Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
None

Star Citizen (hands-on)

Zelfs de droom heeft lag

Geschreven door Harry Hol op

Recentelijk bracht Roberts Space Industries een nieuwe update uit voor de alfaversie van Star Citizen, inclusief een kans voor spelers om de game een paar dagen gratis uit te proberen. Voor Gamer.nl een reden om nogmaals een kijkje te nemen in deze ruimtesim, die helaas op dit moment nog lichtjaren verwijderd is van alle beloften.

Star Citizen is een van de meest spraakmakende games van dit moment. Het spel brak Kickstarter-records en heeft daarna meer dan honderd miljoen dollar opgehaald van spelers die vooraf betalen in de hoop dat de game inderdaad de ‘alles-sim’ wordt die ontwikkelaar Chris Roberts belooft.

Op dit moment is het spel in alfa, wat wil zeggen dat hij nog lang niet af is. Er zijn kleine stukjes speelbaar. Zo is er de hangar, waar je de virtuele ruimteschepen kunt bekijken die je hebt gekocht (voor echt geld). Je kunt er omheen lopen en instappen, maar er niet mee vliegen. Die hangar is een grote metalen ruimte, met veel felle lampen en allerlei details, zoals vitrines waar je trofeeën en pre-order-bonussen kunt tentoonstellen. Aan jezelf, want anderen kunnen de hangar niet in. De hangar ziet er best imposant uit, maar om redenen die volkomen duister blijven is de framerate onstabiel. Bovendien is het rondlopen door de hangar (en verder overal in het spel) voorzien van een vreemde ‘hoofdhobbelanimatie’, wat in combinatie met de lage framerate al snel voor hoofdpijn zorgt. 

None

Tweede optie is ‘Electronic Access’. Dit geeft toegang tot een aantal spelmodi die een stuk interactiever zijn. Om te beginnen is er de flight training, waarin een andere piloot (die qua gedrag en stem doet denken aan Maniac uit de Wing Commander-games) je instructies geeft voor je eerste vlucht en de basisbeginselen van ruimtegevechten.

Je begint buiten je schip in een basis en moet eerst aan boord klimmen van je ruimtejager. Hier is de framerate bedroevend laag. Zelfs op de laagste instellingen en met een van internet geplukte geoptimaliseerde settings-file lukt het maar net om het aantal beelden per seconde boven de 15 te houden.

Op het moment dat je opstijgt en de basis verlaat blijkt je startpunt een holle asteroïde te zijn. Je bent dus meteen in de ruimte. En dan is Star Citizen opeens wel speelbaar. De framerate schiet omhoog en zelfs de hogere settings laten de sterrenstof voorbij vloeien. Het vliegen zelf is een prettige ervaring die meteen doet denken aan de oude Wing Commander-spellen. De wendbaarheid en het gevoel van de jager is heel anders dan de schepen in Elite Dangerous. Niet beter of slechter, maar gewoon anders. De Star Citizen-schepen hebben een bepaalde traagheid. Dat wil zeggen dat als je de stick naar links gooit, de neus wel draait, maar het schip blijft nog een tijdje in de oorspronkelijke richting bewegen. Schepen krijgen hierdoor een plezierig gevoel van massa. Vliegen met een HOTAS-flightstick is hier zeker aan te raden, al is het op dit moment niet mogelijk om de knoppen en functies van de HOTAS vanuit het menu naar eigen smaak aan te passen. 

None

Arena Commander

Een ander onderdeel van Electronic Access is Arena Commander. Het logo van deze spelmodus is een knipoog naar het aloude Wing Commander-logo. En dat geldt ook voor het ‘merk’ Original Systems dat zichtbaar is tijdens het laden. Dit is een verwijzing naar Origin Systems, het bedrijf van MMO-pionier Richard Garriott, dat ooit Wing Commander uitgaf.

Arena Commander biedt de mogelijkheid om ruimtegevechten te simuleren tegen drones of om te vechten tegen menselijke tegenstanders. Spelen tegen drones voelt goed. Zelfs in de grafisch drukke (en indrukwekkende) omgeving, met een grote planeet op de achtergrond en vele asteroïden om ons heen, draait de game lekker. Dat is niet het geval als we echte mensen bestrijden. De framerate dropt als een baksteen en neemt alle plezier mee de diepte in.

