootst mogelijke hoeveelheid gameplay en fun uit je aangeschafte game te halen. Zonder veel moeite kan ik zeggen dat ze ongelofelijk veel energie hebben gestoken in het compleet 3D maken van de StarCraft wereld. Tijdens je gevechten op planeten zie je de grote Battleships in de lucht hangen, science vessals over vliegen en Siegetanks deployen en alles in de zelfde stijl als in de reeds verouderde RTS game. StarCraft Ghost is zonder meer een game die de Blizzard standaard hoog weet te houden. Verwacht StarCraft Ghost deze herfst in de winkelschappen te vinden voor PS2, Xbox en Cube, de verschillende versies zijn geen ports van elkaar, maar worden afzonderlijk ontwikkeld.