In tegenstelling tot vorig jaar waren er dit jaar verrassend genoeg geen originele nieuwe titels te bekennen op de gesloten stand van Lucas Arts. De drie titels die men wel liet zien, speelden zich alle drie af in het Star Wars universum. Dit na een jaar waarin de LucasArts zich toch wat meer leek te gaan concentreren op het experimenteren met nieuwe franchises, zoals het succesvolle Mercenaries. Maar de Star Wars games die er vertoond werden, zijn gelukkig het vermelden waard. Wij kregen onder andere kans om Star Wars: Battlefront van dichtbij te bekijken.

Door Jimmy van der Have

Star Wars: Battlefront II hanteert hetzelfde concept als zijn voorloper. De game kan nog steeds het best worden omschreven als een Star Wars variant op het succesvolle Battlefield. Grootschalige gevechten waarin je met grote hoeveelheden soldaten elkaar te lijf gaat, staan centraal in het spel. Je kunt daarbij niet alleen gebruik kan maken van wapens, want er staat ook een grote hoeveelheid voertuigen tot je beschikking, uiteraard bekende vehikels uit het Star Wars universum.

Daar waar het originele Star Wars: Battlefront heel erg op de multiplayer gericht was, heeft ontwikkelaar Pandemic met het tweede deel wat meer aandacht aan het singleplayergedeelte geschonken. Er staat je namelijk een heuse singleplayer campagne te wachten. Helaas is het singleplayergedeelte nog steeds slechts een andere manier om de vijftien levels uit het multiplayergedeelte te doorspelen. Je krijgt nu alleen ondersteuning van computer gestuurde tegenstanders en de afzonderlijke missies worden afgewisseld met tussenfimpjes afkomstig uit de zes films.

De release van de nieuwste Star Wars film, Episode III, heeft ook vruchten afgeworpen voor Star Wars: Battlefront II. Door de film hebben de makers het arsenaal van soldaten en voertuigen natuurlijk flink uit kunnen breiden. In het uiteindelijke spel zullen haast alle wapens en voertuigen uit de zes Star Wars aanwezig zijn, zo werd ons verteld. Battlefront II bevat trouwens ook een aantal locaties uit de derde episode van het Star Wars saga.

Nieuw in Star Wars: Battlefront II zijn de ruimtelevels. Deze levels hebben ervoor gezorgd dat het arsenaal aan voertuigen nog verder uitgebreid werd. Zo kruip je gerust in een Tie-Fighter of X-Wing om een grote ruimtecruiser aan te vallen. Heb je iets meer lef dan kun je zelfs op grotere vijandig ruimteschepen landen en daar de bediening van eventueel aanwezige turrets hacken.

Als kers op de taart heeft Battlefront II een 'nieuw' beloningsysteem waarbij je als soldaat een upgrade ontvangt na het behalen van specifieke doelen of het verslaan van meerdere vijanden. Deze upgrade houdt in dat je een speciaal karakter uit het Star Wars universum kunt spelen, zoals Darth Vader en Obi Wan. Vanzelfsprekend zijn deze speciale karakters sterker en beschikken ze over speciale force powers om de tegenstander het vuur aan de schenen te leggen.

Erg mooi of bijzonder was Star Wars: Battlefront II tijdens de presentatie nog niet. De singleplayer van het spel kwam nog steeds niet bijzonder goed uit de verf. Van een samenhangend geheel leek nog steeds geen sprake te zijn. De toevoeging van ruimtegevechten is aardig, maar het lijkt allemaal wat teveel van soortgelijke games afgekeken te zijn. Geen kudo's voor originaliteit dus. Maar die kreeg het origineel ook niet en dat bleek uiteindelijk een erg vermakelijk spel te zijn.

Naast de versie voor PS2, Xbox en PC is er ook een PSP versie van Star Wars: Battlefront II in de maak. Deze werd op de E3 helaas nog niet vertoond.