None

Universe

Maar het kan erger. De ‘hoofdmoot’ van de alfa zou Universe moeten zijn. Dit is het prototype van wat Star Citizen uiteindelijk moet worden: een grote open spelwereld met meerdere planeten en ruimtestations, waar je vrij doorheen kunt vliegen om te vechten, te handelen en te ontdekken. Dit is het ruimtesim-element, dat in veel opzichten lijkt op Elite Dangerous. Echter, op dit moment is het Universe-gedeelte een rampzalige ervaring.

Er zijn twee startlocaties: een planeet en een ruimtestation. De planeet laat je verschijnen in het douanekantoor, waarna je naar buiten kunt, de straat op. Als de deur tenminste open wil. Op sommige momenten wil deze dat namelijk niet. Het is hilarisch om te zien hoe steeds meer spelers vanuit het niets verschijnen en proberen naar buiten te gaan, zonder dat dat lukt. En als de deur op magische wijze toch even open schuift, rennen alle spelers naar de uitgang, om dan met zijn allen bijna klem te komen zitten in een dichtslaande deur.

None

Straat

De echte uitdaging is echter het verkennen van de straten. De framerate is hier om te huilen en zakt soms onder de 1. Ja, minder dan 1 beeld per seconde. De lag is ook afschuwelijk, waardoor je soms helemaal niet kunt bewegen of rondkijken. Ook als we op het ruimtestation starten is de framerate laag. Zelfs als we in ons schip zitten en rechtuit vliegen zonder dat er verder wat gebeurt. Volgens Fraps kwam in die situatie de framerate niet boven de 15.

Het vreemde is dat er nergens iets gebeurt of te zien is wat zou verklaren waarom het spel zo slecht draait. Je zou kunnen denken dat het spel gewoon veel pc-kracht nodig heeft. Op dit moment is echter op geen enkel punt in de alfa iets te zien dat er bijzonder geavanceerd of technisch complex uitziet. Dezelfde pc die niet voor elkaar krijgt om in Star Citizen (letterlijk) een steeg met een vuilnisbak vloeiend te tonen, heeft geen enkele moeite met de complete levende en veel mooiere stad van Grand Theft Auto 5.

Space

De Universe-modus heeft gelukkig wel iets meer te bieden dan een diavoorstelling in een steeg. Eenmaal in de ruimte is er zelfs met de minder optimale framerate wel het een en ander te doen. Het is mogelijk om vrij en zonder laadschermen door het open universum te vliegen. Voor grotere afstanden is er de Quantum Drive, waarmee je in een paar seconden naar bijvoorbeeld een ruimtestation of een baken flitst.

Een leuk gegeven is de optie om je schip te verlaten terwijl het in de ruimte hangt. Met een kleine jetpack kun je manoeuvreren. Niet dat je er ook echt veel nuttigs mee kan op dit moment, maar het idee is leuk en biedt mogelijkheden voor de toekomst. Dat geldt eigenlijk ook voor de andere activiteiten. Hier en daar is wel een kiem van gameplay te vinden: een baken dat via een gesproken bericht vraagt om een noodsignaal te hulp te komen, een gevecht tussen piraten en de ruimtepolitie, een beetje verkennen hier en daar. Toch voelt de alfa leeg.

None

Details

Wat ook opvalt is dat de alfa nog vol kleine details zit die niet kloppen. Zoals de luchtsluis van het ruimtestation. Een luchtsluis is een kleine ruimte waar je in stapt en waar dan de lucht uit gepompt wordt. Als de sluis vacuüm is gaat de andere deur open en kun je veilig naar buiten, de open ruimte in, waar je schip staat. Het gekke is dat de pomp van Star Citizen een zichtbaar gas in de sluis pompt. Ja het is een detail, maar een spel dat zo zijn best zegt te doen om een volledig universum neer te zetten is dat toch jammer.

