We hebben er lang op moeten wachten maar eindelijk lijkt er een datum geprikt te zijn die de mensen van GSC Gameworld ook daadwerkelijk gaan halen. Hoewel er nog geen exacte datum bekend is en men het maar vaagjes houdt op het eerste kwartaal van 2007, heeft het er alle schijn van dat S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl toch zal verschijnen. Jááren later, maar toch. Voor het gemak even een opfrisser, inclusief nieuwe details, van deze first person shooter met RPG-invloeden van Oekraïnische bodem.

Misschien herinner je onze nieuwspost van een anderhalve maand geleden nog wel, waarin verteld werd dat S.T.A.L.K.E.R. een historische game is geworden. Welnu, tijdens de E3 werd bekendgemaakt dat men de game nu laat afspelen in 2016. Jawel, tien jaar later. Opnieuw is er een explosie gemeld bij Tsjernobyl en reden genoeg om te checken wat er nou gebeurd is. Al gauw wordt het duidelijk dat het er sterft van de mutanten en is het dus de hoogste tijd om in te grijpen.

Het mooie van deze mutanten is dat de AI erg sterk is. Je zult daarom nooit twee keer dezelfde ervaring hebben, aldus de ontwikkelaar. Ook zullen de mutanten met minder health gaan strompelen en gaan ze grijpen naar verwante ledematen. De slimmere mutanten onder hen gebruiken zelfs nog zaklampen om je op te sporen.

Hoewel men met de ontwikkeling al weer jaren bezig is, hebben de graphics opvallend genoeg de tand des tijds overleefd. Grafisch is het nog best next-gen te noemen en het valt zeker op dat men er nog flink aan gesleuteld heeft. Zo vallen de Soft Shadows in het bijzonder op, welke afhankelijk zijn van het weer en de zonafstand. Zonafstand zeg je? Ja, de dynamische dag/nacht cyclus hebben ze gelukkig niet geschrapt, wat de gameplay nog steeds innovatief maakt. Het weer en de stand van de maan heeft ook zo zijn invloed op de verschillende mutanten. Zo is de één liever overdag bezig, terwijl de ander zich alleen ’s nachts buiten wil begeven.

Aan de speelomgeving heeft men ook geen compromissen gedaan, we hebben nog steeds te maken met een enorm uitgestrekt landschap van 30 bij 10 kilometer. Mega groot dus. De game zal zich zowel onder- als bovengronds afspelen. Alles bovengronds is gebaseerd op het oude Tsjernobyl, ondergronds is men creatief bezig geweest en is alles verzonnen.

Helaas is er op het gebied van multiplayer wel het een en ander veranderd. Met maximaal 31 anderen zul je modes als deathmatch kunnen doen. Tot onze grote spijt is de co-op modus er uit gesloopt, gezamenlijk de wereld redden van monsterlijke mutanten zit er dus niet in. Maar hopelijk zal dit geen groot gemis worden, als de rest van de beloofde features er maar in zitten. Men heeft nog flink wat maanden te gaan, hopelijk gaat het in 2007 dan eindelijk maar toch lukken. De tijd zal het leren.