Een ander punt is de kunstmatige zwaartekracht van het ruimtestation. Die gedraagt zich heel vreemd. Je ruimteschip staat buiten op een dek in de vrije ruimte, en zweeft niet weg. Ook kun je zonder problemen over dat dek lopen en in je schip stappen. Doe je een paar stappen verder en spring je over de rand, dan zweef je weg van de rand. Als je met je jetpack terugvliegt naar het dek, begint de zwaartekracht pas aan je te trekken als je een meter of drie boven het dek zweeft. Dit breekt echt alle natuurwetten, zelfs de fictieve. 

None

Zonde

Het zijn kleine dingen waar het merendeel van de spelers misschien niet eens van opkijkt. Prima. Daar is mee te leven als de rest van de game competent is. En daar is op dit moment nog geen sprake van. De huidige versie van Star Citizen rechtvaardigt nog nergens het immense budget dat de game nodig zou hebben. Het is een techdemo, een interactieve presentatie van een visie die nog verre van voltooid is. Een waar nu nog zo veel technische problemen in zitten dat enige zorg wel op zijn plaats is. De huidige toestand van de alfa geeft in elk geval niet het gevoel dat het gegarandeerd allemaal goed komt met de uiteindelijke versie.

Het is daarom op dit moment zonde van het geld om geld te steken in Star Citizen. Ook als je veel interesse hebt in de game en graag wilt dat de game voltooid wordt, is het nu niet aan te raden om al een zogeheten game package van Roberts Space Industries te kopen. Het bedrijf heeft zoals gezegd al meer dan 100 miljoen binnen geschraapt, en als ze nu nog niet voldoende geld hebben om Star Citizen te fixen, dan gaat dat ook nooit meer gebeuren.

Bekijk deze game dus voorlopig van een afstandje. En mocht er ooit inderdaad een goed werkende en leuk speelbare game van gemaakt worden, is het dan vroeg genoeg om de portemonnee te trekken. Wie nu een leuke spacesim wil spelen heeft voldoende andere opties

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Quantum Break verschijnt gelijktijdig op pc en Xbox One Rainbow Six Siege-update voegt Custom Games toe
207

Reacties op: Star Citizen (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Addergebroed

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Goh dat is vreemd, de laatste keer dat ik de game speelde (~1 maand geleden) had ik geen fps problemen. Ook op een stream van 2 weken terug zie ik geen haperingen (kan de stream niet linken want dan ben ik een spam bericht ofzo?). Weet je zeker dat het probleem niet aan jouw kant zit, drivers ofzo?

    - Edit -
    Zojuist nog eens gechecked, de nieuwste patch gedownload en mijn fps is met very high settings tussen de 30 en 60 fps in crusader daar waar Harry 1 fps haalt. Ik heb een r9 290 met 4 gig RAM.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • nulian

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Addergebroed Yeah vraag mij ook af met wat voor bagger computer gamer.nl het heeft gespeeld vooral de laatste tijd haal ik gewoon tussen de 30-60 fps. En dat met een nvidia 770.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    BasVroegop

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @nulian Lastige aan pc-previews denk ik! De ondertoon is in elk geval duidelijk: de game is op het moment nog slecht geoptimaliseerd. Dat merk ik overigens ook op mijn eigen pc, die met een GTX 970 ook flink wat framedrops en stotteringen heeft. Hopen dat ze voor de beta/final meer tijd voor optimalisatie zullen nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Hellraidermike

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @BasVroegop

    Het is een fucking alpha, om de game mechanieken te testen.

    Wat verwacht je nou werkelijk.

    De preview slaat echt kant noch wal.

    En hoe kan je een fucking preview doen van de eerste versie van een alpha.

    Dat is alsof je van elke indie game een preview doet, op het moment dat die in early acces gaat.

    Wat een onzin.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    BasVroegop

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Hellraidermike Previews zijn juist op basis van vroege versies van games, dus heel gek is dat niet. Het zijn artikelen waarmee we kijken naar de huidige staat van een game in ontwikkeling. Wellicht ben je in de war met reviews, die zijn gebaseerd op eindproducten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Hellraidermike

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @BasVroegop

    Je gaat toch niet een preview doen van de eerste versie.
    Daarnaast aan het verhaal te zien gaat dit over 2.0 en niet over 2.1

    2.1 bevat al meerdere stations, dus je het een preview nog steeds slaat het kant noch wal.

    Ook is dit veel te negatief, en kloppen die verwachtingen niet die met wat je kan verwachten van een eerste versie van de alpha.

    Ik vind het belachelijk dat je een preview doet van de eerste versie van de alpha.

    Als je dat zou doen in een beta zou ik logisch vinden, maar van de eerste versie die uit is vind ik dat belachelijk. Vooral als dat ook nog je artikel nergens op slaat.

    Ga je mij nou werkelijk vertellen dat het een probleem is dat de game niet zo'n hoge FPS haalt? Klopt echt niks van, en haalt de geloofwaardigheid van de site gigantisch omlaag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    BasVroegop

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Hellraidermike We hadden met een preview kunnen wachten. Maar dan had je ook een hoop mensen gehad die ongeïnformeerd 40 euro betaalden voor de alfa, in de hoop dat ie net zo leuk speelbaar was zoals de Minecraft-alfa ooit was. Die mensen weten nu waar ze bij instappen.

    Bedenk in elk geval dat de alfa duidelijk meldt dat het gaat om de alfaversie. En dat onze lezers slim genoeg zijn om te beseffen dat de game op dit moment zich in een vroege fase bevindt. Een kijkje naar hoe het er nu voorstaat heeft binnen die context prima waarde, zonder de belofte van de uiteindelijke game onderuit te halen. Dat we kritisch zijn op de alfa, betekent niet dat de uiteindelijke game in onze ogen nu al heeft gefaald.

    Het is hoe dan ook interessant om te zien hoe polariserend Star Citizen is. De verwachtingen zijn hooggespannen. zo benieuwd naar de launch!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Hellraidermike

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @BasVroegop

    Nee het enige wat je krijgt van deze preview is negatieve kijk op star citizen, terwijl het dikke onzin is.

    Daarnaast klopt de preview niet eens.

    Op dit moment zijn er meerdere spacestations dus niet 1, de preview begint dus al compleet fout. Daarnaast ligt de FPS veel hoger, (welke sul gebruikt er nou fraps? Dat haalt minimaal 5% van je FPS weg, en het werkt ook slecht) dan de preview doet vermoeden (omdat jullie een oude versie hebben gebruikt).

    Ik heb een GTX 670 in de PC die ik gebruik voor star citizen, en die haalt gewoon 60 FPS op medium. Dus leg mij uit hoe harry in hemelsnaam komt aan 15 fps. Dat slaat echt nergens op.

    Daarnaast gaat hij zeuren over kleine details zoals de sluis. Waarbij ik wel degelijk kan zeggen dat je als je lucht pomp in een kamer die vacuum is dat je dat ziet. (maar ja ik verwacht van gamer.nl dan ook geen research die klopt)

    Ook het gezeik over zwaartekracht. Dat doet raar? Nee dat doet niet raar.
    Je schoenen zijn magnetisch, ook de poten van je schip zijn magnetisch er is geen kunstmatige zwaartekracht. Als je research had gedaan dat wist je dat.

    En dat zijn maar een paar voorbeelden over hoe slecht de preview is.

    Ik zou dan ook vragen om het iemand anders opnieuw te laten doen, die wel research doet.

    (ook raar dat harry niet reageert en iemand anders dat van de redactie moet doen)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    BasVroegop

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Hellraidermike Oh, ik reageer niet in plaats van Harry, sorry als ik die indruk gaf. Ik kwam de discussie toevallig tegen en wilde ook m'n ei kwijt. Ben naast redactielid ook gewoon een fanatieke lezer, haha. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Hellraidermike

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Die idee had ik ook niet hoor, maar je zou wel verwachten dat harry op zijn minst reageert.

    En ik snap dat je je ei kwijt wil maar je snap ook dat je reactie nogal bevooroordeeld is omdat je een redactielid bent. Wat natuurlijk logisch is.

    Maar als buitenstaander kan ik dit niet goed vinden, en aan de reacties te zien ben ik niet de enige.

    Maar een vraag aan jou, valt het niet op dat jullie (gamer.nl) nogal verwijdert raakt van de de lezers? Mij wel in ieder geval.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    The Chosen One

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Hellraidermike Had nog over het fraps gebeuren heen gelezen. :D
    Dat is gewoon echt amateurwerk… Iets wat je pakt als je iets goedkoop wilt zien en niet verder kijkt dan je neus lang is. En ja dat is jammer genoeg gewoon een hard feit. Fraps is gewoon niet goed voor dit soort serieuze zaken.
    Meestal ben ik niet zo negatief over gamer.nl (meestal ook niet nodig) maar dit keer valt alles wel in 1 eh ding samen.

    Als ik een reviewer ben moet je mij ook absoluut geen sportgames laten previewen in 1 weekend bijvoorbeeld. Dan krijg je ook slechte pre
    eviews. :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    LordLuc

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Fraps werkt perfect. Solide stukje software wat nog steeds goed mee kan met de rest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Hellraidermike

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @LordLuc

    Nee dus niet. Fraps haalt ongeveer 5 tot 10% van je FPS weg doordat het veel te veel van je geheugen en CPU gebruikt.

    Is echt een waardeloos stuk software voor amateurs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    The Chosen One

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @LordLuc @hellraidermike Een serieuze reviewer zou eigenlijk gewoon iets als Riva Tuner moeten gebruiken. Dan heb je gelijk iets zicht (als je het goed instelt) op de technische kant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @The Chosen One

    De beta is niet alleen bedoelt voor het testen, nogmaals de steden in de game die totaal leeg zijn, daar hoeft toch niks getest te worden? Ze laten zien wat ze hebben en het is bar weinig.

    Het lijkt me een grote zooi bij het bedrijf wat ineens 100 miljoen heeft voor een game en blijkbaar niet met deadlines werkt wat fantastisch is maar ook betekent dat de ontwikkeling uit de hand kan lope. Ik hoop dat jullie gelijk hebben en het toch wat word voor diegene die de game gaan spelen.

    Langs elkaar heen praten is ook een vak ik wens je en de fans van deze game er succes mee!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    The Chosen One

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @004 Letterlijk alles moet getest worden op de 1 of andere manier.
    Het server systeem bijv. om daar X aantal mensen rond te laten lopen.
    Social system etc. Erg belangrijk omdat je straks naar vele tientallen of honderden mensen gaat in instances.
    En als je kijkt naar meer indept videos over de ontwikkeling van dat gebied zie je ook dat er al verbeteringen zijn. De echte volledige invulling komt natuurlijk later pas.

    Plus het is gewoon een showing van waar ze mee bezig zijn. Voor de echte backers, die de ontwikkeling willen meemaken. Feedback verzamelen voor de ontwikkeling van toekomstige steden/planeten etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    pepsi

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @Hellraidermike Huilie huilie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Maki

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @BasVroegop

    "De echte uitdaging is echter het verkennen van de straten. De framerate is hier om te huilen en zakt soms onder de 1. Ja, minder dan 1 beeld per seconde. De lag is ook afschuwelijk, waardoor je soms helemaal niet kunt bewegen of rondkijken. Ook als we op het ruimtestation starten is de framerate laag. Zelfs als we in ons schip zitten en rechtuit vliegen zonder dat er verder wat gebeurt. Volgens Fraps kwam in die situatie de framerate niet boven de 15."

    Mischien moet een game website een wat betere PC gaan gebruiken ipv 1 met een celeron en een videokaart van 100 euro. Bij mij is de framerate ook niet stabiel maar zeker niet zo bagger slecht als op die PC die jullie gebruiken want die is echt schandalig slecht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    keepitfrosty

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Interessant stuk. Ik hoop dat deze game het gaat halen maar mijn gevoel zegt dat dit nog een groter fiasco gaat worden dan Duke Nukem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    The Chosen One

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @keepitfrosty Duke Nukem is natuurlijk een "fiasco" geworden door vele andere redenen, welke hier totaal niet aanwezig zijn.
    Kan in theorie natuurlijk nog zo worden maar niet door die redenen ieg. En van wat ik zie en mijn persoonlijke ervaring zal dit geen fiasco worden. Of het een succes wordt is gewoon afwachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.